8/14/2019 T3 BAB1 hingga Bab 7 http://slidepdf.com/reader/full/t3-bab1-hingga-bab-7 1/45 HAK MILIK : PANATIA SEJARAH SMK LUI BARAT, 72150 BDR SERI JEMPOL.N.SEMBILAN BAB 1: PENDUDUKAN JEPUN DI NEGARA KITA Pengenalan 1. Pemerintahan Jepun selama kira-kira_________tahun setengah. 2. Perubahan besar yang berlaku ialah menyemarakkan semangat ________________ dalam kalangan rakyat. 1.1Pemerintahan Jepun Kedatangan Jepun a.Maharaja__________melancarkan pemulihan yg menekankan pemodenan dan perindustrian. b.Negara-negara barat dijadikan____________utk majukan Jepun. c.Negara China banyak bahan___________dan berpotensi menjadi_____________barangan Jepun menjadi sasaran awal. d.Kemenangan Jepun terhadap__________menyebabkan Jepun dianggap kuasa besar. Perluasan kuasa Jepun sehingga perang dunia kedua 1941 1941 1937 1932 1910 1905 1895 e.Faktor perluasan kuasa Jepun ialah: i-Masalah___________negara tersebut. ii-Pertambahan___________menyebabkan tanah pertanian kurang. iii-Jepun perlukan bahan___________untuk industrinya. iv-Jepun memerlukan kawasan____________baru. v-Amerika Syarikat mengenakan sekatan____________kerana Jepun enggan undur dari China. d.Jepun menggunakan propaganda dengan slogan”______________________” dan “____________________________” utk mempengaruhi penduduk tempatan e.Jepun juga menggunakan rancangan”______________________________” . f.Kita sepatutnya lebih_____________________terhadap propaganda luar. Cara kemaraan tentera Jepun 1.Kapal terbang____________________. 2.Kereta kebal_________________dan kereta kebal________mudah dikendali 3.Menggunakan________utk mendaratkan teneteranya. 4.Menggunakan _____________utk jalan sempit dan mempercepat perjalanan PANITIA SEJARAH SMK LUI BARAT[Type text] 1
This document is posted to help you gain knowledge. Please leave a comment to let me know what you think about it! Share it to your friends and learn new things together.
HAK MILIK : PANATIA SEJARAH SMK LUI BARAT, 72150 BDR SERI JEMPOL.N.SEMBILANBAB 1: PENDUDUKAN JEPUN DI NEGARA KITA
Pengenalan1. Pemerintahan Jepun selama kira-kira_________tahun setengah.2. Perubahan besar yang berlaku ialah menyemarakkan semangat ________________ dalamkalangan rakyat.
1.1Pemerintahan Jepun
Kedatangan Jepuna.Maharaja__________melancarkan pemulihan yg menekankan pemodenan dan perindustrian.b.Negara-negara barat dijadikan____________utk majukan Jepun.c.Negara China banyak bahan___________dan berpotensi menjadi_____________baranganJepun menjadi sasaran awal.d.Kemenangan Jepun terhadap__________menyebabkan Jepun dianggap kuasa besar.
Perluasan kuasa Jepun sehingga perang dunia kedua
19411941
19371932
1910
1905
1895
e.Faktor perluasan kuasa Jepun ialah:
i-Masalah___________negara tersebut.
ii-Pertambahan___________menyebabkan tanah pertanian kurang.iii-Jepun perlukan bahan___________untuk industrinya.iv-Jepun memerlukan kawasan____________baru.v-Amerika Syarikat mengenakan sekatan____________kerana Jepun enggan undur dari China.
d.Jepun menggunakan propaganda dengan slogan”______________________”dan “____________________________” utk mempengaruhi penduduk tempatane.Jepun juga menggunakan rancangan”______________________________” .f.Kita sepatutnya lebih_____________________terhadap propaganda luar.
