Top Banner
110

Laporan Tahunan JMM 2011

Dec 11, 2016

Download

Documents

lyhuong
Welcome message from author
This document is posted to help you gain knowledge. Please leave a comment to let me know what you think about it! Share it to your friends and learn new things together.
Transcript
Page 1: Laporan Tahunan JMM 2011
Page 2: Laporan Tahunan JMM 2011

© Hak Cipta Terpelihara.

Tidak dibenarkan mengeluar ulang mana-mana bahagian artikel,ilustrasi dan kandungan buku ini dalam apa juga bentuk dan carasama ada secara elektronik, fotokopi, mekanik, rakaman atau cara

lain sebelum mendapat izin bertulis daripadaKetua Pengarah, Jabatan Muzium Malaysia

Jalan Damansara, 50566 Kuala Lumpur.

Page 3: Laporan Tahunan JMM 2011

4 Perutusan Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Malaysia

6 Dari Pejabat Ketua Pengarah10 Visi, Misi dan Objektif11 Sejarah Jabatan Muzium Malaysia: Satu Perjalanan16 Pengurusan Tertinggi dan Pegawai-Pegawai Kanan JMM19 Pengurusan, Pembangunan dan

Sumber Maklumat37 Program Pameran49 Pengurusan Koleksi 55 Perkhidmatan Konservasi61 Penyelidikan dan Penerbitan67 Pemasaran dan Khidmat Seranta73 Pendidikan Muzium85 Laporan Kewangan89 Statistik Pengunjung93 Muzium-Muzium di Bawah JMM101 Lampiran

KANDUNGANCelepa DiRaja Terengganu -Artifak Warisan Kebangsaan Tahun 2009

Page 4: Laporan Tahunan JMM 2011

PERUTUSANMENTERI PENERANGAN, KOMUNIKASI DAN KEBUDAYAAN MALAYSIA

MUZIUM DAN TAMADUN

Jabatan Muzium Malaysia merupakan sebuah agensi di bawah Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan (KPKK) yang berperanan menyumbang ke arah mencapai visi Kementerian. Ini berjaya dilakukan dari segi memberikan kesedaran kepada masyarakat terhadap kepentingan menghargai sejarah, budaya, pameran, koleksi dan alam semula jadi negara lebih-lebih lagi dalam era globalisasi. Saya percaya, kerja keras yang ditunjukkan dan hasil yang dituai selama ini atas semangat kerjasama dan komitmen setiap warga muzium dalam memastikan misi dan visi Jabatan dapat direalisasikan.

Tahun 2011 memperlihatkan kematangan muzium dalam mempelopori wadah perjuangan Kementerian melalui kepelbagaian tema pameran dalam dan pameran luar, perolehan koleksi yang berharga, program konservasi dan khidmat nasihat konservasi kepada agensi luar, pengembangan bidang penyelidikan, dokumentasi dan penerbitan serta pengembangan pendidikan bagi menyebar luas penerangan berkaitan sejarah, budaya, koleksi dan alam semula jadi negara kepada setiap lapisan masyarakat.

4

Page 5: Laporan Tahunan JMM 2011

Sekalung tahniah dan terima kasih atas kerjasama dan komitmen berterusan yang diberikankan oleh seluruh warga Jabatan Muzium Malaysia kepada Kementerian ini dalam membantu menjayakan segala program dan aktiviti yang dipertanggungjawabkan kepada KPKK. Tentunya semangat ini lahir daripada hati yang tulus dalam memastikan harapan negara direalisasikan melalui gagasan 1Malaysia – Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan.

Utamakanlah pencapaian menerusi semangat kerjasama dalam melaksanakan tugas yang diamanahkan di samping mengekalkan nilai-nilai integriti, kebolehan, kesetiaan dan kebangsaan yang perlu diterapkan bagi membantu Jabatan Muzium Malaysia khususnya dan Kementerian amnya mendukung Program Tranformasi Kerajaan seterusnya menjayakan konsep 1Malaysia.

Dato’ Seri Utama Dr. Rais YatimMenteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Malaysia

5

Page 6: Laporan Tahunan JMM 2011

DARI PEJABATKETUA PENGARAH

Bismillahirrahmanirrahim.

Tahun 2011 menyaksikan rentetan pelbagai peristiwa penting yang telah dilaksanakan oleh Jabatan Muzium Malaysia bagi merealisasikan matlamat penubuhannya. Sebagai sebuah institusi yang berperanan untuk memastikan kelestarian warisan sejarah, budaya dan alam semula jadi negara ini terus dipelihara, jabatan ini sentiasa berusaha menambah baik mutu perkhidmatan seiring dengan peredaran masa. Justeru, penghasilan Buku Laporan Tahunan 2011 harus dilihat sebagai satu langkah yang positif dalam usaha pihak jabatan menyebarkan maklumat terutamanya yang berkaitan dengan pencapaian jabatan dan seterusnya memberikan ruang untuk menilai prestasi terdahulu agar perancangan untuk tahun berikutnya dapat dilakukan dengan lebih baik dan berkesan.

6

Page 7: Laporan Tahunan JMM 2011

Satu Dunia, Pameran Batu-batuan Pelik, Pameran Bola Sepak Piala Suzuki AFF 2010 dan Pameran Keajaiban Khazanah Kapal Karam. Selain itu, jumlah kedatangan pelawat secara keseluruhan turut meningkat dengan mencatat 3.14 juta pelawat pada tahun 2011 iaitu melebihi Indeks Petunjuk Prestasi Utama yang ditetapkan sebanyak 3 juta pengunjung sahaja.

Pendokumentasian pelbagai program dan aktiviti jabatan secara teratur dan mantap akan memudahkan pencarian maklumat bagi tujuan rujukan dan juga penyelidikan termasuklah mengenai pameran, koleksi artifak, bahan- bahan terbitan JMM, penyelidikan, aktiviti pengembangan dan pendidikan muzium dan lain-lain lagi. Laporan yang dipaparkan boleh memberikan manfaat kepada warga kerja jabatan dan juga masyarakat kerana ia memberikan peluang kepada orang awam untuk mengetahui secara dekat fungsi jabatan ini. Diharapkan supaya data-data yang terkandung di dalam buku ini dapat membantu carian maklumat khususnya yang berkaitan dengan aktiviti teras jabatan ini.

Antara pencapaian yang menjadi kebanggaan warga JMM pada tahun 2011 ialah kepelbagaian tema pameran-pameran khas yang telah diadakan sepanjang tahun. Pameran yang berjaya menarik minat pengunjung ialah Pameran Setem 1Malaysia

sahaja.

Festival Orang Asli: Kepercayaan dan Tradisi pada 20 Mei 2011

7

Page 8: Laporan Tahunan JMM 2011

insan khususnya dalam bidang permuziuman. Dari semasa ke semasa, para pegawai turut dihantar menjalani pelbagai program latihan di luar negara untuk memberikan pendedahan serta membuat perbandingan mengenai standard amalan terbaik muzium-muzium seluruh dunia. Di samping itu, melalui agensi seperti The Japan Foundation dan pejabat kedutaan- kedutaan asing di Malaysia, usaha sama dalam bentuk penganjuran pameran dan penyelidikan yang memaparkan variasi budaya masyarakat dunia juga dapat dilaksanakan.

Harapan saya semoga visi jabatan untuk Menjadi Institusi Permuziuman Unggul di Asia akan menjadi kenyataan. Tahniah saya ucapkan kepada Bahagian Penyelidikan dan semua yang terlibat dalam penghasilan laporan ini. Sekalung penghargaan saya titipkan kepada semua warga jabatan yang telah bersama-sama menggembleng tenaga bagi memastikan misi ini tercapai dengan jayanya. Terima kasih juga kepada Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan atas sokongan berterusan dan kerjasama yang diberikankan bagi memantapkan lagi mutu perkhidmatan jabatan ini.

“KUNJUNGILAH MUZIUM”

Dato’ Ibrahim bin IsmailKetua PengarahJabatan Muzium Malaysia

Manakala dalam bidang pengurusan, jabatan ini turut menerima pengiktirafan yang dianugerahkan oleh pelbagai pihak sebagai tanda mereka menghargai komitmen yang ditunjukkan dalam pelbagai aspek. Sekadar memetik beberapa contoh, tempat kedua Anugerah Pencapaian KPI HRMIS 2011 KPKK, tempat kedua Pengurusan Kewangan Terbaik Peringkat KPKK dan Anugerah Tandas Bersih 1Malaysia kepada Galeria Perdana.

Penganjuran Hari Muzium Antarabangsa Peringkat Kebangsaan merupakan aktiviti tahunan yang menghimpunkan warga muzium dari seluruh Malaysia. Selaku peneraju Jawatankuasa Induk Sambutan, JMM telah berjaya menyusun pelbagai aktiviti yang diadakan di Negeri Sembilan sebagai tuan rumah bagi tahun 2011. Terima kasih diucapkan kepada semua pihak yang terlibat serta penyertaan oleh muzium-muzium negeri, muzium institusi dan muzium swasta.

Kerjasama antara agensi luar sama ada di dalam atau luar Negara turut menjadi fokus jabatan dalam usaha untuk mengukuhkan jaringan perhubungan terutamanya dari segi perkongsian ilmu pengetahuan dan kepakaran. Penglibatan jabatan di peringkat antarabangsa menerusi International Council of Museums (ICOM), Southeast Asian Ministers of Education Organization-Regional Centre for Archaeology and Fine Arts (SEAMEO SPAFA), Asia Europe Museums (ASEMUS) dan lain-lain lagi mampu meningkatkan kepakaran modal

1. Galeri C, Muzium Negara. 2. Galeri B, Muzium Negara.

1 2

Page 9: Laporan Tahunan JMM 2011

PROFAILKORPORAT

Page 10: Laporan Tahunan JMM 2011

PROFAIL KORPORATVisiMenjadi institusi permuziuman unggul di Asia

Misi1. Mengumpul dan memulihara koleksi artifak yang signifi kan.2. Menghasil dan mendokumentasikan penyelidikan koleksi artifak.3. Mengadakan pameran-pameran menarik secara berterusan.4. Menjadi destinasi utama pelancongan.

Objektif1. Menjalankan kerja-kerja pengumpulan, pemuliharaan dan

pengekalan sejarah, budaya dan alam semula jadi negara.2. Menyebarkan ilmu pengetahuan melalui aktiviti pameran

program-program pendidikan dan pengembangan muzium.

Fungsi1. Menyelidik, mengumpul, memelihara warisan sejarah,

kebudayaan dan alam semula jadi negara.2. Mengurus muzium-muzium di bawah pentadbiran persekutuan

dan memberikan khidmat kepakaran dan nasihat kepada muzium-muzium negeri, jabatan kerajaan dan swasta.

3. Mendokumentasikan koleksi jabatan dan menerbitkan hasil penyelidikan.

4. Memberikan khidmat pengembangan ilmu pengetahuan melalui pameran, ceramah, bengkel, seminar, forum dan persidangan dan lawatan berpandu ke balai-balai pameran.

Page 11: Laporan Tahunan JMM 2011

SEJARAH JABATAN MUZIUM MALAYSIA: SATU PERJALANAN

Penubuhan awal muzium di Tanah Melayu bermula pada tahun 1883 apabila pemerintah British membuka Muzium Perak yang kemudiannya diikuti penubuhan Muzium Selangor pada tahun 1904. Pada tahun 1953, Muzium Negara Sementara ditubuhkan sehinggalah pada tahun 1963 apabila dirasmikan Muzium Negara yang kekal hingga hari ini yang menjadi nadi dan mercu kepada usaha memartabatkan sejarah warisan negara. Rentetan peristiwa penubuhan muzium-muzium ini berkait rapat dengan penubuhan sebuah jabatan yang menjadi nadi kepada pembangunan dan kemajuan muzium di Malaysia.

Jabatan Muzium yang ditubuhkan dan mula beroperasi di Muzium Selangor pada tahun 1904 adalah bertanggungjawab mengawasi pentadbiran Muzium Perak dan Muzium Selangor. Pada tahun yang sama, kedua-dua muzium ini disatukan menjadi Muzium Negeri-Negeri Melayu Bersekutu dan diletakkan di bawah pentadbiran Jabatan

Muzium. J.L.Wray dilantik sebagai Pengarah pertama Jabatan Muzium hingga tahun 1908, kemudian digantikan oleh H.C.Robinson hingga tahun 1926, dan C.Boden Kloss hingga tahun 1931.

Pada 1 Januari 1932, Muzium Negeri-Negeri Melayu Bersekutu telah dibubarkan, dengan itu Jabatan Muzium juga turut dibubarkan dan kedua-dua buah muzium itu dipisahkan semula dan wujud sebagai dua buah muzium yang berasingan. Pemisahan dilakukan selaras dengan pelaksanaan dasar disentralisasi yang dijalankan oleh pemerintahan British di Tanah Melayu pada tahun tersebut. Usaha mewujudkan semula Muzium Negeri-Negeri Melayu Bersekutu dan Jabatan Muzium oleh pegawai British, Kapten H.M.Pendlebury yang ketika itu menjawat jawatan Kurator Muzium Selangor mendapat perhatian pemerintah British dan kedua-dua entiti tersebut diwujudkan semula bermula pada tahun 1938. Kapten H.M.Pendlebury telah dilantik menjadi Pengarah Jabatan

11

Page 12: Laporan Tahunan JMM 2011

Muzium hingga tahun 1941 apabila tentera Jepun mengambil alih pemerintahan Tanah Melayu. Tentera Jepun ditempatkan di Muzium Selangor bagi menjaga muzium tersebut dan seterusnya, Muzium Selangor ditutup kepada orang awam untuk lawatan.

Walaupun Muzium Selangor ditutup kepada orang awam, tetapi kerja-kerja mengumpul dan menambah koleksi muzium diteruskan apabila Pegawai Pemerintah Tentera Jepun memanggil semula seorang bekas pekerja muzium, iaitu Bachik Mohd Tahir untuk menjaga muzium. Kemudian beliau memanggil semula pekerja Muzium Selangor yang telah berhenti akibat pendudukan Jepun di Tanah Melayu. Pada bulan Jun 1943, empat orang pegawai Jepun dilantik untuk bertugas di Jabatan Muzium yang beribu pejabat di Muzium Selangor. Jabatan Muzium yang baharu

semasa pemerintahan Jepun diketuai oleh Dr. Iwao Hino sebagai Pengarah hingga 2 Mac 1945 apabila Dr. Takahashi dilantik menggantikannya sebagai Pengarah Jabatan Muzium. Tempoh pentadbirannya singkat apabila pada 10 Mac 1945, Muzium Selangor menjadi mangsa pengeboman tentera udara Amerika Syarikat menyebabkan kesemua koleksi bahan pameran di bahagian kanan muzium turut musnah. Koleksi muzium yang terselamat ditempatkan sementara di bilik darjah di Sekolah Convent Bukit Nenas, Kuala Lumpur hingga akhir tahun 1945.

Pada tahun 1946, Pemangku Pengarah Muzium Negeri-Negeri Melayu Bersekutu telah dilantik sebaik sahaja Jepun menyerahkan pentadbiran Muzium Selangor kepada pemerintah British. Dari tahun 1946 hingga tahun 1948, empat orang Pemangku Pengarah Jabatan Muzium

12

Page 13: Laporan Tahunan JMM 2011

yang juga menjadi Pemangku Pengarah Muzium Negeri-Negeri Melayu Bersekutu telah dilantik dan salah seorangnya ialah M.W.F.Tweedie, bekas Pengarah Muzium Raffles, Singapura yang berkhidmat hingga tahun 1947 dan kemudiannya digantikan oleh H.T.Padgen. Cadangan supaya dibina sebuah muzium baharu telah dikemukakan oleh H.T.Padgen kepada pihak pemerintah British di Tanah Melayu bagi menggantikan Muzium Selangor sehinggalah akhirnya Muzium Negara Sementara dibina dan dibuka dengan rasminya pada 11 Februari 1953 oleh Pesuruhjaya Tinggi British, Sir Gerald Templer. Pengarah Jabatan Muzium di Muzium Negara Sementara ini ialah G.de G.Sieveking dan muzium ini diletakkan di bawah pentadbiran Kementerian Pelajaran.

Pada tahun 1957, Jabatan Muzium diletakkan di bawah Bahagian Kebudayaan dalam Kementerian Kebajikan Masyarakat. Kemudian, Jabatan Muzium diletakkan dalam portfolio Jabatan Perdana Menteri Persekutuan Tanah Melayu mulai tahun 1958 hingga tahun 1970. Muzium Negara Sementara telah beroperasi selama lima tahun. Pada tahun 1958, bangunan muzium ini dirobohkan bagi melancarkan projek pembinaan bangunan tetap Muzium Negara.

Penggubalan Dasar Kebudayaan pada tahun 1971 menyaksikan Bahagian Kebudayaan yang sebelumnya di bawah naungan Kementerian Penerangan sejak tahun 1964 diletakkan di bawah Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan yang turut merangkumi Jabatan Muzium sebagai salah sebuah agensinya. Di samping

aktiviti permuziuman, Jabatan Muzium memainkan peranan penting menguruskan hal-hal berkaitan dengan ekskavasi arkeologi, pemeliharaan, pemuliharaan, penyelenggaraan dan pewartaan monumen bersejarah dan tapak-tapak ekskavasi, mengawal perniagaan antik serta eksport benda purba di bawah Akta Benda Purba 1976. Manakala pada tahun 1978, Jabatan Muzium telah dipindahkan sementara ke Kementerian Kerajaan Tempatan dan Alam Sekitar.

Pada 20 Mei 1987, Jabatan Muzium berpindah kementerian sekali lagi apabila komponen kebudayaan dipisahkan daripada Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan dan ia diletakkan di bawah Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan. Ini diikuti dengan penubuhan Kementerian Kebudayaan dan Pelancongan pada 22 Oktober 1992, seterusnya pada tahun yang sama, distruktur semula dan diberikan nama baharu kepada Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Pelancongan Malaysia hingga tahun 2004. Jabatan Muzium berpindah ke kementerian berkenaan bersama Jabatan Arkib Negara dan Perpustakaan Negara. Perubahan ini menuntut Jabatan Muzium dan agensi-agensi di bawah Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Pelancongan memberikan penekanan terhadap usaha menggalakkan industri pelancongan di negara ini.