Cara kemaraan tentera Jepun
1.Kapal terbang____________________.2.Kereta kebal_________________dan kereta kebal________mudah dikendali3.Menggunakan________utk mendaratkan teneteranya.4.Menggunakan _____________utk jalan sempit dan mempercepat perjalanan
Kemusnahan Akibat Peperangan.a.British guna taktik bumi____________utk melengahkan kemaraan Jepun dan
melumpuhkan_____________.b.Di___________, British membakar telaga______________.c.British tidak berhasrat mempertahankan _______________kecuali Singapura.d.Tumpuan mereka mempertahankan negara___________daripada serangantentera __________di Eropah.e.Rejimen Askar Melayu pimpinan Leftenan__________berjuang
mempertahankan Tanah Melayu.f.15 Februari 1942, Leftenan A.E_____________menyerah diri kepada LeftenanJeneral _______________Tomoyuki (‘digelar Harimau Malaya’).
Faktor kejayaan Jepun mengalahkan British di Tanah Melayu
Kelengkapan perangtentera Jepun
*Kapal terbang pejuang moden seperti ‘_____________’.*Menggunakan kereta________yg sesuai
Perancangan Awal Perang *Menggunakan____________utk memenangi hati danMendapat kerjasama penduduk.*Menjalankan aktiviti__________di Tanah Melayu utkMendapat maklumat.bagi memudahkan serangan
Pakatan Jepun-Thailand -____________beri laluan kpd Jepun, Jepun tidak serangThailand.-Jepun menyerahkan Kelantan, Kedahdan__________ Kepada_________________.
Kelemahan Tentera British -Tidak__________________ -Menumpukan peperangan di_______________ -Kurang_______________ -Kekurangan peralatan_______________ -Askar___________berubah sikap anti British-Tumpuan pertahanan di________________
Semangat Tentera Jepun -Berjuang untuk kemegahan____________ -Rela mati demi_______________ -Berpengalaman kerana pernah terlibat dalam perang___________________
Taktik Serangan TenteraJepun
-Memusnahkan_______________ -Memulakan serangan dari_____________Tanah Melayu
__________________ 5. Pentadbiran Boneo Utara diketuai oleh seorang __________ yang beribu
Pejabat di ___________.6. Sarawak dibahagikan kepada _________ wilayah dan Sabah dibahagikan
kepada __________ wilayah
ms 15-16
Politik -Kedudukan sultan.Sultan tidak menjadi pemerintah______________ .Sultan menjadi ketua agama______________dan______________ .Sultan diberi_____________
-Status Tanah Melayu.Dijadikan tanah_______________Jepun
-Majlis Agama Islam.Ditubuhkan apabila Jepun hamper__________.
Ekonomi -Eksploitasi Ekonomi .Dieksploitasi untuk kegiatan_____________dan biayai_____________
-Matawang Jepun.Matawang Jepun di_____________
-Pengenalan ekonomi kawalan.Ekonomi________ ________digiatkan.Catuan____________dilaksanakan utk atasi kekurangan keperluan harian..Layanan istimewa diberi kepada”_____________”(syarikat Jepun)
Penjepunandan sosial
m/s 18
-Pengaruh Barat dan Cina.Sekolah_________________dan____________ditutup
-Kesetiaan Terhadap Jepun.Ditumpukan kepada________________Jepun..________________dinyanyikan disekolah.
-Penggalakan budaya Jepun.____________________menjadi bahasa pengantar di sekolah.Cuti sempena hari_______________negara Jepun diperkenalkan
-Orang Melayu.Dilayan lebih_____________ .Untuk mendapatkan________________org Melayu
-Orang Cina.Dilayan dengan______________ .Kerana menyokong________________dlm perang China-Jepun.
-Orang IndiaDilayan dengan_______________ .Kerana Jepun inginkan__________ .Bagi mengusir_____________di India
Reaksi Penduduk
Orang Melayu.1.Orang Melayu tidak___________________.2.Mereka diberi layanan yang____________.3.Kesatuan Melayu Muda bawah pimpinan___________________mengadakan
Pakatan sulit dgn Jepun dengan harapan Tanah Melayu diberi_______________ 4.Sokongan org Melayu tidak kekal lama, Dasar Jepun ______________menyusahkan
Kehidupan rakyat.5.status Tanah Melayu berubah menjadi tanah________________.6.Negeri-negeri Melayu Utara diserahkan kepada______________ sebagai balasan
Kerana bekerjasama dan memihak kepada Jepun.7.KMM di_______________oleh Jepun. Orang Cina1.Orang Cina terlibat dengan gerakan anti-________________.2.Orang Cina dilayan secara______________.3.Jepun melayan orang cina dgn kasar kerana kebanyakkan orang cina terlibat dan
Menyokong Negara China dalam perang______________pada 1937.
Orang India1.mendapat layanan yang _____________.2.Jepun memerlukan______________mereka utk mengusir British di India.3.Jepun mempengaruhi org India dalam tentera________supaya bekerjasama
Dengan mereka.
m/s 22-24Gerakan anti-Jepun di Tanah Melayu
Gerakan Anti Jepun HuraianMalayan People’santi Japanese Army
.ditubuhkan oleh Parti_______________Malaya (PKM)
.Bekerjasama dengan __________utk mendapat bantuan kewanganlatihan ketenteraan dan senjata.Menggunakan taktik perang______________
Force 136 .Ditubuhkan oleh tentera____________diPahang, Johor dan Kedah.Anggotanya mendapat latihan di ______________
Askar Melayu Setia .melancarkan perang _________________ .Bekerjasama dan mendapat bantuan drpd______________
Kapten Mohd salleh Hj SulaimanIbrahim Hj YaajobDr Burhanuddin al-Helmy
Dato Onn Jaafar
4. Kegiatan ______________sentiasa diawasi.5. Akhbar2 mencurigakan di_______________oleh Jepun6. Pertubuhan yang_________Jepun dibenarkan aktif 7. Kesatuan Melayu Muda(KMM) turut di_____________ 8. KRIS ditubuhkan untuk mendapatkan kemerdekaan bersama dengan____________ 9. Semangat __________________yg bersemarak semasa Jepun mempiunyai haluan
berbeza mengikut kaum dan negara sal masing-masing.
m/s 31-32
Ekonomi
1. Ekonomi Tanah Melayu semakin________________ 2. Gaji pegawai kerajaan di________________ 3. Kadar________________semakin meningkat4. Sekatan _____________menyebabkan perdagangan antarabangsa terhenti.5. Ekonomi____________oleh Jepun tidak memberi kebaikan.6. Amalan___________,menyorok barang dan pasaran ___________berlaku7. Matawang Jepun dicetak tanpa___________________ menyebabkan
berlaku__________.8. Bekalan dan barangan________________harian sukar diperoleh9. Catuan bekalan_____________dikenakan.10. Setiap keluarga memiliki ________gantang beras untuk_____________ 11. Ubi________dan____________menjadi makanan utama12. Penduduk____________berpindah ke luar Bandar.13. Penduduk negara kita lebih________________ 14. Banyak _____________baru berasaskan bahan tempatan muncul15. Ubatan________________menjadi penting16. Munculnya banyak_________________baru. m/s 33-35
Sosial
1. Penduduk sentiasa berada dalam ________________dan__________________.2. Penduduk dikenakan perintah_________________ 3. Mereka saling ________________antara satu sama lain4. Kemudahan __________________terjejas teruk5. Wabak_______________semakin merebak6. Bekalan______________sukar didapati
BAB DUA: MALAYAN UNION DAN PERSEKUTUAN TANAH MELAYU
Tanah Melayu Selepas Kekalahan Jepun
Keganasan 14 hari
1.Penguasaan_________________,MPAJA atau PKM.2.Menjalankan________________sendiri.3.Merampas__________, menculik dan membunuh.4.Di__________, PKM membakar masjid dan surau.5.Mengenakan cukai_________, harta dan tanah yang__________.6.Membakar rumah-rumah_____________.7.Menguasai balai_________dan pejabat______________.8.Berlaku ketegangan_____________.
Tujuan Penubuhan Malayan Union1.Menjimatkan_____________________.2.Mengukuhkan____________________.3.Mewujudkan ______________ yang cekap.4.Membentuk bangsa________________.5.Menjamin penguasaan _____________.