Jabatan Muzium kemudiannya dikenali sebagai Jabatan Muzium dan Antikuiti mulai 11 Mac 1993 setelah melalui penyusunan semula struktur organisasi. Jabatan ini memainkan peranan besar untuk memelihara

13

Page 14: Laporan Tahunan JMM 2011

Tahun Peristiwa

1904 i. Jabatan Muzium ditubuhkan dan beroperasi di Muzium Selangor yang bertanggungjawab mentadbir Muzium Perak dan Muzium Selangor.

ii. Muzium Perak dan Muzium Selangor kemudiannya disatukan menjadi Muzium Negeri-negeri Melayu Bersekutu (MNNMB) di bawah pentadbiran Jabatan Muzium.

1932 i. 1 Januari, MNNMB dan Jabatan Muzium dibubarkan.ii. Kedua-dua muzium dipisahkan dan wujud

sebagai dua muzium yang berasingan.

1938 Jabatan Muzium dan MNNMB diwujudkan semula. Muzium Perak dan Muzium Selangor disatukan kembali di bawah pentadbiran Jabatan Muzium.

warisan sejarah dan kebudayaan negara. Di samping itu, Jabatan menjadi agensi penting di bawah Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Pelancongan dalam membangunkan produk pelancongan melalui penubuhan muzium-muzium, pemeliharaan tapak bersejarah, warisan budaya serta alam semula jadi negara.

Penyusunan semula Kabinet pada 27 Mac 2004 menyaksikan Jabatan Muzium dan Antikuiti diletakkan di bawah Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Warisan. Peranan muzium dalam pembangunan negara bergerak rancak melalui penubuhan lebih banyak lagi muzium sebagai produk pelancongan yang utama seiring dengan keperluan memelihara warisan khazanah negara. Pada 1 Mac 2006, Jabatan Muzium dan Antikuiti bertukar nama kepada Jabatan Muzium Malaysia dengan pengkhususan

lebih kepada pengurusan muzium dan koleksi artifak muzium.

Pada 18 Mac 2008, berikutan penyusunan Kabinet, Jabatan Muzium Malaysia dipindahkan ke Kementerian Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan. Jabatan Muzium Malaysia kemudiannya diletakkan di bawah Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan apabila Kabinet dirombak sekali lagi pada 9 April 2009. Jabatan Muzium Malaysia sebagai sebuah agensi kerajaan Persekutuan terus berperanan mentadbir dan membangunkan 21 buah muzium persekutuan, di samping memelihara dan menyebarkan ilmu pengetahuan mengenai warisan sejarah, budaya serta alam semula jadi negara melalui aktiviti pameran, penyelidikan, penerbitan, program pendidikan serta pengembangan muzium terus diperkasakan.

SEJARAH JABATAN MUZIUM

14

Page 15: Laporan Tahunan JMM 2011

Tahun Peristiwa

1953 Muzium Negara Sementara dirasmikan pada 11 Februari 1953 di bawah tanggungjawab Jabatan Muzium, manakala Jabatan Muzium diletakkan di bawah Kementerian Pelajaran.

1957 Jabatan Muzium diletakkan di bawah Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan (KKBS). Asalnya KKBS di bawah Bahagian Kebudayaan di Kementerian Kebajikan Masyarakat.

1958 Jabatan Muzium diletakkan dalam portfolio Jabatan Perdana Menteri.

1964 Bahagian Kebudayaan dipindahkan di bawah Kementerian Penerangan.

1972 Penggubalan Dasar Kebudayaan 1971, Bahagian Kebudayaan yang merangkumi Jabatan Muzium diletakkan di bawah Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan.

1978 i. Jabatan Muzium dipindahkan seketika ke Kementerian Kerajaan Tempatan dan Alam Sekitar.

ii. 20 Mei, Jabatan Muzium diletakkan di bawah Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan.

1987 20 Mei, Jabatan Muzium dipindahkan ke Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan.

1992 i. 22 Oktober – struktur kementerian dikemas kini dan diberi nama baharu kepada Kementerian Kebudayaan dan Pelancongan.

ii. Ditukar nama kepada Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Pelancongan Malaysia hingga tahun 2004.

1993 Jabatan Muzium diberikan nama baharu iaitu Jabatan Muzium dan Antikuiti mulai 11 Mac 1993.

2004 27 Mac, kementerian telah diberikan nama baharu, iaitu Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Warisan.

2006 Jabatan Muzium dan Antikuiti diberikan nama baharu, iaitu Jabatan Muzium Malaysia mulai 27 Mac 2006.

2008 18 Mac, kementerian telah diberikan nama baharu, iaitu Kementerian Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan dan Jabatan Muzium Malaysia di bawah tanggungjawabnya.

2009 9 April, kementerian telah diberikan nama baharu, iaitu Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan.

15

Page 16: Laporan Tahunan JMM 2011

Kamarul Baharin bin A.KasimPengarah

Muzium Negara

Mohamad Shawali bin BadiKetua Penolong Pengarah

Bahagian Penyelidikan

Mahani binti MuhammadPengurus

Bahagian Komunikasi Korporat(Telah bertukar ke

Arkib Negara Malaysiapada 5 September 2011)

Mohd Azmi bin Mohd YusofPengarah

Jabatan Muzium Malaysia Wilayah Selatan

Esa bin HaronPengarah

Galeria Perdana

Azmi bin IsmailKetua Penolong Pengarah Bahagian Perkhidmatan

Muzium

Ruslee bin AriffinPengarah

Muzium Diraja

Tee Siew MooiTimbalan Pengarah

Muzium Negara

Zulkifli bin JaafarPengarah

Jabatan Muzium MalaysiaWilayah Utara

Zanita binti AnuarPengarah

Bahagian Inovasi

Dato’ Ibrahim bin IsmailKetua Pengarah

Jabatan Muzium Malaysia

Wan Jamaluddin bin Wan YusoffTimbalan Ketua Pengarah, Jabatan Muzium Malaysia

Zawawi bin Itam OsmanTimbalan Ketua Pengarah

(Pengurusan)Jabatan Muzium Malaysia

(Bersara pada 1 November 2011)

Asmah binti Mohd WazirKetua Penolong Pengarah

Bahagian Teknologi Maklumat

Mohd Razaimi bin HamatPendaftar

Zainal bin AriffinKetua Penolong Pengarah

Bahagian Penyelarasan dan Pemantauan

Farizawati binti SabriTimbalan Pengarah

Muzium Alam Semula Jadi

Samsol bin SaharPenolong Pengarah

Bahagian Pengurusan

Eyo Leng YanPenolong Pengarah

Bahagian PerkhidmatanMuzium

Zamrul Amri bin ZakariaPenolong Pengarah

Pusat Konservasi

PENGURUSAN TERTINGGIDAN PEGAWAI-PEGAWAI KANAN JMM

16

Page 17: Laporan Tahunan JMM 2011

Kamarul Baharin bin A.KasimPengarah

Muzium Negara

Mohamad Shawali bin BadiKetua Penolong Pengarah

Bahagian Penyelidikan

Mahani binti MuhammadPengurus

Bahagian Komunikasi Korporat(Telah bertukar ke

Arkib Negara Malaysiapada 5 September 2011)

Mohd Azmi bin Mohd YusofPengarah

Jabatan Muzium Malaysia Wilayah Selatan

Esa bin HaronPengarah

Galeria Perdana

Azmi bin IsmailKetua Penolong Pengarah Bahagian Perkhidmatan

Muzium

Ruslee bin AriffinPengarah

Muzium Diraja

Tee Siew MooiTimbalan Pengarah

Muzium Negara

Zulkifli bin JaafarPengarah

Jabatan Muzium MalaysiaWilayah Utara

Zanita binti AnuarPengarah

Bahagian Inovasi

Dato’ Ibrahim bin IsmailKetua Pengarah

Jabatan Muzium Malaysia

Wan Jamaluddin bin Wan YusoffTimbalan Ketua Pengarah, Jabatan Muzium Malaysia

Zawawi bin Itam OsmanTimbalan Ketua Pengarah

(Pengurusan)Jabatan Muzium Malaysia

(Bersara pada 1 November 2011)

Asmah binti Mohd WazirKetua Penolong Pengarah

Bahagian Teknologi Maklumat

Mohd Razaimi bin HamatPendaftar

Zainal bin AriffinKetua Penolong Pengarah

Bahagian Penyelarasan dan Pemantauan

Farizawati binti SabriTimbalan Pengarah

Muzium Alam Semula Jadi

Samsol bin SaharPenolong Pengarah

Bahagian Pengurusan

Eyo Leng YanPenolong Pengarah

Bahagian PerkhidmatanMuzium

Zamrul Amri bin ZakariaPenolong Pengarah

Pusat Konservasi

17

Page 18: Laporan Tahunan JMM 2011

1. Bufori Mark II, Koleksi Muzium Automobil Nasional.2. Bantera Purba, Koleksi Galeria Perdana.3. Patung Buddha Bodhisattva Avalokitesvara, Koleksi Muzium Negara.4. Manusia Perak, Koleksi Muzium Negara.

1 2

43

Page 19: Laporan Tahunan JMM 2011

PENGURUSAN, PEMBANGUNAN DAN

SUMBER MAKLUMAT

Page 20: Laporan Tahunan JMM 2011

PROGRAM PENGURUSAN, PEMBANGUNAN DAN SUMBER MAKLUMAT

PROFAIL

Program Pengurusan, Pembangunan dan Sumber Maklumat terletak di bawah portfolio Bahagian Pengurusan, Pembangunan dan Sumber Maklumat. Bahagian ini bertanggungjawab merancang, merangka, mengemaskini dasar/ peraturan berkaitan urusan pentadbiran, kewangan, pembangunan sumber manusia, program latihan, projek pembangunan, pengurusan maklumat (ICT) dan HRMIS, pengurusan koleksi dan konservasi.

Bahagian Pengurusan dan Pentadbiran bertanggungjawab mengendalikan urusan berkaitan aktiviti pengurusan dan pembangunan sumber manusia merangkumi kajian pemantapan organisasi (perjawatan), perancangan kerjaya dan latihan peperiksaan jabatan serta hal-hal perkhidmatan pegawai dan kakitangan JMM. Bahagian ini juga bertanggungjawab dalam menguruskan aset serta pengurusan pelupusan aset jabatan. Unit Latihan pula dipertanggungjawabkan mengendalikan kursus-kursus serta latihan-latihan ikhtisas permuziuman untuk meningkatkan kompetensi pegawai dan kakitangan Jabatan Muzium Malaysia dengan mengendalikan jadual dan modul kursus.

Bahagian Pembangunan dan Pengurusan Harta bertanggungjawab merancang dan memantau segala projek pembangunan fizikal serta menjalankan kerja-kerja

penyelidikan berkaitan dengan pembangunan dan pengembangan jabatan. Bahagian ini juga bertanggungjawab dalam merancang, mengenalpasti dan menguruskan pemerolehan tanah, bangunan dan peralatan serta penggunaan peruntukan pembangunan jabatan dengan cekap dan efisyen. Selain itu, ia juga berperanan menguruskan keselamatan fizikal harta, bangunan dan aset.

Bahagian Sumber Maklumat pula bertanggungjawab menyelaraskan aspek pengurusan sumber maklumat yang terbahagi kepada dua, iaitu Unit Sumber Media yang membangun, menyelengggara, menyelia serta mewujudkan sebuah koleksi maklumat berupa bahan-bahan fotografi dan AV di Jabatan. Unit Perpustakaan pula satu pusat pengurusan rujukan dan maklumat berupa bahan-bahan monograf dan jurnal yang akan melibatkan perolehan, pendokumentasian dan perkhidmatan rujukan dan perujukan maklumat.

Bahagian Teknologi Maklumat pula bertanggungjawab melaksanakan aktiviti yang berkaitan dengan teknologi maklumat dan komunikasi JMM berdasarkan polisi dan dasar yang telah dibangunkan. Aktiviti ini termasuklah pembangunan aplikasi baharu berdasarkan Pelan Strategik Teknologi Maklumat dan keperluan pengguna,

20

Page 21: Laporan Tahunan JMM 2011

penyelenggaraan aplikasi dalaman JMM, iaitu Helpdesk, Blog KP, laman web JMM, penyediaan infrastruktur ICT, khidmat sokongan ICT dan memastikan penggunaan aplikasi HRMIS berada pada tahap optimum.

Bahagian Pendaftaran berperanan mengumpul warisan harta kebudayaan, sejarah dan alam semula jadi negara dalam bentuk

artifak, ekofak, spesimen dan dokumen-dokumen yang berkaitan serta mendokumentasi, memulihara dan menyimpankannya

sebagai sumber rujukan dan penyebaran ilmu pengetahuan menerusi khidmat pinjaman artifak, rujukan dan pameran.

Pusat Konservasi Negara berperananuntuk memastikan bahan-bahan koleksi Jabatan Muzium Malaysia berada

dalam keadaan baik dan terpelihara. Selain itu, Pusat Konservasi melaksanakan kerja-kerja penganalisisan,

penyelidikan, rawatan dan pemeliharaan koleksi muzium bagi tujuan pameran, simpanan,

pendidikan dan dokumentasi; menjalankan kerja-kerja pencegahan kerosakan dan membaik

pulih artifak.

21

Page 22: Laporan Tahunan JMM 2011

PENCAPAIAN AKTIVITI TAHUNAN

PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN

Sepanjang tahun 2011, Bahagian Pengurusan, Pembangunan dan Sumber Maklumat telah berjaya melaksanakan tugas dan aktiviti yang dipertanggungjawabkan selaras dengan keperluan terutamanya yang berkaitan dengan peningkatan sistem maklumat, sumber manusia, projek pembangunan, pengurusan kewangan dan pengurusan koleksi.

PERJAWATAN

Jabatan Muzium Malaysia (JMM) mempunyai 443 jawatan daripada pelbagai lapisan gred dan skim perkhidmatan. Ringkasan perjawatan yang diisi pada tahun 2011 adalah seperti dalam jadual di bawah:

Perjawatan yang Diisi 2011

Pengurusan Tertinggi 2

Kumpulan Pengurusan dan Profesional 57

Kumpulan Sokongan 1 245

Kumpulan Sokongan 2 91

Jumlah Perjawatan 395

22

Page 23: Laporan Tahunan JMM 2011

Pengambilan Staf

Bagi mengisi kekosongan jawatan, Unit Sumber Manusia Jabatan Muzium Malaysia bertanggungjawab dalam proses pengambilan staf bagi melaksanakan program dan aktiviti yang telah dirancang oleh pihak jabatan. Namun, tiada pengambilan staf baharu pada tahun 2011.

1. Staf Kontrak dan Pekerja Sambilan Harian Di samping mempunyai staf yang berkhidmat secara tetap, Jabatan Muzium Malaysia

juga telah melantik individu yang mempunyai kepakaran dan bidang pengkhususan akademik yang didapati dapat menyumbang ke arah peningkatan kecemerlangan jabatan khususnya dan perkhidmatan awam amnya. Jabatan telah melantik mereka ini secara kontrak dan juga Pekerja Sambilan Harian (PSH). Sepanjang tahun 2011, seramai 13 orang pegawai lepasan Ijazah dan Diploma dilantik secara Pekerja Sambilan Harian (PSH) dan telah melantik seorang staf secara kontrak.

2. Kenaikan Pangkat dan Pemangkuan Sepanjang tahun 2011 ini, urusan kenaikan pangkat dan pemangkuan

telah berjaya dilaksanakan seperti yang berikut:

Kenaikan pangkat 2011

Kurator Gred S44 ke S48 3

Jumlah 3

Pemangkuan 2011

Kurator Gred S48 ke S52 2

Jumlah 2

23

Page 24: Laporan Tahunan JMM 2011

3. Persaraan

Tujuh orang pegawai dan staf Jabatan Muzium Malaysia yang telah bersara wajib ataupun bersara secara pilihan dengan kerajaan.

4. HRMIS Jabatan Muzium Malaysia

Pada tahun 2011, Jabatan Muzium Malaysia telah mendapat tempat kedua Anugerah Pencapaian KPI HRMIS 2011 di bawah kategori Jabatan/ Agensi KPKK. JMM telah dijadikan agensi perintis untuk modul tuntutan HRMIS. Pencapaian KPI HRMIS Jabatan Muzium Malaysia:

Bil Nama Tarikh Persaraan Jawatan Terakhir

1 Ahmad bin Mat Aroff 8 Januari 2011 (wajib) Pekerja Awam R1

2 Yusof bin Ismail 20 Mac 2011 Pembantu Muzium S17

3 Kamaruddin bin Zakaria 28 Jun 2011 Kurator S48

4 Abdullah bin Che Din 10 September 2011 Pembantu Perpustakaan S17P

5 Mohamed Noor bin Ali 28 Oktober 2011 Pembantu Am Pejabat N4

6 Hj. Zawawi bin Hj. Itam Osman 1 November 2011 Jusa C

7 Razali bin Pilus 5 November 2011 Pekerja Am R1

Bil Nama Pencapaian

1 Profail Perkhidmatan 100%

2 Rekod Peribadi 99.96%

3 Data Perjawatan 100%

4 Perisytiharan Harta 100%

5 SKT/LNPT 2011 96.46%

Page 25: Laporan Tahunan JMM 2011

5. Pengurusan Aset JMM

Jumlah peruntukan yang diterima oleh Jabatan Muzium Malaysia (JMM) daripada Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Malaysia (KPKK) bagi tujuan perolehan aset di bawah OS 35000 untuk tahun 2011 berjumlah RM299,979.30. Berikut adalah pecahan pembelian aset:

Antara bahagian/muzium/unit yang terlibat dalam pembelian aset bagi tahun 2011 ini ialah Bahagian Perkhidmatan Muzium, Bahagian Teknologi Maklumat, Unit Sumber Media, Bahagian Keselamatan, Bahagian Pembangunan dan Pengurusan Harta, JMM Wilayah Labuan, Muzium Sungai Lembing dan Bahagian Pengurusan. Pembelian bagi perabot dan peralatan lain oleh Bahagian Pengurusan telah diagihkan kepada Bahagian Inovasi Muzium, Bahagian Teknologi Maklumat, Bahagian Penyelidikan, JMM Wilayah Selatan, Muzium Seni Bina, Muzium Matang, Muzium Sungai Lembing, Unit Pentadbiran dan Unit Sumber Manusia.

Bil Nama Harga

1 Papan Pameran RM19,250.00

2 Komputer (Dekstop) RM44,246.00

3 Perabot dan Peralatan Lain RM73,780.30

4 Kamera RM75,000.00

5 Peralatan Keselamatan RM45,549.00

6 Penyaman Udara (Cafe) RM26,900.00

Jumlah perbelanjaan RM284,725.30

Galeri C, Muzium Perak

Page 26: Laporan Tahunan JMM 2011

PENGIKTIRAFAN DAN ANUGERAH

1. Sijil Penyertaan Pelaksanaan Inisiatif Rangkaian Bersepadu Kerajaan 1Gov*Net 2011 Bahagian Teknologi Maklumat JMM telah mendapat Sijil

Penyertaan Pelaksanaan Inisiatif Rangkaian Bersepadu Kerajaan 1Gov*Net 2011 daripada MAMPU.

2. Anugerah Pencapaian KPI HRMIS 2011 di Bawah Kategori Jabatan/Agensi KPKK

Jabatan Muzium Malaysia telah mendapat tempat kedua AnugerahPencapaian KPI HRMIS 2011 di bawah kategori Jabatan/Agensi KPKK.

3. Tempat Ketiga Kumpulan Inovatif dan Kreatif (KIK) JMM Kumpulan KIK JMM, Kumpulan Jemari Kreatif telah mendapat

tempat ketiga dalam Pertandingan Kumpulan Inovatif dan Kreatif (KIK) Peringkat KPKK Sempena Majlis Sambutan Hari Inovasi.

1 2 3

26

Page 27: Laporan Tahunan JMM 2011

4. Tempat Kedua Pengurusan Kewangan KPKK Jabatan Muzium Malaysia telah mendapat tempat kedua bagi kategori Pengurusan

Kewangan Terbaik Peringkat KPKK Sempena Majlis Sambutan Hari Inovasi.

5. Anugerah Emas Pertandingan Anugerah Tandas Bersih 1Malaysia Galeria Perdana telah mendapat Anugerah Emas bagi Kategori

Kawasan Pelancongan Pertandingan Anugerah Tandas Bersih 1Malaysia anjuran Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan.

Anugerah Perkhidmatan Cemerlang Sepanjang tahun 2011, seramai 30 orang kakitangan JMM telah

diberikankan Anugerah Perkhidmatan Cemerlang.

4 5

27

Page 28: Laporan Tahunan JMM 2011

Bil Nama Jawatan Gred Tempat Bertugas

1 Samsol bin Sahar Ketua Penolong Pengarah S48 Bahagian Pengurusan

2 Rosidah binti Abdullah Kurator S41 Muzium Tekstil Negara

3 Kiew Yeng Meng Kurator S41 Muzium Negara

4 Mohd Jamil bin Haron Kurator S41 Unit Sukarelawan Muzium dan Pengacaraan

5 Hayati binti Mohamed Zawawi Kurator S41 Bahagian Perkhidmatan Muzium

6 Saiful Bahari bin Mohd Sabtu Peg. Tek. Maklumat F41 Bahagian Teknologi Maklumat

7 Normah binti Mohamed Ghazali Penolong Kurator S32 Unit Sumber Manusia

8 Mohd Noorzairi bin Salleh Penolong Kurator S32 Bahagian Perkhidmatan Muzium

9 Syahrizul Amin bin Ahmad Penolong Kurator S27 Unit Latihan

10 Norshidah binti Mohd Mastura Penolong Kurator S27 Muzium Alam Semulajadi

11 Kartina binti Abdul Khalid Penolong Kurator S27 Muzium Tekstil Negara

12 Rozita binti Abu Hassan Setiausaha Pejabat N28 Pejabat Timbalan Ketua Pengarah

13 Mohd Al-Hafiz bin Ahmad Kamal Pen. Peg. Keselamatan KP27 Unit Keselamatan

14 Fitriayati binti Dollah Penolong Akauntan W27 Unit Kewangan

15 Roseanida binti Abd Kadir Pembantu Muzium S22 Bahagian Pendaftaran

16 Shafiee bin Sudin Pembantu Muzium S17 Muzium Arkeologi Lembah Bujang

17 Yusop bin Abdullah Pembantu Muzium S17 Muzium Kota Kayang

18 Zurina binti Hassan Pembantu Muzium S17 Unit Kewangan

19 Sahrul Adli bin Mohd Yunan Pembantu Muzium S17 Muzium Senibina

20 Hapizah binti Saaidin Pembantu Muzium S17 Muzium Negara

21 Mohd Khairul Azhar bin Mustapa Pembantu Muzium S17 Bahagian Komunikasi Korporat

22 Kalsom binti Abdul Manaf Pembantu Muzium S17 Bahagian Penyelarasan dan Pemantauan

23 Rohmah binti Darus Pem. Tadbir Kewangan W17 Galeria Perdana

24 Azmy bin Ahmad Pereka B17 Bahagian Penyelidikan

25 Abdul Rahman bin Hassan Pengawal Keselamatan KP11 Unit Keselamatan

26 Mohd Tajul Arus bin Mohd Nor Ahli Fotografi B11 Unit Sumber Media

27 Zamri bin Mohd Zain Tukang K2 (Elektrik) R11 Unit Pengurusan Harta

28 Saari bin Osman Pekerja Awam R4 Muzium Arkeologi Lembah Bujang

29 Mohd Rizal bin Razali Pembantu Am Pejabat N1 Unit Sukarelawan Muzium dan Pengacaraan

30 Norhisham bin Ahmad Pembantu Am Pejabat N1 Unit Pembangunan

28

Page 29: Laporan Tahunan JMM 2011

PEMBANGUNAN MODAL INSAN

Program Latihan JMM

Sepanjang tahun 2011, JMM telah menganjurkan 48 kursus jangka pendek dalam bidang fungsional (permuziuman, konservasi, koleksi, pameran, penyelidikan, penerbitan, pemasaran dan pendidikan) dan generik (teknologi maklumat, forum kurator, kewangan, keselamatan, motivasi dan keagamaan). Di samping itu, staf JMM juga diberikan peluang untuk mengikuti kursus/latihan/seminar anjuran pihak/jabatan luar bagi meningkatkan kompetensi setiap staf. Sepanjang tahun 2011 juga, sebanyak 220 kursus/latihan/seminar anjuran pihak/jabatan luar telah dihadiri oleh staf JMM.

Unit Latihan juga menyelaraskan penempatan bagi pelajar-pelajar institusi pengajian tinggi awam dan swasta yang menjalani latihan praktikal di Jabatan Muzium Malaysia. Sepanjang tahun 2011, seramai 48 orang pelajar IPTA/IPTS telah menjalani latihan praktikal di JMM.

Nama Universiti Bilik Pelajar Praktikal

1 Universiti Kebangsaan Malaysia 16 orang

2 Univesiti Malaysia Kelantan 10 orang

3 Universiti Teknologi Mara 10 orang

4 Universiti Islam Antarabangsa Malaysia 4 orang

5 Universiti Malaysia Sarawak 3 orang

6 Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor 2 orang

7 Kolej Komuniti Grik 1 orang

8 Politeknik Ungku Omar 1 orang

9 Pusat Pembangunan Kemahiran Industri danPengurusan Kedah

1 orang

Jumlah 48 orang

1. Kursus Penyediaan Panel Grafik dan Pameran pada 5 - 7 Disember 2011 yang dihadiri kakitangan JMM.

2. Kursus Asas Penyediaan Pameran yang diadakan pada 3 Mac 2011 di Bilik Persidangan JMM.

1 2

29

Page 30: Laporan Tahunan JMM 2011

Pendidikan Lanjutan

Jabatan Muzium Malaysia sentiasa menggalakkan stafnya untuk terus menimba ilmu baik secara formal mahupun tidak formal. Justeru, atas galakan dan sokongan daripada Ketua Pengarah JMM sendiri maka ramai dalam kalangan kakitangan JMM yang sedang melanjutkan pelajaran secara Pendidikan Jarak Jauh (PJJ) mahupun sepenuh masa. Berikut senarai nama staf yang melanjutkan pelajaran pada tahun 2011:

Bil Nama

Maklumat Pengajian

Bidang IPTA Kaedah

1 Roslelawati binti Abdullah @ Awang Sarjana Sains Sosial (Sejarah) UM Sepenuh Masa

2 Noraini binti Basri Sarjana Sastera (Antropologi/Sosiologi) UM Sepenuh Masa

3 Abdur Rahim bin Marzuki Sarjana Muda Kemasyarakatan(Antropologi/Sosiologi)

USM PJJ

4 Alice Jipius Sarjana Sains Sosial (Sejarah) UMS PJJ

5 Azlina binti Yahya Sarjana Muda Pengurusan Kepujian OUM PJJ

6 Hairunnisyam binti Md Jamil Sarjana Muda Sains Komputer dan Pendidikan UTM PJJ

7 Mohd Fairuz bin Mohamed Kassim Sarjana Muda Pengurusan Awam dengan Kepujian UUM PJJ

8 Mokhtar bin Tamby Ahmad Sarjana Muda Sains Kemasyarakatan(Antropologi/Sosiologi)

USM PJJ

9 Noraini Osman Sarjana Muda Sains Kemasyarakatan(Antropologi/Sosiologi)

USM PJJ

10 Mohammad Azhari bin Mohd Amir Sarjana Muda Teknologi Maklumat OUM PJJ

11 Norizan binti Baharuddin Sarjana Muda Sains Kemasyarakatan(Antropolgi/Sosiologi)

USM PJJ

12 Norhayati binti Ismail Sarjana Muda Sains Kemasyarakatan(Antropologi/Sosiologi)

USM PJJ

13 Nur Selviyanti binti Jamril Sarjana Muda Perakaunan (BAC) UKM PJJ

14 Peterson Augustine ak Augustin Jadan

Sarjana Muda Pengurusan Awam (Kepujian) UUM PJJ

30

Page 31: Laporan Tahunan JMM 2011

Bil Nama

Maklumat Pengajian

Bidang IPTA Kaedah

15 Ruhafizah binti Ab. Ghani Sarjana Muda Sains Kemasyarakatan(Antropologi/Sosiologi)

USM PJJ

16 Zulia Maheda binti Mustaffa Sarjana Muda Sains Kemasyarakatan(Antropologi/Sosiologi)

USM PJJ

17 Mohd Faudzi bin Sulaiman Sarjana Muda Sains Kemasyarakatan USM PJJ

18 Kadir Bashah bin A.M Haja Mohaideen

Sarjana Muda Sains Kemasyarakatan(Antropologi/Sosiologi)

USM PJJ

19 Norhaliza binti Harun Sarjana Muda Komunikasi UUM PJJ

20 Shafinaz binti Ahmad Shaharir Sarjana Muda Komunikasi Massa UiTM PJJ

21 Ahmad Izuddin bin Brahim Sarjana Muda Sains Pentadbiran dan Pengajian Polisi UiTM PJJ

22 Nur Liyana binti Mohd Tahir Sarjana Muda Sains Kemasyarakatan(Antropologi/Sosiologi)

USM PJJ

23 Mohd Izwan bin Badrudin Sarjana Muda Sains Kemasyarakatan(Antropologi/Sosiologi)

USM PJJ

24 Norhidayah binti Ramely Sarjana Muda Komunikasi UPM PJJ

25 Osman bin Abu Hassan Sarjana Muda Sastera USM PJJ

26 Maisaraf binti Marman Sarjana Sastera Seni Lukis dan Seni Reka UiTM PJJ

*PJJ: Pendidikan Jarak Jauh

PROGRAM PEMBANGUNAN TEKNOLOGI MAKLUMAT

Beberapa projek ICT telah dijalankan di JMM sepanjang tahun 2011 mengikut klasifikasi, iaitu: melaksanakan perolehan perkakasan dan perisian; menguruskan rangkaian; mengurus perkhidmatan Internet dan e-mel; menyokong keperluan perkakasan dan perisian, termasuk khidmat kepakaran dan runding cara; membangun dan menyelenggara sistem aplikasi dan menguruskan laman web dan mengurus keselamatan teknologi maklumat.

31

Page 32: Laporan Tahunan JMM 2011

Bil Nama Pencapaian

1 Perkhidmatan Servis dan Penyelenggaraan Sistem Kedatangan Biometrik JMM

Januari – Disember 2011

2 Perkhidmatan Pembaikan Kerosakan dan Penggantian Perkakasan Server Apple Xserve, Dell Tower,Snap Server dan Macbook Pro

Januari 2011

3 Perkhidmatan Penyelenggaraan Sistem TiketMuzium Negara dan Pameran Khas

Januari 2011

4 Perkhidmatan Penyelenggaraan tahunan Lesen ABBYYRecognition Server

Januari 2011

5 Perkhidmatan Penyelenggaraan lesen Perisian Pengkalan data MS SQL Server dan MS Visio bagi kegunaan pembangunan dan operasi sistemaplikasi JMM

Januari 2011

6 Perkhidmatan sewaan peralatan Sistem TiketGaleria Perdana

Januari 2011

7 Perkhidmatan Peningkatan, Pemasangan dan Pentauliahan Perkakasan dan Perisian Emel JMM

Februari 2011

8 Perkhidmatan Talian Suwa (Leased Line) JMMIbu Pejabat JMM

1 Januari – 31 Mac 2011

9 Perkhidmatan Penyelenggaraan dan Sokongan Teknikal Sistem Pengurusan Kandungan Laman Web JMM

Februari 2011

10 Perkhidmatan Lesen Perisian Office Standard 2010Single OLP NL Academic

Februari 2011

11 Perkhidmatan pakej sewaan peralatan sistem tiketGaleria Perdana

April 2011

12 Perkhidmatan membaiki kerosakan alat pengimbas kedatangan MSKOA

April 2011

13 Perkhidmatan hosting video online bagi laman web rasmi JMM

April 2011

14 Perkhidmatan kemudahan IPSEC Virtual PrivateNetwork (VPN) dan Wifi di Galeria Perdana

April 2011

32

Page 33: Laporan Tahunan JMM 2011

Bil Nama Pencapaian

15 Menaik taraf Komputer Pelayan Arkeia Network Backup dan Kos Storan Virtual Tape Library (VTL)

Mei 2011

16 Perkhidmatan Penyelenggaraan Pengkalan Data dan Media Universe Sistem Keratan Akhbar JMM

Mei 2011

17 Perkhidmatan Menaiktaraf Access Switch 48 port ke Gigabit Ethernet

Mei 2011

18 Perkhidmatan Sewaan Pencetak dan IPAD2 Untuk Kegunaan Unit Kewangan dan Mobile Executive Meeting JMM

Mei 2011

19 Penyelenggaraan Perkakasan ICT Merangkumi 15 Buah CPU, 2 Buah Laptop dan 2 Buah Monitor Flat untuk Kegunaan JMM

Mei 2011

20 Perkhidmatan Perolehan Perkakasan Rangkaian dan Bilik Server

Jun 2011

21 Perkhidmatan Kemudahan IPSec Virtual Private Network (VPN) dan WiFi di Galeria Perdana

Mula: 21/4/2011Siap: 7/7/2011

22 Perkhidmatan Menaiktaraf Access Switch daripada48 Port Fast Ethernet ke Gigabit Ethernet di Datacenter JMM

Mula: 1/6/2011Siap: 19/7/2011

23 Perkhidmatan Penyelenggaraan dan Sokongan Teknikal Laman Web Jabatan Muzium Malaysia

Mula: 31/3/2011Siap: 11/7/2011

24 Perkhidmatan Penyelenggaraan dan Peningkatan Rangkaian Setempat (LAN) di Galeria Perdana

Mula: 10/5/2011Siap: 27/7/2011

25 Perkhidmatan Penyelenggaraan dan Peningkatan Virtual Tape Library Storage Sistem Arkeia Enterprise Backup Solution dan Penggantian Aksesori Solution dan Penggantian Aksesori Bagi Kegunaan Operasi Teknikal, Salinan Data Aplikasi dan Emel JMM

Mula: 3/8/2011Siap: 22/8/2011

26 Perkhidmatan Avira Antivirus Onsite Installation dan Configuration di Wilayah Labuan JMM

Mula: 3/8/2011Siap: 22/8/2011

33

Page 34: Laporan Tahunan JMM 2011

SUMBER MAKLUMAT

Sumber Media

Pada tahun 2011, Unit Sumber Media telah memperolehi lapan unit kamera DSLR Nikon D7000 untuk diagihkan kepada muzium-muzium dan bahagian-bahagian. Pada sepanjang tahun 2011, Unit Sumber Media JMM telah menjalankan tugas-tugas pendigitan 8 548 keping gambar.