6.Memastikan peranan golongan ___________.7.Mengawal kuasa politik_____________.8.Menjamin penguasaan______________.
Ciri-ciri Malayan Union
1.Membentuk satu unit____________ 2.Diketuai________________ 3.Kerakyatan ___________ 4.Pentadbiran Negeri diketuai oleh___________ 5.Raja mengetuai___________Melayu6.Parlimen British Menggubal ______________
2.MENGHAKIS TAMADUN____________ *Mengakkan status quo orang_________melayu sebagai peribumi.*Jumlah Orang Melayu_____________ *Imigran mudah mendapat__________
3.MEMBANTAH CARA SIR_________________MENDAPAT TANDATANGAN RAJAMELAYU.*Mengugut sultan_________turun takhta*Tidak diberi__________utk berunding.*Di__________menandatangi perjanjian.
SEBAHAGIAN YG MENYOKONG MALAYAN UNION#PKMM, BATAS, AWAS, APIAlasan:a.Menyatukan_______________ b.Menghapuskan kuasa________dan pembesar_________.c.Menyokong ___________terbukad.Menyokong penyatuan pentadbiran agama___________
Tarikh penubuhan:_______________ Pengerusi:______________________ Ahli Jawatan Kuasa:a.Dato ____________________ b.Dato____________________ c.________________________
Rundingan penubuhan Persekutuan Tanah Melayu-Mei 1946 Raja__________menolak MU-Jun 1946 UMNO dan British berunding di ___________ -Julai 1946, Penubuhan Jawatankuasa_________ -Julai 1948, Perjanjian pembentukan Persekutuan Tanah Melayu.
TUNTUTAN RAJA-RAJA MELAYU*Raja melayu menolak prinsip Malayan_______ *Membentuk sebuah____________ *Menolak kerakyatan_______________ *Raja Melayu mengetuai negeri_____________
SEBAB BRITISH SETUJU MEMBENTUK PERSEKUTUAN TANAH MELAYU-Tidak mahu orang Melayu menentang secara___________ -Sikap___________pemimpin-British melaksanakan dasar_____________
CIRI PERSEKUTUAN TANAH MELAYU#Diketuai_____________ #Hak_________org Melayu terpelihara#Syarat___________diperketat#Konsep raja____________diperkenal.#Majlis_______________ditubuhkan
SYARAT KERAKYATAN PERSEKUTUAN&Kuatkuasa Undang-undang-Jus soli terbuka untuk rakyat,_______dan British.-Pemohon yg lahir di________________
&Secara Memohon-Pemohon berusia_______tahun.-Tiada rekod____________ -setia-Berusia________thn dan tinggal ____thn daripada____tahun-Bertutur dlm bahasa__________dan bahasa____________.
BAB TIGA:ANCAMAN PARTI KOMUNIS MALAYA DAN DARURAT
Latar BelakangDiasaskan oleh.............................................Memperjuangkan masyarakat tanpa...............Memiliknegarakan………….dan……………
Comintern pada 1919 mengarahkan Parti Komunis Eropah menyebar ideology ke seluruhdunia.
Orang Melayu menolak kerana:
a.Bertentangan dengan agama__________ b.Komunis menolak kewujudan_________ c.PKM menggunakan_________________
Cara Penyusupan idealogi PKM-Melalui kesatuan___________________ -Melalui__________________________
-Kelas________________ -Melalui pe____________ -Peranan Parti Komunis_____________
Penubuhan PKM-Ditubuhkan pada________________ -Bertujuan menubuhkan Republik____________ -1935 mengambil alih lombong arang batu di
________________.*Seramai______________orang mogok*Pemimpin terlibat dihantar ke__________dan di___________.
1940an Menubuhkan MPAJA dan bekerjasama dengan British menentang Jepun.-Mendapatkan latihan gerila di Sekolah Latihan Khas 101 di________________.-Apabila perang tamat,MPAJA di____________ -Menyerahkan_______________ dan mendapat bekalan_________dan ____________ 1945 aktif dalam kesatuan sekerja dan pergerakan politik.1948 melancarkan pemeberontakan bersenjata.
Keganasan Komunis-Pemberontakan_________________ -Menubuhkan unit gerila________________ -Mem______________ -Membakar____________dan bas-Menyerang balai__________dan____________ -Merosakkan_______________keretapi
SOSIAL&Ke___________an hidup.&Catuan bekalan______________ &Makan_________dan__________ &Perintah ber____________ &Penubuhan_____________________________ Dasar________________kebangsaan diperkenalkan&Ramai ter_________________ -1231 orang awam dan tentera-6133 orang pengganas terbunuh.
BAB 4.KERJASAMA ANTARA KAUM KE ARAH KEMERDEKAAN
Ke Arah Mencapai Perpaduan Kaum1. Usaha mencapai ____________kaum dimulakan melalui penubuhan Jawatan Kuasa
Hubungan antara___________.2. British memberi syarat supaya_____________kaum diadakan sekiranya Tanah Melayu
ingin mendapat____________________.
Penubuhan Jawatan Kuasa Hubungan Antara Kaum
1. Peringkat awal dianggotai oleh kaum_____________dan____________.2. Orang Melayu diwakili oleh____________diketuai___________________.3. Orang Cina diwakili____________________diketuai Tun______________.4. Ogos 1949, CLC turut dianggotai wakil kaum__________,Ceylon, Serani dan
6. Penasihatnya ialah Sir___________________________.7. Kompromi UMNO-CLC yang dipersetujui ialah:
a. Kelonggaran syarat_________________Persekutuan.b. Bantuan___________dan_____________kepada org Melayuc. ______________akan diadakan pada masa sesuai.d. Pembentukan satu sistem______________yg mewajibkan penggunaan
bahasa___________dan bahasa______________sebagai bahasa Pengantar
Usaha-usaha Parti Politik Mewujudkan Perpaduan Kaum
1.Beberapa parti politik ditubuhkan utk melahirkan___________________kaum.
2.Antara parti tersebut ialah IMP dan parti________________.3.Menteri Besar, British dan Parti Negara mengadakan _____________Nasional4.UMNO,MCA dan MIC bekerjasama menubuhkan Parti _____________ 5.PAS dan UMNO bekerjasama dalam_____________Nasional.
4.Akibatnya terdapat perbezaan_____________,ekonomi dan______________hinggamenghalang ______________.
Sekolah Vernakular Melayu.a.Menggunakan bahasa__________sbgbahasa pengantar.b.Dibiayai oleh_____________.c.Pengajian di sekolah_____________.d.Dibina dikawasan_______________.e.Persekitaran belajar yg__________.f.Tidak berpeluang Menjawat jawatan_______ g.Berpeluang ke Maktab_______________.
Sekolah Agama Islam 1950 ana.Terdiri drpd sekolah________,madrasahsekolah agama___________dan sekolah
______________.b.Guna bhs Melayu atau bhs__________ sebagai bahasa pengantar.c.Dibiayai _____________.d.Bebas drpd kawalan______________.e.Mempunyai pengajian peringkat sekolah
__________dan _________________.f.Berpeluang melanjut pelajaran ke Indonesia,
____________dan__________
Sekolah Inggeris 1950ana.Bahasa pengantar ialah bahasa________ b.Diambil olh kerajaan___________keranakeperluan tenagapekerja____________dan_____________ c.Didirikan di___________sahaja.d.Murid boleh melanjutkan pelajaran ke Kolejdan_________________.e.Berpeluang menjawat jawatan_________ f.Dipandang tinggi oleh________________
m/s 126-127
Sekolah Tamil 1950ana.Ditubuhkan oleh pihak___________.b.Sukatan pelajaran berorientasikanpendidikan negara_____________.c.Guru dibawa masuk dari___________ d.Pengajian di peringkat sekolah________ sahaja.e.Kurang mendapat sambutan__________ kerana suka anak kerja di_____________ f.Tidak mempunyai peluang mendapat