Bil Kategori Jumlah Gambar

1 Etnologi 5 463 keping

2 Monumen 2 809 keping

3 Sejarah 276 keping

Jumlah besar 8 548 keping

Jadual 1: Jumlah gambar yang telah diimbas mengikut kategori bagi tahun 2011

Bil Majlis/program Tarikh Tempat Tetamu Kehormat

1 Majlis Kibaran Jalur Gemilang 27 Julai 2011 KL Sentral YAB Perdana Menteri Malaysiadan Anggota Kabinet

2 Majlis Rumah Terbuka Malaysia Deepavali 2011

10 November 2011 Sekolah Menengah (K) Kg. Jawa, Klang

YAB Perdana Menteri Malaysiadan Isteri

3 Majlis Rumah Terbuka Malaysia Aidilfitri 2011

11 September 2011 Padang Sekolah Menengah Guar Perahu, Pulau Pinang

YAB Perdana Menteri Malaysiadan Isteri

4 Majlis Rumah Terbuka Malaysia Krismas 2011

26 Disember 2011 (Isnin)

Sekolah Menengah (K) Tinggi Kajang, Selangor

YAB Timbalan Perdana Menteri Malaysia dan Isteri

KESELAMATAN

Sepanjang tahun 2011, Unit Keselamatan JMM telah diberikan kepercayaan menjadi urus setia Jawatankuasa Keselamatan, Lalulintas, Kawalan Orang Ramai, Kecemasan dan Perubatan bagi majlis-majlis rasmi anjuran Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan. Majlis- majlis tersebut adalah:

34

Page 35: Laporan Tahunan JMM 2011

Perpustakaan

Pada tahun 2011, Unit Perpustakaan Jabatan Muzium Malaysia telah membuat pembelian sebanyak 845 naskhah monograf yang bernilai RM112,431.11. Ini menjadikan jumlah keseluruhan koleksi monograf JMM berjumlah 21 487 naskhah. Manakala, hadiah dan pertukaran monograf bagi tahun 2011 ialah 153 naskhah. Unit Perpustakaan turut menjalankan pengumpulan dan pendokumentasian keratan akhbar yang berkaitan dengan program dan aktiviti Jabatan Muzium Malaysia yang melibatkan 259 keratan akhbar yang dimuatnaikkan ke Pangkalan Data Akhbar JMM.

Nama Akhbar Jumlah Keratan

Utusan Malaysia 53

Berita Harian 34

Tamil Nesan 3

Makkal Osai -

Sinar 25

Kosmo 35

Harian Metro 19

The Star 17

New Straits Time 50

Malay Mail 4

Nanyang Siang Pau -

Oriental Daily -

Shin Chiew Daily -

Bahan Rujukan lain 19

Jumlah 256

Sepanjang tahun 2011, jumlah pengunjung ke Perpustakaan Jabatan JMM adalah seramai3 019 orang.

35

Page 36: Laporan Tahunan JMM 2011

Penjualan buku telah diadakan dalam seminar, forum dan bengkel anjuran Jabatan Muzium Malaysia. Manakala jualan luar turut giat dijalankan dari masa ke masa contohnya pada Pesta Buku Antarabangsa 2011, Forum Kurator 2011 dan sepanjang berlansungnya Festival Orang Asli dan Hari Muzium Antarabangsa 2011. Pada tahun 2011, penjualan terbitan Jabatan Muzium Malaysia berjumlah RM7,100.00. Strategi pemasaran yang meluas dan penerbitan terbaharu turut menyumbang meningkatkan penjualan buku.

BulanStaff Jabatan Muzium

Malaysia (orang) Pelawat dari Luar (orang)

Januari 260 58

Februari 157 28

Mac 299 52

April 239 8

Mei 236 33

Jun 271 14

Julai 264 23

Ogos 176 9

September 228 11

Oktober 200 11

November 215 20

Disember 198 11

Jumlah 2 743 276

�������

��������

���

�����

���

���

�����

����

������

���

�������

��������

��������

��

���

���

���

���

���

���

���

���

���

���

���

���

���

��� ���

����������������

���

��

���

�� ��

�� ��

��

� �� �� ��

��

36

Page 37: Laporan Tahunan JMM 2011

PROGRAMPAMERAN

Page 38: Laporan Tahunan JMM 2011

PROFIL

Peranan untuk merancang, menggerak dan melaksanakan program pameran di Jabatan Muzium Malaysia adalah di bawah tanggungjawab Bahagian Perkhidmatan Muzium. Bahagian ini juga berperanan memberikan khidmat nasihat kepakaran dan perundingan kepada muzium-muzium negeri, agensi-agensi kerajaan dan swasta serta institusi pengajian tinggi dalam pengurusan, penubuhan dan pameran muzium serta merangka dan melaksanakan perkhidmatan pengisian pameran muzium-muzium baru jabatan dan kerja-kerja ubah suai naik taraf. Pameran terdiri daripada Pameran Tetap, Pameran Sementara, Pameran Khas dan Pameran Bergerak (pengembangan sejarah, budaya, warisan dan alam semula jadi).

PENCAPAIAN

Sepanjang tahun 2011, Jabatan Muzium Malaysia telah berjaya mengadakan 11 pameran sementara dan 10 pameran bergerak.

PROGRAMPAMERAN

38

Page 39: Laporan Tahunan JMM 2011

Pameran Piala Suzuki AFF 2010 ‘Kita Juara’

Pameran Bola Sepak Piala Suzuki 2010 diadakan sebagai tanda pengiktirafan terhadap kejayaan yang ditunggu-tunggu seluruh rakyat Malaysia selama 14 tahun. Pameran ini telah diadakan pada 29 Januari - 28 Februari 2011 di Galeri Tengah, Muzium Negara.

Tujuan utama pameran diadakan adalah untuk menyemarakkan lagi semangat pasukan bola sepak dan atlet lain untuk lebih berjaya pada masa akan datang. Antara bahan pameran termasuklah keratan akhbar, koleksi gambar pemain bola sepak yang telah beraksi pada Piala Suzuki 2010 dan tayangan video perlawanan yang melibatkan pasukan Harimau Malaya. Selain mempamerkan Piala Suzuki AFF, pameran ini turut menayangkan gambar-gambar sekitar perlawanan separuh akhir, perlawanan akhir, sejarah Piala Tiger/Suzuki, pemenang-pemenang Piala Tiger/ Suzuki dan gambar-gambar penyokong setia Pasukan Harimau Malaya. Melalui pameran ini pengunjung juga dapat mengetahui tentang sejarah dan kronologi pasukan bola sepak tanah air dalam usaha mencipta kejayaan yang paling bermakna itu.

1. Pelajar sekolah turut sama meraikan kejayaan skuad bola sepak negara semasa majlis pelancaran pameran.

2. Piala Pusingan AFF 2010 dan Medal Kejohanan Piala AFF Suzuki yang menjadi kebanggaan rakyat Malaysia.

3. Pandangan galeri pameran secara keseluruhan.

4. Sidang media sempena pameran Piala Suzuki AFF 2010 “Kita Juara” yang berlangung di Muzium Negara selama sebulan.

1 23 4

PAMERAN SEMENTARA

39

Page 40: Laporan Tahunan JMM 2011

1. Pameran turut merangkumi aspek sistem perkahwinan masyarakat Orang Asli.

2. Pameran Orang Asli: Tradisi dan Kepercayaan bertempat di Galeri 3, JMM.

3. Sidang media sempena pameran Orang Asli: Tradisi dan Kepercayaan.

Pameran Orang Asli Tradisi & Kepercayaan

Pameran Orang Asli: Tradisi dan Kepercayaan telah diadakan pada 20 April - 20 Jun 2011. Pameran ini memaparkan sudut kepercayaan dan tradisi Orang Asli dengan memfokuskan kepada hal-hal yang berkaitan dengan roh dan semangat sebagai asas kepercayaan. Bertitik-tolak daripada kepercayaan animisme, kini masyarakat Orang Asli sedang mengalami dinamisme selari dengan wawasan dan aspirasi negara menuju sebuah negara maju dan moden. Justeru, Orang Asli juga sedang menuju ke arah kemajuan dalam pelbagai aspek kehidupan. Di sebalik penerimaan arus pemodenan, Orang Asli bagaimanapun masih tetap teguh memelihara warisan dan terus kental mempertahankan tradisi nenek moyang mereka.

1 2

3

Page 41: Laporan Tahunan JMM 2011

Pameran Ukiran Batuan Menarik

Arca, ukiran merupakan produk seni yang boleh dinikmati melalui sentuhan dan bersifat 3D. Keindahan nilai estetik ukiran batu tersebut bukan setakat dilihat tetapi ia perlu difahami maksudnya dengan mengetahui teknik pembuatannya, pembuatnya, fungsi, rujukan, idea dan sebagainya yang seterusnya mencetuskan apresiasi seni. Pameran yang berlangsung dari 1 hingga 31 Julai 2011 di Galeri Tengah Muzium Negara ini mempamerkan himpunanbeberapa ukiran batuan menarik yang dikumpulkan dari luar negara. Koleksi yang dipamerkan berbentuk muka manusia, binatang dan abstrak yang diperbuat daripada mamar, batu volkanik, azurit dan gipsum serta beberapa batuan lain adalah koleksi tetap Galeria Perdana.

Pandangan ruang pameran Ukiran Batuan Menarik secara keseluruhan.

Page 42: Laporan Tahunan JMM 2011

Pameran Foto Alam

Jabatan Muzium Malaysia (JMM) telah menganjurkan Pameran Foto Alam 2011 bertempat diMuzium Alam Semula Jadi, Presint 15, Putrajaya mulai 14 Jun 2011 hingga 18 September2011. Majlis Perasmian Foto Alam ini telah dirasmikan oleh YBhg. Dato’ Seri Kamaruddin binSiaraf, Ketua Setiausaha Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Malaysia pada14 Jun 2011.

Pameran Busana Perkahwinan Mutiara

Pameran Busana Perkahwinan Mutiara yang diadakan pada 26 November hingga 12 Disember 2011 merupakan anjuran jenama perhiasan mutiara terkenal, Rafflesia dengan kerjasama Jabatan Muzium Malaysia. Majlis perasmian pameran telah disempurnakan oleh YBhg. Dato’ Ibrahim bin Ismail, Ketua Pengarah JMM. Turut hadir ialah YBhg. Prof. Datuk Jimmy Choo dan pengasas jenama Rafflesia, Winnie Sin dan suaminya. Selebriti yang hadir pada majlis tersebut ialah Tasya Sheila, Izara Aisyah, Fara Liyana Idris, Bkay Nair, Amber Chia dan Memey. Pameran ini secara tidak langsung memberikan peluang kepada orang ramai menyaksikan lebih dekat keindahan hiasan mutiara Rafflesia yang telah mereka hasilkan untuk selebriti kesayangan mereka. Antara tarikan utama pameran ialah gaun pengantin berhias mutiara dan permata yang pernah diperagakan oleh beberapa artis terkenal tempatan.

1. Majlis penyampaian hadiah kepada para pemenang disempurnakan Ketua Setiausaha KPKK, YBhg. Dato’ Seri Kamaruddin bin Siaraf dan Ketua Pengarah JMM, YBhg Dato’ Ibrahim bin Ismail.

2. YBhg. Dato’ Seri Kamaruddin bin Siaraf, Ketua Setiausaha KPKK sedang memberikan ucapan perasmian.

1 2

43

3. Suasana di sekitar Pameran Busana Perkahwinan Mutiara.

4. Set eksklusif rantai, cincin, subang dan kasut mutiara Rafflesia.

Page 43: Laporan Tahunan JMM 2011

Pameran Khazanah Kapal Karam

JMM telah mengadakan Pameran Khazanah Kapal Karam di Muzium Negara pada 15 Ogos2011 hingga 31 Januari 2012. Pameran bertajuk “Khazanah Kapal Karam” ini menyingkap penemuan artifak 13 buah kapal karam yang ditemukan di sepanjang perairan Malaysia. Sebanyak 204 artifak daripada 13 kapal karam yang ditemui dipamerkan. Tujuan pameran ini adalah untuk meningkatkan kesedaran dan ilmu kepada orang ramai mengenai sejarahsilam termasuk yang pernah berlaku di perairan Malaysia. Orang ramai dapat melihat sendiri keajaiban artifak menerusi barang-barang yang ditemukan di dasar laut. Selain artifak, barang- barang penghantaran perkahwinan yang kekal dalam bentuknya walaupun berada di dasar laut selama ratusan tahun juga dipamerkan. Sebagai nilai tambah, terdapat replika kapal karam dan sauh di luar galeri pameran.

1. YBhg. Dato’ Ibrahim bin Ismail ketika sidang media pameran Keajaiban Khazanah Kapal Karam di Galeri 2, Muzium Negara, Kuala Lumpur.

2. Replika kapal karam yang menjadi tarikan sampingan pameran Khazanah Kapal Karam.

3. Antara seramik daripada kapal karam yang dipamerkan.

4. Kerja-kerja peragaan artifak.

1 2

43

Page 44: Laporan Tahunan JMM 2011

Poster hebahan mengenai pameran Spesis Marin Beracun di Muzium Labuan.

Pameran Spesies Marin Beracun

Pameran Spesies Marin Beracun telah diadakan bermula dari 15 Ogos 2011 hingga 15 Oktober 2011 di Muzium Marin Labuan. Pameran ini menyingkap hidupan beracun di lautan yang jarang-jarang sekali didedahkan kepada umum. Pameran disokong dengan panel informasi dan spesimen haiwan terbabit. Tujuan pameran ini adalah untuk memperkenalkan kepada umum tentang haiwan yang beracun di dalam laut. Antaranya anemone, ular laut, ikan depu dan juga obor-obor. Orang ramai dapat melihat sendiri keajaiban hidupan laut tersebut menerusi spesimen hidupan terpilih yang dipamerkan.

Pelawat sedang melihat cara-cara menghasilkan pua kumbu.

Pameran Ikat Keramat: Dari Pusaka ke Perdagangan

Bertempat di Galeri Saindera Muzium Tekstil Negara, JMM telah mengadakan Pameran Ikat Keramat: Daripada Pusaka ke Perdagangan mulai pada 15 September 2011 hingga 23 Oktober 2011.

44

Page 45: Laporan Tahunan JMM 2011

Pameran Memoir Chimney

Pameran Memoir Chimney ini memfokuskan kepada rentetan sejarah Menara Chimney dari zaman awal penubuhannya hingga hari ini. Pameran ini diadakan pada 31 Oktober2011 - 30 November 2011 di Muzium Chimney, Labuan. Objektif pameran ini diadakan untuk menghayati sejarah Chimney pada zaman lampau, menghargai jasa dan usaha individu yang bertanggungjawab memulihara Menara Chimney sehingga menjadi sebuah ikon Wilayah Persekutuan Labuan dan menjadikan Menara Chimney sebagai satu destinasi pelancongan yang utama di Wilayah Persekutuan Labuan.

Poster hebahan mengenai pameran Memoir Chimney.

45

Page 46: Laporan Tahunan JMM 2011

Persembahan tarian kebudayaan tradisional menyerikan lagi aktiviti pameran sambutan Hari Inovasi peringkat KPKK.

Pameran Hari Inovasi KPKK

Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan (KPKK) telah menganjurkan Sambutan Hari Inovasi 2011 pada 24 november 2011 di Auditorium Jabatan Muzium Malaysia. Majlis tersebut telah dirasmikan oleh YB Dato’ Seri Utama Dr. Rais Yatim, Menteri KPKK. Pelbagai pameran menarik berasaskan kualiti dan inovasi dipamerkan sepanjang minggu sambutan hari inovasi kementerian yang berlangsung selama tiga hari, mulai 22 hingga 24 November 2011 dari jam 8 pagi hingga 5 petang di Dataran Muzium Negara. Selain jabatan dan agensi di bawah KPKK, Telekom Malaysia, Pos Malaysia serta syarikat telekomunikasi seperti Digi, Maxis dan Celcom turut serta mengambil bahagian dalam aktiviti pameran ini. Pameran bersempena dengan Sambutan Hari Inovasi 2011 peringkat KPKK ini bertujuan memperkenalkan kaedah, sistem yang baharu untuk kebaikan dan kemajuan organisasi menggunakan kebolehan kreativiti. Setiap kumpulan yang bertanding diwajibkan untuk membuat pembentangan dalam satu sesi pembentangan yang berlainan dan juga terlibat dalam aktiviti pameran yang dianjurkan.

46

Page 47: Laporan Tahunan JMM 2011

Pameran Misteri Sang Buaya

JMM telah mengadakan Pameran Misteri Sang Buaya di Muzium Alam Semula Jadi pada 26 November 2011 hingga 31 Januari 2012. Skop pameran merangkumi sejarah awal kewujudan buaya yang terdapat di Malaysia, kitaran hidup buaya dan sifat semula jadinya. Turut meliputi sejarah reptilia itu ialah aspek perlindungan dan pemuliharaan, konflik antara buaya dan manusia serta keunikannya yang mempengaruhi kehidupan manusia.Tarikan utama pameran ialah replika buaya Puchong sepanjang 5.6 meter, selain replika Bujang Semarahan dan kisah legenda buaya Bujang Senang. Objektif utama pameran adalah untuk memberikan pendidikan dan pembelajaran kepada masyarakat umum berkenaan spesies buaya di Malaysia, di samping mengenali sejarah semula jadi reptilia tersebut yang telah wujud sejak zaman prasejarah.

1 243

1. Tarikan utama pameran spesimen kepala buaya.

2. Pameran Misteri Sang Buaya.

3. Suasana di sekitar Pameran Misteri Sang Buaya.

4. Kakitangan JMM mengangkat replika buaya untuk dipamerkan dalam galeri.

47

Page 48: Laporan Tahunan JMM 2011

PAMERAN TETAP

Pameran tetap ialah pameran yang diadakan di 21 buah muzium-muzium Persekutuan di bawah pentadbiran Jabatan Muzium Malaysia. Jangka masa pameran ini berterusan, namun akan diganti setelah dipamerkan untuk tempoh masa yang agak lama. Proses menaik taraf muzium biasanya dilakukan agar maklumat berkaitan koleksi dapat dipelbagaikan dan diperbaharui sesuai dengan peredaran masa. Pada tahun 2011, pameran tetap di Muzium Perak, Muzium Labuan, Muzium Sungai Lembing, Galeria Perdana dan Muzum Seni Bina telah dinaik taraf di bawah program Pembangunan Rancangan Malaysia ke-10.