___________dan gaji lumayan.
Sekolah Cina 1950ana.Ditubuhkan pihak________________dan parti-parti politikb.Sukatan pelajaran dan buku teks dibawa dari negara __________ c.Bertujuan mengekalkan identity ___________di Tanah Melayu.d.Mendapat sokongan penuh masyarakat___________ m/s 128
Cadangan Laporan Pelajaran Tanah Melayu
Laporan Barnes 1951
1.Pendidikan sekolah_____________diwajibkan.2.Sekolah rendah menggunakan bahasa____________dan bahasa________________sbgbahasa pengantar.3.Sekolah________________menggunakan bhs Inggeris sebagai bhs pengantar
1.Menolak sistem pendidikan cadangan Laporan ____________kerana mahuTerus mengekalkan sistem pendidikan__________________Cina.
Ordinan Pelajaran 1952
1.Pendidikan sekolah rendah adalah____________ 2.Sekolah rendah menggunakan bahasa______________sebagai bahasa pengantar 3.Sekolah menengah menggunakan bahasa _____________sebagai bahasa pengantar
Laporan Razak 1956
1.Mengadakan sekolah____________dgn menggunakan bahasa_______________sebagaibahasa pengantar bagi sekolah rendah dan menengah.2.Mengadakan sekolah jenis___________dgn menggnakan bahasa Cina, Tamil dan bahasaInggeris sebagai bahasa pengantar.3.Pendidikan_______________adalah wajib.4.Bahasa ibunda diajar jika terdapat_____org pelajar yg memohon.5.Mengadakan sukatan_____________, sistem______________, latihan_____________dansistem _____________yang sama.
SISTEM AHLI
.Diperkenalkan pada tahun____________.
.Tujuan untuk melatih orang____________dan kaum lain dlm pentadbiran.
.Idea dicetuskan oleh Dato_______________dan disokong British dan raja melayu
Ciri-ciri sistem ahli:
.Satu sistem _____________bayangan.
.Anggotanya dikenali sebagai___________.
.Pelantikan dibuat oleh Pesuruhjaya Tinggi dengan persetujuan____________________
._____________diletakkan dibawah kuasa_________________________________
.Ahli-ahlinya terdiri daripada Sembilan anggota iaitu:i.______org penduduk Tanah Melayuii._____org pegawai Britishiii._____penduduk Tanah Melayu iaitu 3 Melayu, 1 cina dan 1 India.
1954 Konvensi______________diadakanPerikatan_________-__________dibentukKerjasama diperluas ke seluruh Persekutuan Tanah Melayu bagi memenangiPilihanraya_____________.
1952 Pakatan UMNO______________dgn____________Selangor dalam pilihnarayaBandaran Kuala Lumpur Pakatan memenangi ____daripada____kerusi dipertandingkanPemimpin utama________dan ________menyambut baik pakatan ini danmembentuk pakatan lebih besar di peringkat Tanah Melayu
m/s 134/135
Pilihanraya Majlis Perundangan Persekutuan
1.Diadakan pada_____________19552.Manifesto Parti Perikatan ialah:i.Mencapai kemerdekaan dalam tempoh____________tahunii.Mewajibkan pendidikan_____________.iii.Melindungi hak raja-raja Melayu sebagai Raja____________________ iv.Menamatkan____________________ v.Menjadikan perkhidmatan__________yg bercorak tempatan.3.Perikatan memenangi sebanyak____daripada ____kerusi yg dipertandingkan kerana
Beberapa factor penting, antaranya ialah:
a.Sikap _____________parti yg bertanding dlm pembahagian kerusi pilihanrayab.Kebijaksanaan pemimpin parti berunding utk mencari penyelesaiaan masalah_______ c.Kesanggupan setiap kaum berkongsi___________dlm politik negarad.Kesepakatan menolak pengaruh parti_______________________________ e.Semangat utk mencapai__________________yg berkobar-kobar.f.______________pilihanraya yg dapat diterima umum.