PAMERAN BERGERAK

Di samping pameran sementara, Bahagian Perkhidmatan Muzium juga turut menjalankanPameran Bergerak di beberapa institusi terpilih antaranya:

Bil Pameran Tarikh Tempat

1 Pameran Blau dan Belian 4 - 5 April 2012 Universiti Malaysia Kelantan (UMK)

2 Pameran Galeri Sejarah 16 April 2012 SMK Sri Pantai, Kerinchi

3 Pameran Perak Man 20 April 2012 Kepura Cave, The Lost World of Tambun, Perak

4 Pameran Merentasi Samudera Sempena Sambutan Hari Muzium Antarabangsa 2011

19 - 22 Mei 2011 Muzium Negeri Sembilan

5 Pameran Muzium dan Kerjaya 7 - 9 Julai 2011 Universiti Teknologi Mara Jengka, Pahang

6 Pameran Petrosains Ogos 2011 Petrosains, Suria KLCC

7 Pameran Muzium dan Kerjaya Sempena Program Merakyatkan Seni

28 - 29 September 2011

Batu Gajah, Perak

8 Pameran Merentasi Samudera 12 November 2011 Lobi Dewan Tunku Canselor Universiti Malaya

9 Pameran Muzium dan Kerjaya 26 - 27 November 2011 Muzium Kota Kayang, Perlis

10 Pameran Alat Muzik Tradisional Masyarakat Malaysia

31 Disember 2011 Dataran Merdeka

Page 49: Laporan Tahunan JMM 2011

PENGURUSANKOLEKSI

Page 50: Laporan Tahunan JMM 2011

PROFIL

Pengurusan koleksi terletak di bawah portfolio Bahagian Pendaftaran. Pengurusan koleksi merupakan salah satu fungsi JMM untuk mengumpul warisan harta kebudayaan, sejarah dan alam semula jadi dalam bentuk artifak, ekofak, spesimen dan dokumen-dokumen yang berkaitan serta mendokumentasi, memulihara dan menyimpannya sebagai sumber rujukan dan penyebaran ilmu pengetahuan menerusi khidmat pinjaman artifak, rujukan dan pameran. Berikut ialah fungsi Bahagian Pendaftaran, Jabatan Muzium Malaysia:

1. Mendaftarkan semua koleksi artifak Jabatan mengikut penjenisan yang ditetapkan secara manual atau berkomputer.

2. Menyediakan satu sistem maklumat semua artifak yang mudah dan lengkap.3. Menguruskan semua koleksi dari segi penyimpanan, pemuliharaan dan keselamatan.4. Menguruskan pinjaman koleksi bagi tujuan aktiviti pengembangan dan pendidikan.

PENGURUSAN KOLEKSI

1. Penyusunan dan pengkelasan koleksi emas.

2. Kerja-kerja penyemakan koleksi Muzium Lukut di galeri pameran.

1 2

50

Page 51: Laporan Tahunan JMM 2011

PENCAPAIAN AKTIVITI TAHUNAN

Pada tahun 2011, Bahagian Pendaftaran telah membuat perolehan secara pembelian sebanyak447 koleksi dan tujuh koleksi diperoleh secara hadiah. Pembelian koleksi dibiayai di bawah Program Perolehan Koleksi Artifak Muzium, Rancangan Malaysia ke-10. Proses penilaian, pemilihan dan perakuan pembelian koleksi artifak muzium dilaksanakan dalam tiga fasa mesyuarat.

I. Mesyuarat Jawatankuasa Teknikal Pembelian Harta Kebudayaan JMM yang dipengerusikan oleh Timbalan Ketua Pengarah (Permuziuman).

II. Mesyuarat Jawatankuasa Induk Pembelian Harta Kebudayaan JMM yang dipengerusikan oleh Ketua Pengarah JMM.

III. Lembaga Perolehan KPKK yang dipengerusikan oleh KSU KPKK.

Jumlah semua koleksi secara keseluruhan Jabatan Muzium Malaysia adalah sebanyak 415 855 koleksi. Koleksi yang diperoleh ialah koleksi Etnologi, dan spesimen Muzium Alam Semula Jadi. Berikut, senarai jumlah koleksi Jabatan Muzium Malaysia mengikut klasifikasi iaitu Etnologi, Spesimen Alam Semula Jadi serta Arkeologi yang telah didaftarkan mulai tahun1963 hingga 2011:

1 4

1. Baju Perisai Perang.2. Kain Songket.3. Jebak Puyuh.4. Kukur Kelapa.

23

51

Page 52: Laporan Tahunan JMM 2011

Koleksi Etnologi Jabatan Muzium Malaysia mengikut Klasifikasi

Bil Jenis Jumlah

(1963-2010) 2011Jumlah

Keseluruhan

1 Pakaian dan Tekstil 3 482 120 6 025

2 Perhiasan Diri 2 423

3 Alat dan Perusahaan 9 460 204 9 664

4 Peralatan Berkaitan Api(Alat untuk penghasilan api)

386 - 386

5 Rumah (Komponen rumah, rumah yang dipindah semula, gambar, model dan pelan rumah)

49 - 49

6 Alat bunyi-bunyian (Alat Muzik) 977 25 1 002

7 Artifak berkaitan Senjata dan Alat Peperangan

2 523 37 2 560

8 Artifak berkaitan Agama 256 17 (hadiah)

264

9 Artifak berkaitan Perubatan dan Sihir

121 2 123

10 Artifak berkaitan Pertanian 217 1 218

11 Artifak berkaitan Permainan dan Hiburan

287 7 294

12 Artifak berkaitan Ternakan 28 - 28

13 Topeng 227 11 238

14 Wayang Kulit 2 914 - 2 914

15 Matawang 507 - 507

16 Artifak berkaitan Pengangkutan 99 1 100

17 Setem dan Sampul Surat 948 - 948

18 Koleksi lain 2 223 - 2 223

19 Spesimen 28 28

20 Perangkap binatang 10 10

Jumlah Keseluruhan 27 127 454 27 581

Page 53: Laporan Tahunan JMM 2011

Koleksi Spesimen Muzium Alam Semula Jadi Jabatan Muzium Malaysia

Jumlah keseluruhan spesimen Muzium Alam Semula Jadi ialah 65 643.

1. Rebab.2. Cucuk Sanggol.

1. Spesimen Kucing Batu.2. Spesimen Ikan Yu Belang.

1 2

1 2

53

Page 54: Laporan Tahunan JMM 2011

Koleksi Arkeologi Jabatan Muzium Malaysia*

Bil Jenis Jumlah

(1963-2011)

1 Seramik 163 850

2 Sisa-sisa makanan 45 500

3 Alat-alat logam 1 500

4 Alat-alat kayu 100

5 Votive Table 5 000

6 Contoh Arang 500

7 Alat-alat Batu Neolitik 2 321

8 Alat-alat Paleolitik 8 000

9 Alat-alat batu kebudayaan Hoabinhian 49 100

10 Haematit 560

11 Burnt Clay 700

12 Manik 45 000

13 Arca Batu 500

Jumlah 322 631

Jumlah Keseluruhan 415 855

1. Tulang Mawas.2. Tembikar Tanah.

5 000

500

2 321

8 000

49 100

560

700

45 000

500

322 631

415 855

1 2

54

Page 55: Laporan Tahunan JMM 2011

PERKHIDMATANKONSERVASI

Page 56: Laporan Tahunan JMM 2011

PERKHIDMATAN KONSERVASI

PROFAIL

Pusat Konservasi Jabatan Muzium Malaysia berperanan melaksanakan kerja-kerja penganalisisan, penyelidikan, rawatan dan pemeliharaan koleksi muzium bagi tujuan pameran, simpanan, pendidikan dan dokumentasi. Pusat Konservasi juga bertanggungjawab memastikan bahan-bahan koleksi Jabatan Muzium Malaysia berada dalam keadaan baik dan terpelihara. Matlamat ini direalisasikan melalui kerja-kerja penyelidikan dan konservasi artifak.

Selain itu, fungsi Pusat Konservasi ialah menjalankan kerja-kerja pencegahan kerosakan dan membaikpulih artifak, memantau sistem kawalan suhu, kelembapan, pencahayaan dan makluk perosak yang terdapat di dalam stor koleksi dan galeri-galeri muzium dan memberikan latihan dan khidmat nasihat mengenai konservasi kepada kakitangan dan agensi berkaitan.

Page 57: Laporan Tahunan JMM 2011

JENIS KONSERVASI

Bahan organikBahan organik ialah bahan yang berasaskan karbon dan sumbernya ialah daripada tumbuhan dan haiwan. Bahan organik mudah menyusut dan dirosakkan oleh serangan egen perosak. Contoh bahan organik ialah rotan, buluh, kayu bulu dan kulit.

Bahan Bukan OrganikBahan bukan organik ialah bahan yang terdiri daripada campuran mineral dan tidak terbentuk hasil daripada pertumbuhan semula jadi organisma hidup. Contoh bahan bukan organik ialah logam dan batu.

KATEGORI KONSERVASI

Konservasi PreventifTindakan yang dilakukan bagi menghalang pelapukan semula jadi objek akibat keadaan persekitaran seperti suhu, kelembapan, cahaya dan juga perosak seperti serangga, fungus dan pencemaran udara.

Konservasi KuratifKonservasi kuratif ialah tindakan yang diambil untuk merawat objek yang mengalami proses deteriorasi. Tindakan yang diambil ialah bertujuan menghentikan atau merencat proses deteriorasi terhadap objek tersebut.

RestorasiProsedur rawatan yang dilakukan dengan tujuan mengembalikan barangan kebudayaan kepada keadaan yang sediakala dengan menggunakan bahan yang hampir sama dengan bahan asal.

PENCAPAIAN AKTIVITI TAHUNAN

Pusat Konservasi telah menerima pelbagai artifak koleksi jabatan untuk dikonservasi. Mengikut rekod sepanjang tahun 2011 sebanyak 872 artifak telah siap dan selesai dikonservasi mengikut kategori organik dan bukan organik. Berikut adalah pembahagian koleksi mengikut kategori unit/muzium dan organik/bukan organik yang telah dibuat proses konservasi:

Page 58: Laporan Tahunan JMM 2011

Bil Unit / Muzium

Jan Feb Mac Apr Mei Jun July Aug Sep Oct Nov Dec

O B.O O B.O O B.O O B.O O B.O O B.O O B.O O B.O O B.O O B.O O B.O O B.O

1 Pendaftaran 6 - - - - - 23 17 12 - 44 7 18 - 13 - - - 29 39 - - - -

2 Muzium Tekstil - - - - - - 1 - - - - - - - - - - - - - 250 - - -

3 Muzium Negara - - - - - 7 1 - - - 4 - - - - - - - - - - - - -

4 Muzium Seni Kraf Orang Asli 98 - - - - - - - 7 - - - - - - - - - - - - - - -

5 Arkib - Memorial Tunku Abdul Rahman - - - - 6 1 - - - - - - - - - - - - - - - - - -

6 Muzium Matang - - - - - - - - - - - - - - - - 27 46 - - - - - -

7 Muzium Sungai Lembing - - - - - - - - - - - 14 - - - 7 - - - - - - - -

8 Muzium Kota Kayang - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 7 - - - -

9 Muzium Senibina - - - - - - - - - - - - - - - - - - 43 59 - - 35 51

Jumlah O / B.O 104 0 0 0 6 8 25 17 19 0 48 21 18 0 13 7 27 46 72 105 250 0 35 51

Jumlah Bulanan 104 0 14 42 19 69 18 20 73 177 250 86

Jumlah Tahunan 872

3. Lawatan Akademik Pelajar dari Universiti Malaysia Kelantan pada 10 Februari 2011. Kurator Pusat Konservasi telah memberikan penerangan berkaitan Pusat Konservasi dan demonstrasi.

1-2. Kerja-kerja pembersihan dan pemuliharaan artifak koleksi Muzium Seni Kraf Orang Asli yang telah dilaksanakan oleh kakitangan Pusat Konservasi pada 4-5 Januari 2011.

1 2

58

Page 59: Laporan Tahunan JMM 2011

Bil Unit / Muzium

Jan Feb Mac Apr Mei Jun July Aug Sep Oct Nov Dec

O B.O O B.O O B.O O B.O O B.O O B.O O B.O O B.O O B.O O B.O O B.O O B.O

1 Pendaftaran 6 - - - - - 23 17 12 - 44 7 18 - 13 - - - 29 39 - - - -

2 Muzium Tekstil - - - - - - 1 - - - - - - - - - - - - - 250 - - -

3 Muzium Negara - - - - - 7 1 - - - 4 - - - - - - - - - - - - -

4 Muzium Seni Kraf Orang Asli 98 - - - - - - - 7 - - - - - - - - - - - - - - -

5 Arkib - Memorial Tunku Abdul Rahman - - - - 6 1 - - - - - - - - - - - - - - - - - -

6 Muzium Matang - - - - - - - - - - - - - - - - 27 46 - - - - - -

7 Muzium Sungai Lembing - - - - - - - - - - - 14 - - - 7 - - - - - - - -

8 Muzium Kota Kayang - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 7 - - - -

9 Muzium Senibina - - - - - - - - - - - - - - - - - - 43 59 - - 35 51

Jumlah O / B.O 104 0 0 0 6 8 25 17 19 0 48 21 18 0 13 7 27 46 72 105 250 0 35 51

Jumlah Bulanan 104 0 14 42 19 69 18 20 73 177 250 86

Jumlah Tahunan 872

3

59

Page 60: Laporan Tahunan JMM 2011

1

3 4

Tugasan luar yang dijalankan oleh kakitangan Pusat Konservasi di Muzium Sungai Lembing pada 18 - 23 April 2011.

Proses merekod dan proses konservasi artifak.

2

Antara koleksi artifak yang dipamerkan di Galeria Perdana, Langkawi sedang menjalani proses konservasi pada 21 - 27 April 2011.

60

Page 61: Laporan Tahunan JMM 2011

PENYELIDIKANDAN PENERBITAN

Page 62: Laporan Tahunan JMM 2011

PROFIL

Penyelidikan, Penerbitan dan Dokumentasi adalah salah satu bidang teras dalam perkhidmatan Jabatan Muzium Malaysia (JMM) yang memainkan peranan penting ke arah mencapai objektif JMM untuk memelihara, mengekal dan menyebarkan ilmu pengetahuan tentang warisan negara. Bahagian Penyelidikan berperanan mengukuh dan mengembangkan bidang penyelidikan, dokumentasi dan penerbitan bagi memartabatkan fungsi JMM sebagai institusi penyebaran ilmu pengetahuan dalam bidang pameran, koleksi, sejarah, budaya dan alam semula jadi negara.

PENYELIDIKAN

Penyelidikan yang dijalankan di JMM ialah penyelidikan sejarah, budaya, alam semula jadi, pameran dan koleksi.

Terdapat tiga jenis penyelidikan yang dijalankan di JMM dan menggunakan perkhidmatan di JMM, iaitu penyelidikan yang dilaksanakan oleh kakitangan JMM sendiri, penyelidikan yang dilaksanakan secara kerjasama dengan pihak luar dan penyelidikan yang dijalankan oleh pihak luar untuk JMM.

PENYELIDIKAN DAN PENERBITAN

Page 63: Laporan Tahunan JMM 2011
Page 64: Laporan Tahunan JMM 2011

1-2. Penyelidikan Dokumentasi Peralatan Pemburuan Orang Asli.

3. Manifestasi Tumbuhan dalam Ukiran Kayu di Alam Melayu.

4. Manifestasi Tumbuhan dalam Ukiran Kayu di Alam Melayu; Kajian Kes Kukuran dan Jebak Puyuh.

PENCAPAIAN AKTIVITI TAHUNAN

Bagi tahun 2011, sebanyak empat aktiviti penyelidikan telah dilaksanakan oleh JMM, iaitu;

a. Bangau dan Okok: Hiasan perahu di Pantai Timur dan koleksi terpilih Jabatan Muzium Malaysia.

b. Manifestasi Tumbuhan dalam Ukiran Kayu di Alam Melayu; Kajian Kes Kukuran dan Jebak Puyuh.

c. Dokumentasi peralatan pemburuan sara hidup Orang Asli.d. Penyelidikan Tekstil;

i. Kelingkam/Kelingkan/Keringkamii. Kain Pelangiiii. Kain Telepukiv. Kasuk Manik

Jabatan Muzium Malaysia juga menerima sebanyak 95 orang penyelidik luar dari institusi/jabatan/organisasi luar sepanjang tahun 2011.

1 23 4

64

Page 65: Laporan Tahunan JMM 2011

1. Berita JMM Jilid 10 Bil. 2 Isu: April – Jun 20112. Tamadun Prasejarah Malaysia, Muzium Negara3. Kompilasi Kajian Kes Konservasi Artifak4. Buku Panduan Galeri Muzium Negara

PENERBITAN

Penerbitan merupakan wahana penting bagi JMM dalam mengekal, mengumpul dan menyebarkan maklumat serta pengetahuan mengenai warisan sejarah, budaya dan alam semula Jadi negara kepada masyarakat Malaysia khususnya dan masyarakat pembaca di seluruh dunia amnya seiring dengan matlamat, visi dan misi JMM.

Penerbitan JMM terdiri daripada penerbitan am dan penerbitan khas JMM, meliputi hasil kajian, penyelidikan, artikel dan karya kakitangan JMM mahupun pihak luar agar dapat dimanfaatkan oleh orang ramai dan memastikan setiap penerbitan Jabatan mengikut dasar dan garis panduan penerbitan yang telah ditetapkan.

1

2

3

4

Page 66: Laporan Tahunan JMM 2011

Bil Tajuk Buku Sinopsis

1 Tamadun Prasejarah Malaysia, Muzium Negara (dwi-bahasa)

Buku panduan berkenaan Galeri Pra-Sejarah Muzium Negara yang merangkumi susur galur evolusi pembentukan muka bumi dan asal-usul masyarakat awal di Malaysia, jumpaan alat batu Zaman Paleolitik (200 000 tahun dahulu) sehinggalah artifak peninggalan candi Hindu-Buddha di lembah Bujang pada Zaman Proto-Sejarah.

2 Penganjuran Pameran Muzium (terj.) Terjemahan daripada buku Museum Exhibition Staging (Jailani Rohani).

3 Q & A: Management of Snake Envenomation in Malaysia(Bahasa Inggeris)

Buku panduan kecil versi bahasa Inggeris mengenai ular-ular berbisa di Malaysia serta tatacara pengurusan bisa patukan menerusi soalan ringkas dan jawapan. Kerjasama penerbitan antara JMM dan Pusat Racun Negara, USM.

4 Buku Panduan Galeri Muzium Negara Empat buah buku panduan melawat galeri-galeri di Muzium Negara untuk kemudahan pelawat.

5 Sacred Ikat: From Heirloom to Trade (Bahasa Inggeris)

Buku yang memaparkan reka corak serta inspirasi yang diadaptasikan dalam koleksi Ikat Sumba, dan Kain Pua.

6 Berita JMM Jilid 9 Bil 1 Isu:Jan – Mac 2011

Penerbitan berkala memaparkan tentang berita jabatan, aktiviti dan kakitangan JMM yang diterbitkan secara berjilid setiap empat bulan sekali (April, Ogos dan Disember).

7 Berita JMM Jilid 10 Bil. 2 Isu:April – Jun 2011

Penerbitan berkala memaparkan tentang berita jabatan, aktiviti dan kakitangan JMM yang diterbitkan secara berjilid setiap empat bulan sekali (April, Ogos dan Disember).

8 Katalog Pameran Keranda:Tradisi dan Misteri

Buku katalog mengenai Pameran Keranda : Tradisi dan Misteri yang telah dilangsungkan di JMM pada tahun 2009.

9 Wacana Kurator Himpunan kertas kerja Forum Kurator dari tahun 2003 hingga 2007.

10 Kompilasi Kajian Kes Konservasi Artifak

Buku kompilasi beberapa kajian kes bagi tujuan bahan rujukan dan panduan kepada konservator, pelajar IPT, profesional muzium dan individu-individu yang ingin memahami dan mendalami teknik-teknik berkenaan proses konservasi artifak di JMM.

11 Brosyur Pameran Foto Alam 2011(Muzium Alam Semulajadi)

Brosur Pameran Foto Alam 2011 untuk kemudahan pelawat.

12 Buku Program Hari Muzium Antarabangsa 2011

Buku Atur cara dan Aktiviti Hari Muzium Antarabangsa 2011 di Negeri Sembilan.

13 Brosyur Muzium Matang, Lenggong, Perak, Labuan, Chimney

Brosur Pameran Tetap Muzium Matang, Lenggong, Perak, Labuan, Chimney dan Marin Labuan untuk program Jom Santai.

14 Brosyur Pameran Buaya,(Muzium Alam Semulajadi)

Brosur Pameran Buaya untuk kemudahan pelawat di Muzium Alam Semula Jadi.

Jadual 3 : Senarai Penerbitan JMM 2011

PENCAPAIAN AKTIVITI TAHUNAN

66

Page 67: Laporan Tahunan JMM 2011

PEMASARAN DANKHIDMAT SERANTA

Page 68: Laporan Tahunan JMM 2011

PROFIL

Program Pemasaran Muzium dijalankan secara berjadual oleh Jabatan Muzium Malaysia bertujuan mempromosi dan menggalakkan masyarakat, pelancong serta media massa dan elektronik untuk lebih mengenali muzum. JMM komited dalam melaksanakan Program Pemasaran Muzium pada tahun 2011. Program-program tersebut adalah seperti yang berikut:

PEMASARAN DAN KHIDMAT SERANTA

Page 69: Laporan Tahunan JMM 2011

Program Jom Santai Bersama Media

Program Jom Santai Bersama Media merupakan program interaktif bertujuan mempromosi muzium-muzium Persekutuan dengan penglibatan pengamal media, pengusaha perhotelan, agensi pelancongan, NGO, agensi kerajaan dan ketua kampung. JMM telah menganjurkan empat sesi Program Jom Santai Bersama Media, iaitu di Muzium Perak, Galeria Perdana, WP Labuan dan Muzium Kota Kayang.

Page 70: Laporan Tahunan JMM 2011

Sidang Media Pameran Ikat Di Muzium Tekstil Negara

Sidang Media Pameran “Ikat Keramat : Daripada Pusaka ke Perdagangan” telah diadakan pada 8 September 2011 di Muzium Tekstil Negara. Sidang Media ini telah dipengerusikan oleh YBhg. Dato’ Ibrahim bin Ismail, Ketua Pengarah JMM yang turut dihadiri Encik Wan Jamaluddin bin Wan Yusoff, Timbalan Ketua Pengarah (Permuziuman), Puan Jenet Tee Siew Mooi serta Puan Marie Christine Tseng, selaku kurator undangan pameran ini. Sidang Media ini dihadiri oleh beberapa pemberita dari Harian Metro, Kosmo dan Utusan Malaysia. Tujuan sidang media ini diadakan adalah untuk mewacanakan kepada para pemberita bahawa pameran ini akan diadakan pada 15 September hingga 16 Oktober 2011, di Galeri Saindera, Aras 1, Muzium Tekstil Negara.

Majlis Berkhatan di Muzium Adat

Muzium Adat bersama masyarakat setempat telah mengadakan Program Bersama Komuniti Setempat dengan mengadakan majlis berkhatan. Program yang diadakan bersempena dengan cuti persekolahan yang panjang ini telah dijayakan bersama masyarakat setempat pada 1 Disember 2011 bersamaan hari Khamis. Tujuan program sebegini dianjurkan bagi mendekatkan masyarakat setempat dengan muzium yang bersesuaian dengan moto “Kunjungilah Muzium”. Melalui program ini juga, telah didedahkan kepada masyarakat tentang adat berkhatan yang telah mula dilupakan disebabkan oleh peredaran zaman.

1

23

1. YBhg. Dato’ Ibrahim bin Ismail, Ketua Pengarah JMM bersama sukarelawan “Cultural Impact”, Marie Christine Tseng sedang memberikan penjelasan mengenai salah satu koleksi tekstil yang dipamerkan.

2. Ketibaan YBhg. Dato’ Ibrahim bin Ismail ke Muzium Adat.

3. Majlis Khatam al-Quran dipimpin oleh Encik Razali bin Hassan.

70

Page 71: Laporan Tahunan JMM 2011

Majlis Sidang Media Pameran Buaya di Muzium Alam Semula jadi

Majlis Sidang Media Pameran Buaya telah diadakan pada 21 November 2011 bertempat di Muzium Alam Semula Jadi. Majlis ini bertujuan memberikan pendedahan awal tentang Pameran Misteri Sang Buaya yang berlangsung pada 26 November 2011 hingga 31 Januari 2012 dan sebagai satu usaha untuk mencapai sasaran pengunjung sempena musim cuti sekolah yang bermula pada 19 November 2011 hingga 3 Januari 2012. Sidang Media tersebut telah dihadiri oleh Ketua Pengarah JMM, YBhg. Dato’ Ibrahim bin Ismail beserta 50 orang kakitangan JMM, dua orang kakitangan FELDA serta 10 orang wartawan termasuk jurugambar dari RTM, Sinar Harian, Bernama, Business Kini, Kosmo, dan Harian Metro.

Sidang Media “TEXTILE TALK”

Muzium Tekstil Negara telah melangsungkan Majlis Sidang Media Pameran Batik Ela: Reka Corak dan Inovasi 1960-an – 1990-an pada 1 Disember 2011. Pameran ini merupakan pameran khas yang diadakan di Muzium Tekstil Negara bersempena dengan Karnival Tekstil2011 dan sebagai satu penghormatan kepada Industri Batik Malaysia sempena sambutan pembuatan batik Kelantan. Sidang Media ini telah dihadiri oleh Ketua Pengarah JMM, YBhg. Dato’ Ibrahim bin Ismail, pegawai-pegawai kanan serta wartawan dari Berita Harian, Business Kini dan RTM.

1 243

1. Sidang media sempena pameran Misteri Sang Buaya.

2. YBhg. Dato’ Ibrahim bin Ismail, Ketua Pengarah JMM melihat buaya yang dipamerkan sambil diperhatikan oleh Encik Wan Jamaluddin, Timbalan Ketua Pengarah dan Degor, Kurator Muzium Alam Semula Jadi.

3. Tarikan utama pameran, spesimen buaya yang telah diawet.

4. Suasana di sekitar Pameran Misteri Sang Buaya.

71

Page 72: Laporan Tahunan JMM 2011

Majlis Sidang Media Pameran Busana Perkahwinan Mutiara

Majlis Sidang Media Pameran Busana Perkahwinan Mutiara telah diadakan pada 29 November 2011 bertempat di Jabatan Muzium Malaysia. Majlis sidang media ini diadakan bertujuan menghebahkan kepada media dan orang ramai mengenai Pameran Busana Perkahwinan Mutiara yang berlangsung dari 26 November hingga 31 Disember 2011 bertempat di Muzium Negara. Seramai 42 wakil media termasuk media cetak, media elektronik, media sosial dan lain-lain.

Penglibatan JMM Dalam PMS 1 Malaysia : Kenduri Nasi Daun Pisang

Pada 28 Febuari hingga 1 Mac 2011, Program Merakyatkan Seni (PMS) : Kenduri Daun Pisang telah diadakan di Taman Air Rembau, Air Merbau, Melaka. Muzium Seni Bina Malaysia merupakan wakil daripada Jabatan Muzium Malaysia yang juga turut membantu dan memberikan sokongan terhadap aktiviti dan program Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Malaysia. Program ini telah disertai oleh masyarakat berbilang kaum di Malaysia, iaitu Melayu, Cina dan India dalam mencerminkan semangat 1Malaysia yang sebati dalam hati sanubari rakyat Malaysia. Dalam program PMS, acara muzik, sketsa, tarian, nyanyian, sajak, syarahan, dan pelbagai ciri pementasan khas dihidangkan kepada khalayak dengan matlamat memperkenal, membimbing, meminati dan mengekalkan intisari dan daya tarikan seni dalam kehidupan rakyat.

72

Page 73: Laporan Tahunan JMM 2011

PENDIDIKANMUZIUM

Page 74: Laporan Tahunan JMM 2011

PENDIDIKAN MUZIUM

PROFIL

Jabatan Muzium Malaysia sentiasa melaksanakan pelbagai program pengembangan pendidikan bagi menyebar luas penerangan berkaitan sejarah, budaya dan alam semula jadi negara kepada setiap lapisan masyarakat. Program-program tersebut adalah seperti yang berikut:

74

Page 75: Laporan Tahunan JMM 2011

1. Upacara perasmian sambutan Hari Muzium Antarabangsa di Jabatan Kebudayaan Negeri, Negeri Sembilan.

2. Barisan pembentang seminar yang bertajuk “Muzium dan Memori”.

3. Peserta muziumthon yang mengambil bahagian dilepaskan mengikut kategori masing-masing.

4. YBhg. Dato’ Ibrahim bin Ismail, Ketua Pengarah JMM turut serta dalam acara menembak ketika Hari Muzium Antarabangsa 2011 di Negeri Sembilan pada 9 Mei 2011.

1 2

3 4

Hari Muzium Antarabangsa

Sambutan Hari Muzium Antarabangsa Peringkat Kebangsaan edisi ke-15 telah diadakan pada 18 hingga 24 Mei 2011di Negeri Sembilan Darul Khusus. Tema Hari Muzium Antarabangsa pada tahun 2011 ialah “Muzium dan Kenangan”. Pelbagai program telah dilaksanakan sepanjang tempoh itu seperti pameran, seminar, bengkel, sukan, riadah, aktiviti kemasyarakatan dan keagamaan.

75

Page 76: Laporan Tahunan JMM 2011

3. Pembentangan kertas kerja Forum Kurator oleh Prof. Madya Dr. Juli Edo.

4 Prof. Madya Dr. Abu Hasan Hasbullah sedang membentangkan kertas kerja beliau.

1. YBhg. Dato’ Ibrahim bin Ismail, Ketua Pengarah JMM turut serta meluangkan masa dalam program yang dilaksanakan.

2. Peserta mendaftar di kaunter pendaftaran sebelum memulakan aktiviti.

1 2

3 4

Program Bermalam Di Muzium

Program ini telah diadakan pada 9 hingga 10 April 2011 di Muzium Alam Semula Jadi. Seramai 59 orang peserta dalam lingkungan umur 10 hingga 14 tahun telah menyertai program ini. Antara aktiviti yang disediakan ialah lawatan berpandu di muzium, tekapan daun, tayangan video, penangkapan serangga, pengawetan serangga, senam aerobik dan tutorial serangga.

Forum Kurator

Program Forum Kurator merupakan wadah untuk kurator, ahli-ahli profesional muzium, aktivis muzium dan ahli akademik membentangkan hasil penyelidikan, kepakaran dan pengalaman mereka untuk dikongsi bersama kakitangan muzium dan mereka yang terlibat dalam bidang permuziuman yang berkaitan dengan sejarah, budaya dan alam semula jadi negara. Dua siri Forum Kurator telah diadakan, iaitu Forum Kurator JMM Siri 1/2011 bertajuk “Amalan Adat Mempatih Masyarakat Orang Asli Suku Kaum Temuan Negeri Sembilan” yang dibentangkan oleh Prof. Madya Dr. Juli Edo, pensyarah Pengajian Antropologi dan Sosiologi Universiti Malaya pada 12 Mei dan Forum Kurator JMM Siri 2/2011 yang diadakan pada 23 Jun 2011 Prof. Madya Dr. Abu Hasan Hasbullah, pensyarah Jabatan Pengajian Media Universiti Malaya telah membentangkan kertas kerja bertajuk “Muzium dan Media Sosial: Mengadiluhung Pemasaran Muzium Sebagai Industri Kreatif”.

Page 77: Laporan Tahunan JMM 2011

1. Orang ramai yang mengunjungi gerai jualan.

2. Pengunjung seronok dapat turut serta menari tarian Sewang yang diadakan pada setiap hujung minggu sepanjang pameran berlangsung.

1 2

Festival Orang Asli: Kepercayaan dan Tradisi

Jabatan Muzium Malaysia dengan kerjasama Jabatan Kemajuan Orang Asli telah menganjurkan Festival Orang Asli di Kompleks Jabatan Muzium Malaysia mulai 20 Mei hingga 21 Jun 2011. Selain pameran, karnival ini turut dimeriahkan lagi dengan seminar dan forum, gerai jualan pelbagai hasil keluaran orang asli, demonstrasi anyaman, mengukir dan membuat alat perburuan tradisional serta persembahan tarian sewang dan tarian Jooh.

Seminar Orang Asli: Kesepaduan Sosial dan 1Malaysia

Seminar Orang Asli telah diadakan pada 28 Jun 2011 di Auditorium JMM yang dirasmikan oleh YBhg. Dato’ Ibrahim bin Ismail, Ketua Pengarah JMM. Prof. Ulung Dato’ Dr. Shamsul Amri bin Baharuddin, Pengarah Institusi Kajian Etnik (KITA) UKM telah dijemput bagi memberikan ucaptama seminar, manakala ahli panel Sesi Pertama terdiri daripada YB Senator Olian bin Abdullah, Encik Tony Willian Hunt dan Dato’ Suki Mee. Sesi Kedua seminar menampilkan Prof. Madya Dr. Juli Edo, Encik Nasra Nisran bin Asra dan Encik Wan Amir Zal sebagai ahli panel.

77

Page 78: Laporan Tahunan JMM 2011

A Celebration of South East Asia Textiles

Seminar A Celebration of South East Asia Textiles, telah diadakan pada 20 Disember 2011 dari 8.00 pagi hingga 5.15 petang bertempat di Auditorium Jabatan Muzium Malaysia. Tujuan seminar ini diadakan untuk memberikan pendedahan kepada semua peserta seminar tentang keunikan dan kehalusan nilai tinggi tekstil di sekitar Asia Tenggara dan juga Australia. Para pembentang seminar ialah Dr. Norwani binti. Mohamad Nawawi dari Malaysia, Ibu Asmoro Damais dari Indonesia, Dr. Robyn Maxwell dari Australia, Ms. Erline S.Milar dari Filipina dan ramai lagi. Peserta seminar pula terdiri daripada warga Jabatan Muzium Malaysia dan peserta luar.

Program Jejak Sejarah Di Muzium Chimney

Program Jejak Sejarah di Muzium Chimney telah diadakan pada 17 Disember 2011 dan 26 Disember 2011 yang melibatkan peserta dari Kolej Matrikulasi Labuan dan Persatuan Belia Kampung Bukit Kalam. Jumlah penyertaan yang mengikuti program ini seramai 30 orang. Program tahunan ini bertujuan memberikan peluang dan pengalaman kepada para peserta merasai suasana menjelajah kawasan Tanjung Kubang bagi melihat sendiri kesan aktiviti bekas perlombongan arang batu dan tinggalan monumen bersejarah yang produktif suatu masa dahulu.

1. Perasmian oleh YBhg. Dato’ Ibrahim bin Ismail, Ketua Pengarah JMM.

2. Para peserta mendengar pembentangan daripada barisan ahli panel.

3. Para peserta bergambar di hadapan Gedung Ubat, salah satu monumen unik di kawasan Tanjung Kubong.

4. Puan Zainon binti Halon memberikan penerangan kepada peserta mengenai Tapak Perkuburan British di Tanjung Kubong.

1 2

3 4

Page 79: Laporan Tahunan JMM 2011

Program Bengkel Pendidikan Muzium

Bengkel Pendidikan Muzium merupakan satu wacana ilmu dan interaksi dua hala yang membolehkan golongan pendidik dan ahli profesional muzium berinteraksi secara lebih dekat dan profesional. Muzium Negara telah mengambil inisiatif untuk menganjurkan satu bengkel ini yang menyasarkan golongan pendidik di peringkat sekolah rendah dan menengah khususnya di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan negeri Selangor. Bengkel diadakan pada 24 September 2011 bertempat di Bilik Persidangan JMM. Tujuan utama untuk menggalakkan penglibatan golongan pendidik dalam program dan aktiviti muzium agar memantapkan lagi tahap pembelajaran para pelajar ketika melawat muzium, dan secara langsung memperkasakan JMM sebagai institusi permuziuman yang unggul dalam usaha menyebarkan ilmu, di samping membentuk jati diri negara kepada generasi muda.

Majlis Sambutan Hari Inovasi KPKK

Majlis sambutan hari inovasi KPKK 2011 telah diadakan pada22 hingga 24 november 2011 di Jabatan Muzium Malaysia . Antara pengisian sambutan Hari Inovasi ini ialah Konvensyen Kumpulan Inovasi dan Kreatif (KIK) di peringkat KPKK yang berlangsung di Auditorium JMM dari 22-23 November dan pameran hari Inovasi yang berlangsung di perkarangan Dataran Muzium dari 22-24 November 2011. Tema Hari Inovasi tahun 2011 ialah “Inovasi Meneraju Transformasi Satu Malaysia” manakala tema pameran muzium pula ialah “Budaya Inovasi Teras Transformasi”. Dianggarkan 500 warga KPKK yang terdiri daripada 20 institusi yang bernaung di bawah KPKK menyertai Majlis Sambutan Hari Inovasi KPKK.

Page 80: Laporan Tahunan JMM 2011

Seminar Selat Melaka Di Persimpangan Asia

Seminar Selat Melaka di Persimpangan Asia diadakan pada 21 Julai 2011 bertempat di Auditorium JMM. Seminar ini diadakan sebagai kesinambungan daripada penerbitan buku “Selat Melaka di Persimpangan Asia” hasil kerjasama Jabatan Muzium Malaysia, Pusat Penyelidikan Timur Jauh Perancis (EFEO) dan Kedutaan Besar Perancis di Malaysia. Seminar ini dipengerusikan oleh Dr. Daniel Perret, Ketua EFEO Kuala Lumpur dan turut dihadiri oleh Dr. Mathieu Guerin, Attachem for Higher Education and Science yang juga Director of the Malaysia- France University Centre selaku wakil Duta Besar Perancis ke Malaysia.

Seminar Pengkisahan Ngah Ibrahim

Seminar Pengisahan Ngah Ibrahim ini telah diadakan pada 7 Julai 2011 bertempat di Dewan Seminar Muzium Matang. Program berlangsung dari jam 8.00 pagi hingga 5.00 petang ini antara lain bertujuan memartabatkan semula ketokohan Ngah Ibrahim dengan jasanya pasa masa silam yang telah mengangkat maruah bangsa Melayu dalam bidang ekonomi dan pendidikan. Di samping itu juga, seminar ini memberikan pendedahan dan menyebarkan ilmu pengetahuan mengenai pengalaman peristiwa membawa pulang jenazah Allahyarham dari Singapura ke tempat asalnya, Matang.

1 243

1. Dr. Mathieu Guerin, Attachem for Higher Education and Science yang juga Director of the Malaysia- France University Centre selaku wakil Duta Besar Perancis ke Malaysia sedang menyampaikan ucapan.

2. Barisan pembentang Seminar Selat Melaka di Persimpangan Asia.

3. Sesi Soal Jawab wakil dari guru.

4. Gambar urus setia program bersama Penceramah dan warisSultan Abdullah.

80

Page 81: Laporan Tahunan JMM 2011

Seminar Percambahan Ilmu

Seminar Percambahan Ilmu ini telah diadakan pada 6 Disember 2011 bermula jam 8.30 pagi hingga 4.30 petang bertempat di Auditorium Jabatan Muzium Malaysia. Tujuan seminar ini diadakan untuk memberikan pendedahan kepada semua warga Jabatan Muzium Malaysia tentang maklumat serta perkongsian ilmu yang boleh disumbangkan oleh pegawai-pegawai yang telah menjalankan kursus, lawatan, persidangan serta mesyuarat di luar negara sepanjang tahun 2011. Sebanyak 12 pembentangan telah berjaya dijalankan sepanjang seminar berlangsung.

81

Page 82: Laporan Tahunan JMM 2011

Program “Terokai muzium Negara”

Muzium Negara telah mengadakan satu program khusus untuk pelajar-pelajar sekolah luar bandar, Negeri Selangor, iaitu “Terokai Muzium Kita”. Program ini dijalan pada 28 hingga 300 Jun 2011 dan 21 September 2011 bertempat di empat buah sekolah, iaitu SMK Batu Laut, SK Tanjung Sepat, SJK (T) Kuala Kubu Baru dan juga SJK (C) Kampung Gurney, Ulu Yam. Tujuan program ini dijalankan untuk membentuk generasi muda yang lebih peka dan sensitif terhadap sejarah, budaya dan warisan negara di samping memberikan ruang yang lebih terbuka kepada golongan pendidik dan profesional muzium untuk menerapkan kepentingan subjek sejarah dalam program yang memanfaatkan para pelajar.

1. Sesi jawab kuiz di SJK(T) Kuala Kubu Baru dikendalikan oleh Cik Rohana Husin, Kurator Muzium Negara.

2. Pelajar-pelajar dari SK Tanjung Sepat seronok bermain sepak bulu ayam.

3. Aktiviti permainan baling getah di SJK(C) Kampung Gurney, Ulu Yam Baru.

4. Para pelajar mendengar penerangan tentang alat batu Paleolitik oleh Puan Miti Fateema, Kurator Muzium Negara.

1 2

3 4

82

Page 83: Laporan Tahunan JMM 2011

Bengkel Membuat Wayang Kulit di Muzium Perak, Taiping

Bengkel membuat wayang kulit ini diadakan pada 15 Julai 2011 bertempat di Muzium Perak. Tujuan bengkel ini untuk memberikan peluang kepada masyarakat mempelajari proses membuat wayang kulit dari awal hingga akhir. Selain itu juga, bengkel ini dapat memberikan pendedahan mendalam kepada masyarakat mengenai keunikan dan kekayaan warisan seni dan budaya masyarakat Melayu.

1 2

3 4

1. Para peserta sedang melukis watak wayang kulit.

2. Proses mewarna watak wayang kulit.

3. Persembahan wayang kulit di belakang tabir.

4. Persembahan wayang kulit ini mendapat sambutan di luar dugaan sehingga Muzium Perak terpaksa membentang tikar di atas tempat meletak kenderaan bagi membolehkan orang ramai menyaksikannya.

83

Page 84: Laporan Tahunan JMM 2011

Program Pameran JMM di Smart Kids 2011

Program Pameran JMM di Smart Kids 2011 ini telah berlangsung selama tiga hari bermula dari 15 hingga 17 April 2011, jam 10.30 pagi hingga 8.00 malam bertempat di PWTC, Kuala Lumpur. Program ini dijalankan selaras dengan misi dan visi JMM yang berperanan menjadikan institusi muzium sebagai pusat pendidikan dan pembelajaran tidak formal dalam kalangan masyarakat umum. Pengisian program berkonsepkan santai, libur, mesra dan lain-lain. Sepanjang program berlangsung, lebih 5 000 pengunjung dari pelbagai peringkat umur telah melawat gerai-gerai pameran JMM

Bengkel Membuat Boneka @ Muzium Negara

Muzium Negara telah menganjurkan BengkelMembuat Boneka@ Muzium Negara pada12 Mac 2011 di Galeri 2 JMM. Bengkel yang dianjurkan ini bertujuan memberikan pendedahan kepada kanak-kanak tentang boneka dan cara membuat dan melakonkan boneka tersebut. Boneka atau patungan merupakan salah satu daripada permainan terawal yang dikenali oleh kanak-kanak. Bengkel ini telah dikendalikan olehfasilitator yang dijemput khas, iaitu Encik Md.Syukri bin Idrus, manakala peserta bengkel terdiridaripada kanak-kanak berumur 7 hingga 12tahun seramai 45 orang.

Page 85: Laporan Tahunan JMM 2011

LAPORANKEWANGAN

Page 86: Laporan Tahunan JMM 2011

Peruntukan Mengurus Jabatan Muzium Malaysia

Secara keseluruhannya, JMM telah diperuntukkan sejumlah RM35,058,310.00, manakala tambahan sebanyak RM380,000.00 diperoleh pada hujung tahun bagi membiayai perbelanjaan emolumen. Ini menjadikan jumlah keseluruhan peruntukan belanja mengurus sebanyak RM35,432,536.00.

Prestasi Perbelanjaan Mengurus mengikut Butiran Jenis Perbelanjaan Bagi Tahun 2011

Sepanjang tahun 2011, perbelanjaan keseluruhan peruntukan JMM telah melebihi KPI Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, iaitu sebanyak RM35,089,211.90atau 99.03%. Pecahan tertinggi adalah untuk Perolehan Aset, iaitu sebanyak RM1,144,226.00 atau 100%, diikuti dengan perkhidmatan dan bekalan, iaitu sebanyak RM19,734,579.98 atau99.02% dan emolumen sebanyak RM14,210,406.62 atau 98.97%. Jadual 1 di bawah menunjukkan jumlah peruntukan dan peratusan perbelanjaan mengikut maksud perbelanjaan.

Maksud Perbelanjaan

JumlahPeruntukan

(RM)

JumlahPerbelanjaan

(RM)Peratus (%)

Perbelanjaan

Emolumen 14,358,160.00 14,210,406.62 98.97

Perkhidmatan dan Bekalan 19,930,150.00 19,734,579.98 99.02

Aset 1,144,226.00 1,144,225.30 100.00

Pemberian dan KenaanBayaran Tetap - - -

Jumlah Keseluruhan 35,432,536.00 35,089,211.90 99.03

Jadual 1 : Jumlah peruntukan dan peratusan perbelanjaan mengikut maksud perbelanjaan.

LAPORANKEWANGAN

86

Page 87: Laporan Tahunan JMM 2011

Perbandingan Prestasi Perbelanjaan Mengurus Bagi Tahun 2010 dan 2011

Secara perbandingan mengikut tahun lalu, peruntukan belanja mengurus bagi tahun2011 meningkat sebanyak RM5,611,336.00 berbanding tahun 2010 disebabkan JMM telah menerima semula peruntukan asal mengikut batas perbelanjaan pada tahun2009. Dari segi prestasi perbelanjaan, pada tahun 2011 prestasi perbelanjaan telah mencapai tahap yang memuaskan, iaitu sebanyak 99.03%. (rujuk Carta 1 di sebelah)

Carta 1: Perbandingan Peruntukan Perbelanjaan Mengurus Bagi Tahun 2010 dan 2011.

���������

������ �����

����������

����

�����

�����

�����

�����

�����

�����

�����

�����

�����

�����

����

����������

������������

Page 88: Laporan Tahunan JMM 2011

Peruntukan Pembangunan Jabatan Muzium Malaysia

Bagi tahun 2011, JMM telah diperuntukkan sebanyak RM 4,250,000.00 bagi perlaksanaan tujuh program utama seperti di Jadual 2. Dari segi prestasi perbelanjaan, pada tahun 2011 prestasi perbelanjaan pembangunan telah mencapai KPI Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan iaitu sebanyak RM4,244,390.42 (99.87%).

KodProg.

NamaProgram

Perbelanjaan(P)RM %

(P) + (T)RM %

Peruntukan2011

RM %

BakiPeruntukan

RM %

44800 Perolehan Koleksi Artifak Muzium

1,799,603.50 99.98 1,799,603.50 99.98 1,800,000.00 42.35 396.50 0.02

45100 Naiktaraf Kompleks JMM

599,410.00 99.90 599,410.00 99.90 600,000.00 14.12 590.00 0.10

45100 Naiktaraf MuziumSungai Lembing, Pahang

299,960.92 99.99 299,960.92 99.99 300,000.00 7.06 39.08 0.01

45100 Naiktaraf Muzium Labuan

149,897.00 99.93 149,897.00 99.93 150,000.00 3.53 103.00 0.07

45100 Naiktaraf Muzium Senibina, Melaka

718,675.00 99.82 718,675.00 99.82 720,000.00 16.94 1,325.00 0.18

45100 Naiktaraf Muzium Perak, Taiping, Perak

199,821.00 99.91 199,821.00 99.91 200,000.00 4.71 179.00 0.09

45100 Naiktaraf Galeria Perdana, Langkawi

477,023.00 99.38 477,023.00 99.38 480,000.00 11.29 2,977.00 0.62

Jumlah 4,244,390.42 99.87 4,244,390.42 99.87 4,250,000.00 100.0 5,609.58 0.13

Jumlah Besar 4,244,390.42 99.87 4,244,390.42 99.87 4,250,000.00 100.0 5,609.58 0.13

Jadual 5 : Laporan Peruntukan dan Perbelanjaan di bawah Peruntukan Pembangunan bagi Rancangan Malaysia Ke-Sepuluh (RMK10) Tahun 2011 - Jabatan Muzium Malaysia.

1. Mesyuarat tapak di antara pihak MSBM dengan kontraktor bagi projek naiktaraf pameran dan ruang dalaman MSBM Fasa I.

2. Kontraktor sedang menjalankan kerja-kerja mencuci sebelum memulakan mengecat bumbung muzium MBSM pejabat dan pondok keselamatan.

3. Kerja-kerja pemasangan props di Muzium Perak.

4. Kerja-kerjanaiktaraf Galeri B (Alam Semulajadi) di Muzium Perak, Taiping.

1 23 4

88

Page 89: Laporan Tahunan JMM 2011

STATISTIKPENGUNJUNG

Page 90: Laporan Tahunan JMM 2011

Sepanjang tahun 2011, seramai 3,143,456 orang telah mengunjungi 21 buah muzium di bawah pentadbiran Jabatan Muzium Malaysia (sila lihat Jadual 3). Jumlah berkenaan menunjukkan peningkatan sebanyak 353,828 orang berbanding 2,789,628 orang pada tahun 2010. Dalam usaha menambahkan jumlah kunjungan pelawat ke muzium, JMM berusaha gigih meningkatkan kualiti pameran, mempelbagaikan tema pameran dan aktiviti untuk dijadikan daya tarikan.

STATISTIKPENGUNJUNG

Bil MuziumPelawat

TempatanPelajar

SekolahPelawat Luar

Negara Jumlah

1 Muzium Negara (termasuk Pameran Khas) 442 805 156 309 207 314 806 428

2 Muzium Perak 222 357 55 015 6 380 283 752

3 Muzium Tekstil Negara 10 201 3 728 16 925 50 524

4 Muzium Arkeologi Lembah Bujang 120 040 18 274 2 416 140 730

5 Muzium Arkeologi Lenggong 40 075 13 404 626 54 105

6 Muzium Kota Kayang 40 154 18 017 3 436 61 607

7 Muzium Labuan 39 109 8 246 3 747 51 102

8 Muzium Marin Labuan 114 760 9 151 4 274 128 185

9 Muzium Adat 39 519 11 825 38 250 89 594

10 Galeria Perdana 74 891 20 062 38 639 133 592

11 Muzium Sungai Lembing 52 700 7 042 3147 62 889

12 Muzium Seni Bina Malaysia 9 069 1 122 3 799 13 990

13 Muzium Automobil Nasional 31 555 4 815 12 458 48 828

14 Muzium Etnologi Dunia Melayu 92 854 29 247 232 201 354 302

15 Muzium Lukut 21 829 3 252 670 25 751

16 Muzium Seni Kraf Orang Asli 147 619 45 030 143 871 336 520

17 Muzium Matang 31 878 6 386 3 728 41 992

18 Muzium Chimney 32 725 5 941 3 413 42 079

19 Muzium Kota Kuala Kedah 77 009 15 786 637 93 432

20 Muzium Kota Johor Lama 9 069 5 074 891 15 034

21 Muzium Alam Semulajadi 20 919 5 951 104 26 974

22 Pameran yang diadakan di luar 282 046 282 046

Jumlah Keseluruhan Pelawat Hingga 31 Disember 2011 3 143 456

Jadual 2: Statistik Pengunjung JMM 2011

90

Page 91: Laporan Tahunan JMM 2011
Page 92: Laporan Tahunan JMM 2011

�������������

������������

���������������������

��������������������

����������

�������������������������

������������������

�������������

�������������������

�����������

���������������

�����������������

����

�������������������������

������������

�������������

����������������������������

������������

������������������

���������

�������������

��������������

�����������������������

���������������������

���������������

��������

�����������������������������

�������

�������

�������

�������

�������

�������

�������

�������

Statistik Pengunjung JMM 2011

Page 93: Laporan Tahunan JMM 2011

MUZIUM-MUZIUM DI BAWAH JMM

Page 94: Laporan Tahunan JMM 2011

MUZIUM-MUZIUM DI BAWAH JMM

Muzium NegaraJalan Damansara, 50566 Kuala Lumpur.Tel. : 03-22671000 • Faks : 03-2282 6434www.muziumnegara.gov.my

Muzium Etnologi Dunia MelayuJalan Damansara, 50566 Kuala Lumpur.Tel. : 03-2282 7399 • Faks : 03-2282 7294www.jmm.gov.my/ms/museum/muzium-etnologi-dunia-melayu

Muzium Kraf Orang AsliJabatan Muzium Malaysia, Jalan Damansara, 50566 Kuala Lumpur.Tel. : 603-2282 6255 samb.171 • Faks: 603-2282 7294 / 2287 1275www.jmm.gov.my/ms/museum/muzium-kraf-orang-asli

94

Page 95: Laporan Tahunan JMM 2011

Muzium Automobil Nasional Litar Antarabangsa Sepang Jalan Pekeliling, 64000 KLIA SepangTel. : 03-8787 4759 • Faks : 03-8787 3732www.jmm.gov.my/ms/museum/muzium-automobil-nasional

Muzium LabuanJabatan Muzium Malaysia Wilayah Labuan, U 0364, Jalan Dewan,87008 Wilayah Persekutuan Labuan.Tel. : 087-414 135 • Faks: 087-414 462www.jmm.gov.my/ms/museum/muzium-labuan

Muzium Marin LabuanJabatan Muzium Malaysia Wilayah Labuan, Kompleks Sukan Air AntarabangsaLabuan, Jalan Tanjung Purun, 87008 Wilayah Persekutuan Labuan.Tel. : 087-425 927 • Faks : 087-414 135www.jmm.gov.my/ms/museum/muzium-marin-labuan

95

Page 96: Laporan Tahunan JMM 2011

Muzium ChimneyLot 2, Tingkat Bawah, Bangunan Tabung Haji, Jalan Kesuma,87008 Wilayah Persekutuan Labuan.Tel. : 087-463 603 • Faks : 087-414 462www.jmm.gov.my/ms/museum/muzium-chimney

Muzium Arkeologi Lembah Bujang242 A, Bangunan Dispensari Lama 08400 Pekan Merbok, Kedah Darul Aman. Tel. : 04-457 2005 • Faks : 04-457 4635www.jmm.gov.my/ms/museum/muzium-arkeologi-lembah-bujang

Muzium Kota Kuala KedahJabatan Muzium Malaysia (Wilayah Utara) Kampung Seberang Kota,06600 Kuala Kedah, Kedah Darul Aman.Tel. : 04-741 2152 • Faks : 04-741 9297www.jmm.gov.my/ms/museum/muzium-kota-kuala-kedah

96

Page 97: Laporan Tahunan JMM 2011

Muzium Kota KayangAl-Marhum Kayang, Kuala Perlis, 02000 Perlis Indera Kayangan.Tel. : 04-977 0027 • Faks : 04-978 2678www.jmm.gov.my/ms/museum/muzium-kota-kayang

Galeria PerdanaJalan Ayer Hangat, Mukim Kilim, 07000 Langkawi, Kedah Darul Aman.Tel. : 04-959 1498 • Faks : 04-959 1819www.jmm.gov.my/ms/museum/galeria-perdana

Muzium PerakJalan Taming Sari, Taiping, 34000 Perak Darul Ridzuan.Tel. : 05-807 2057 • Faks : 05-806 3643www.jmm.gov.my/ms/museum/muzium-perak

97

Page 98: Laporan Tahunan JMM 2011

Muzium Arkeologi LenggongJabatan Muzium dan Antikuiti, Kota Tampan Lenggong,33400 Perak Darul Ridzuan.Tel. : 05-767 9700 • Faks : 05-767 9703www.jmm.gov.my/ms/museum/muzium-arkeologi-lenggong

Muzium MatangKota Ngah Ibrahim, Matang, Taiping 34750 Perak Darul Ridzuan.Tel. : 05-847 7970 • Faks : 05-847 7757www.jmm.gov.my/ms/museum/muzium-matang

Muzium Sungai LembingIbu Pejabat Jabatan Muzium Malaysia (Wilayah Timur),Sungai Lembing, 26200 Pahang Darul Makmur.Tel. : 09-541 2377 / 2378 • Faks : 09-541 2377www.jmm.gov.my/ms/museum/muzium-sungai-lembing

98

Page 99: Laporan Tahunan JMM 2011

Muzium LukutLot 730, Kota Lukut, 71010 Port Dickson, Negeri Sembilan Darul Khusus.Tel. : 06-651 2954 • Faks : 06-651 5270www.jmm.gov.my/ms/museum/muzium-lukut

Muzium Seni Bina MalaysiaJabatan Muzium Malaysia (Wilayah Selatan)No. 1, Jalan Kota, 75000 Melaka Bandar Warisan Dunia.Tel. : 06-288 1450 / 3599 • Faks: 06-288 3826www.jmm.gov.my/ms/museum/muzium-seni-bina-malaysia

Muzium Kota Johor LamaJabatan Muzium Malaysia (Wilayah Selatan) Lot 1468, Kampung Johor Lama,81940 Kota Tinggi, Johor Darul Takzim.Tel. : 07-883 1498 • Faks : 06-286 5092www.jmm.gov.my/ms/museum/muzium-kota-johor-lama

99

Page 100: Laporan Tahunan JMM 2011

Muzium AdatJabatan Muzium Malaysia 196, Jalan Dato’ Umbi, 71600 Kuala Klawang,Jelebu, Negeri Sembilan Darul Khusus.Tel. : 06-613 6586 / 6621 • Faks : 06-613 6664www.jmm.gov.my/ms/museum/muzium-adat

Muzium Alam SemulajadiJalan Diplomatik, Presint 15, 62000 Putrajaya.Tel. : 03-8890 2877 • Faks: 03-8890 2879www.jmm.gov.my/ms/museum/muzium-alam-semulajadi

Muzium Tekstil NegaraJKR 26, Jalan Sultan Hishamudin, 50050 Kuala Lumpur.Tel. : 03-2694 3457 / 3461 • Faks : 03-2694 3466www.jmm.gov.my/ms/museum/muzium-tekstil-negara

100

Page 101: Laporan Tahunan JMM 2011

LAMPIRAN

Page 102: Laporan Tahunan JMM 2011

KURSUS DALAM NEGARA (MENGIKUT BIDANG)i. Fungsional

Bil Tajuk Kursus Tempat Tarikh

Bilangan Peserta/Kumpulan

P dan P Sokongan 1 Sokongan 2 Jumlah

1 Bengkel Konservasi Artifak Bilik Persidangan,

JMM

21 - 25 Februari 4 34 3 41

2 Kursus Asas Penyediaan Pameran

JMM 28 Feb - 3 Mac 9 52 61

3 Collection Management Workshop

JMM 30 - 31 Mac 31 31

4 Bengkel Penyediaan Susunatur Galeri Secara 3D Menggunakan Perisian 3D Max

Bilik IT 11 - 15 April 1 18 19

5 Bengkel Asas Herbarium JMM 25 - 29 April 1 18 1 20

6 Seminar Rahsia Menarik Pelanggan dan Memasarkan Muzium

JMM 12 April 16 28 44

7 Preventive Conservation Workshop

JMM 20 - 21 April 27 10 37

8 Kursus Teknik Komunikasi Berkesan di Galeri Pameran

JMM 13 - 14 April 12 37 49

9 Bengkel Konservasi Preventif : Sokongan dan Simpanan Artifak

Bilik Persidangan,

JMM

3 - 5 Mei 1 6 28 35

10 Forum Kurator Bil. 1/ 2011 – Amalan Adat Mempatih Masyarakat Orang Asli Suku Temuan Negeri Sembilan : Kesinambungan dan Perubahan

JMM 12 Mei 30 148 21 199

11 Seminar Hari Muzium Antarabangsa

Royal Bintang, Seremban

23 Mei

LAMPIRAN

Page 103: Laporan Tahunan JMM 2011

Bil Tajuk Kursus Tempat Tarikh

Bilangan Peserta/Kumpulan

P dan P Sokongan 1 Sokongan 2 Jumlah

12 Kursus Asas Pengurusan Koleksi

JMM 7 - 8 Jun 32 32

13 Bengkel Peracuan - Spesimen Ikan

JMM 20 - 24 Jun 20 9 29

14 Seminar Orang Asli, Kesepaduan Sosial dan 1 Malaysia

JMM 28 Jun 213 20 188 5

15 Forum Kurator Bil. 2/2011 - Muzium dan Media Sosial

JMM 23 Jun 20 67 25 112

16 Kursus Teknik Penyelidikan dan Pengumpulan Bahan Pameran

JMM 18 - 20 Julai 10 20 10 40

17 Bengkel Restorasi Seramik JMM 11 - 13 Julai 1 36 3 40

18 Seminar Selat Melakadi Persimpangan Asia

JMM 21 Julai 24 211 14 249

19 Bengkel Konservasi Kuratif JMM 19 - 22 September

10 33 10 53

20 Kursus Asas Penerbitan Dalam Konteks Permuziuman

JMM 28 - 30 September

15 31 5 51

21 Kursus Penyedian Panel Grafik dan Kapsyen (Photoshop dan illustrator)

JMM 5 - 7 Disember 4 16 20

22 Bengkil Konservasi Meriam Muzium KotaKuala Kedah

11 - 14 Disember 31 31

23 Seminar ‘A Celebration of South East Asia Textiles’

JMM 20 Disember 35 154 25 214

Page 104: Laporan Tahunan JMM 2011

ii. Generik

Bil Tajuk Kursus Tempat Tarikh

Bilangan Peserta/Kumpulan

P&P Sokongan 1 Sokongan 2 Jumlah

1 Bengkel Pengurusan Fail Meja

Alson Klana Nilai 26 Januari 5 44 49

2 Bengkel Perancangan Projek Di Bawah Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10)

JMM 26 - 27 Januari 3 15

3 Taklimat persediaan peperiksaan Perkhidmatan dan KPSL Bil. 1 / 2011

JMM 7 - 8 Mac 3 37 40

4 Taklimat Kauseling dan Pengurusan Kredit (AKPK)

JMM 14 Mac 75

5 Kursus Pengurusan Kewangan Kerajaan

Melaka 8 - 10 April 3 33 1 37

6 Kursus KIK JMM 7 - 10 Julai 6 3 9

7 Taklimat 5 S JMM 22 Julai 22 18 1 41

8 Bengkel Intensif Pemantapan Projek KIK

JMM 19 - 23 September

7 4 11

9 Taklimat Persediaan Peperiksaan Perkhidmatan dan KPSL Bil.2 / 2011

JMM 3 - 4 Oktober 29 29

10 Kursus Pemanduan Berhemah

Seri Menanti Resort Negeri

Sembilan

4 - 16 Oktober 4 18 22 44

11 Taklimat Pengurusan Aset Alih Kerajaan

JMM 25 Oktober 11 29 40

12 Kursus Keselamatan Muzium

JMM 22 - 25 November 35 13 48

13 Seminar Percambahan Ilmu JMM 5 Disember 31 65 11 107

104

Page 105: Laporan Tahunan JMM 2011

Bil Tajuk Kursus Tempat Tarikh

Bilangan Peserta/Kumpulan

P&P Sokongan 1 Sokongan 2 Jumlah

14 Ceramah AgamaBil. 1/2011

JMM

6 April 14 78 13 105

15 Ceramah AgamaBil. 2/2011

17 Jun 8 52 7 67

16 Ceramah AgamaBil. 3/2011

15 Julai 7 52 8 67

17 Ceramah AgamaBil. 4/2011

19 Ogos 4 36 5 45

18 Ceramah AgamaBil. 5/2011

23 September 3 24 4 31

19 Ceramah AgamaBil. 6/2011

28 Oktober 3 27 15 45

20 Ceramah AgamaBil. 7/2011

18 November 4 24 5 33

21 Ceramah AgamaBil. 8/2011

23 Disember 4 24 6 34

22 Ceramah Pengisian Rohani – Bina Hati Cemerlang

JMM 22 Julai 10 47 4 61

23 Program Motivasi Jabatan JMM 29 - 3 Oktober 16 15 31

24 Kursus Microsoft Office 2007 Bil. 1/2011

JMM

21 - 23 Mac 15 4 19

25 Kursus Microsoft Office 2007 Bil. 2/2011

10 - 12 Oktober 7 13 20

105

Page 106: Laporan Tahunan JMM 2011

Bil

Gred

/ Kum

pula

n

Jum

lah

Pega

wai

/A

nggo

ta

Kurs

us P

ende

k

Bila

ngan

Pe

gaw

ai

/Ang

gota

Ya

ng H

adir

Berk

ursu

s ( >

7 H

ari

Seta

hun)

Jum

lah

Keha

dira

n (%

)

Bila

ngan

Pe

gaw

ai

/Ang

gota

Ya

ng H

adir

Berk

ursu

s (<

7 H

ari

Seta

hun)

Jum

lah

Keha

dira

n (%

)

Bila

ngan

Pe

gaw

ai

/Ang

gota

Ya

ng T

idak

Be

rkur

sus

Jum

lah

tidak

had

ir (%

)

Bila

ngan

Pe

gaw

ai

/Ang

gota

Ya

ng H

adir

Berk

ursu

s (>

3 B

ulan

)

Jum

lah

Keha

dira

n (%

)

1JU

SA C

22

100.

00%

-0.

00%

-0.

00%

-0.

00%

2Pe

ngur

usan

dan

Pr

ofes

iona

l (41

-54)

5151

100.

00%

-0.

00%

-0.

00%

-0.

00%

3So

kong

an 1

(17-

40)

237

237

100.

00%

-0.

00%

-0.

00%

-0.

00%

4So

kong

an 2

(1-1

6)90

9010

0.00

%-

0.00

%-

0.00

%-

0.00

%

Jum

lah

380

380

100.

00%

-0.

00%

-0.

00%

-0.

00%

BILA

NGAN

KES

ELUR

UHAN

PEG

AWAI

YAN

G M

ENGH

ADIR

I KUR

SUS

BAGI

JAN

UARI

- D

ISEM

BER

2011

106

Page 107: Laporan Tahunan JMM 2011

KURSUS LUAR NEGARA (JANGKA PENDEK)

Bil Nama Latihan Tempat

Tarikh Kursus /

Jumlah Kos

Bilangan Peserta/Kumpulan

JUSA C P&P S1 S2 Jumlah

1 Asean Cultural Youth Camp “We Feel, We Care and We Share Our Culture Identity

Borobudur, Indonesia.

20 - 27 November

0.00

0 1 0 1 1

2 Asean – China WorkshopOn Traditional Conservation Methods and Techniques of Wooden Cultural Heritage

Borobudur, Indonesia.

13 - 17 November

0.00

0 0 0 2 2

3 Program Perkongsian Kepakaran Sempena Pameran Khas “Asean Traditional Textile”

Bali, Indonesia. 8 – 16November 14, 286.40

1 1 0 0 2

4 Menghadiri Forum Asian Encounters : Networks of Cultural Interaction

New Delhi, India 31 Oktober - 4 November

0.00

0 1 0 0 1

5 Penyelidikan dan Pinjaman Koleksi Kapal Karam Vietnam bagi Keperluan Pameran Khazanah Kapal Karam

Hanoi, Vietnam 28 - 30Oktober6,034.05

0 0 1 0 1

6 Penyelidikan dan Pinjaman Koleksi Kapal Karam Thailand bagi Keperluan Pameran Khazanah Kapal Karam

Bangkok, Thailand

28 - 30Oktober7,058.70

0 1 0 0 1

7 Penyelidikan dan Pinjaman Koleksi Kapal Karam Thailand bagi Keperluan Pameran Khazanah Kapal Karam

Jakarta, Indonesia

23 -26Oktober5,966.40

0 1 0 0 1

107

Page 108: Laporan Tahunan JMM 2011

Bil Nama Latihan Tempat

Tarikh Kursus /

Jumlah Kos

Bilangan Peserta/Kumpulan

JUSA C P&P S1 S2 Jumlah

8 Menghadiri MesyuaratICOM-ICOMFOM

Taipei, Taiwan 22 - 25Oktober

0.00

0 1 0 0 1

9 Menghadiri “The 3rd Congress of The Museum Association” dan Mesyuarat dengan Pengarah Nasional Museum of China

Beijing, China 22 -26September39,458.10

1 2 0 0 3

10 Menghadiri Mesyuaratke-26 “Governing Board SEAMEO-SPAFA” sebagai Wakil Malaysia

Bangkok, Thailand

21 - 24September11,613.25

1 1 0 0 2

11 Menghadiri “ICOM CECA Annual Conference”

Zagreb, Croatia 15 - 21September42,658.00

0 2 0 0 2

12 Collasia Concluding Forum: Next Step Developing and Sustaining Appropriate Skills In Conservation : Educational Strategies For Life-long Learning

Manila, Filipina 8 - 13Ogos0.00

0 1 1 0 2

13 Program Penempatan Pembangunan Profesional di National Museum of Australia, Canberra

Canberra dan Sydney, Australia

27 Julai -09 Ogos

34,181.00

0 2 0 0 2

14 Mesyuarat denganPengarah-pengarah Muzium di Washington, New Yorkdan Los Angeles, AmerikaSyarikat.

Washington, New York,

Los Angeles, Amerika Syarikat.

22 - 20Julai0.00

1 0 0 0 1

15 Asemus Preparatory Meeting on Mapping Collection

Singapura 17 - 20Julai0.00

0 2 0 0 2

108

Page 109: Laporan Tahunan JMM 2011

Bil Nama Latihan Tempat

Tarikh Kursus /

Jumlah Kos

Bilangan Peserta/Kumpulan

JUSA C P&P S1 S2 Jumlah

16 Kerja Penyelidikan Berkaitan Dunia Melayu Khususnya tentang Pengaruh Kerajaan Melayu Lama (Langkasuka, Pattani) ke atas Motif Ukiran di Semenanjung Malaysia

Thailand (Pattani, Hatyai dan Songkla)

23 - 26Jun

8,742.25

0 1 2 0 3

17 Lawatan Kerja ke Singapura Singapura 18 - 21Jun0.00

0 1 4 0 5

18 Persidangan CommonwealthMuseums : Culture, Economy and Climate Change

Singapura 25 - 29 Mei0.00

0 3 0 0 3

19 Training and Workshop On Introduction To Rock Art Studies In Southeast Asia

Bangkok dan Ubon Rachthani – Udon Thani

02 - 13Mei0.00

0 2 0 0 2

20 Collasia 2010 InternationalCourse On “Conservationof Collection and IntangibleHeritage”

Brunei Darussalam

13 - 27Mac

0 0 1 0 1

21 Lawatan Kerja/pertukaranKepakaran

Singapura 10 - 12 November

1 3 5 8

109

Page 110: Laporan Tahunan JMM 2011