BAB 6 :PERUBAHAN PENTADBIRAN KE ARAH BERKERAJAAN SENDIRI DI SARAWAKDAN SABAH
Perubahan Petadbiran Ke Arah Berkerajaan Sendiri Di Sarawak
1.Bulan Januari 1945,______________________memperkenalkan Perlembagaan 1941.2.Perlembagaan tersebut tidak dapat dilaksanakan kerana_________Jepun menyerang
Sarawak.
Sarawak Selepas Kekalahan Jepun1.Setelah perang dunia kedua tamat, British memperkenalkan Pentadbiran___________
British.2,Pentadbiran Tentera British mengembalikan ____________________,pemulihanEkonomi dan mengemaskini______________________.
Sarawak Diserahkan Kepada Kerajaan British1.Kerajaan British berusaha mengambilalih pentadbiran Sarawak daripada keluarga
_________________.2.Pada masa sama ____________________telah membuat keputusan menyerahkan
Sarawak kepada kerajaan British.3.Faktor-faktor penyerahan Sarawak kepada British: Faktor Charles Vyner Brooke Menyerahkan Sarawak Kepada British
A.Desakan daripada Kerajaan________________.
1.Sebelum perang Dunia Kedua,_____________________enggan menyerahkanSarawak kepada kerajaan__________________.2.Kerajaan British terus_________________keluarga Brooke menyerahkan SarawakSupaya_____________lebih terjamin.
B.Pertikaian_______________________.
1.Charles Vyner Brooke tidak dapat mentadbir dengan_______________.2.Umurnya sudah_______________ 3.Charles Vyner Brooke mengambil keputusan untuk_______________ 4.Beliau tidak mempunyai_______________utk menggantikannya5.Enggan memberi peluang kepada anak _______________,Anthony Brookeambil alih pentadbiran.
C.Masalah_________________.
1.Sarawak mengalami banyak___________________akibat perang.2.Charles Vyner Brooke tidak mempunyai sumber ________________yg mencukupiUtk membangunkan semula Sarawak.
1.Golongan antipenyerahan telah menghantar surat________________, kawat dan __________________kepada kerajaan British.2.British tidak _____________________bantahan tersebut.3.Banyak____________ditampal di merata tempat dan dipelosok________________.4.Kaum____________turut terlibat dalam _______________menentang penyerahan.5.Contoh kaum ibu yg menentang penyerahan ialah:
PANITIA SEJARAH SMK LUI BARAT[Type text] 24
Anthony Brooke tidak dilantik sebagai Rajah Sarawak
Barisan Pemuda ____________meminta Anthony Brooke ditabalkan sebagai _______ Sarawak yg baru. Penduduk Sarawak boleh menuntut________________dgn mudah
Perlembagaan 1941.Penyerahan di___________kerana bertentanganDengan perlembagaan_________yg menjanjikanKerajaan__________kepada Sarawak..Usaha utk mendapatkan_______________ Semakin sukar apabila Sarawak diserahkan kepada kerajaan British
Tipu Muslihat
Charles Vyner Brooke membuat____________________ sendiri tanpa berunding dengan ketua-ketua_______________dan pemimpintempatan.
a. Cikgu_______________________________.b.Puan________________________________ c.Dayang______________________________ d.Cikgu_______________________________
6.Kerajaan British mendapati golongan antipenyerahan terdiri daripadakakitangan___________ khususnya _________Melayu.7.British mengeluarkan satu notis dikenali sebagai Pekeliling ___________.8.Pada 2 April 1947, seramai _______orang kakitangan kerajaan meletak jawatan keranamembantah pekeliling berkenaan.9.Dalam menghadapi gerakan antipenyerahan , British menggiatkan usahauntuk_______________gerakan antipenyerahan dengan memecahbelahkan
_________________kaum. m/s 177-180
10.Pihak British melaga-lagakan orang_____________dengan orang____________supayakedua pihak bertelagah.11.British juga______________________pejuang gerakan antipenyerahan dengan menuduhperjuangan mereka hanyalah untuk mengekalkan hak______________ Istimewa orang Melayu Sarawak.12.British sering ________________,menghina dan______________golongan antipenyerahandalam majlis rasmi.13.Gerakan antipenyerahan semakin __________akibat pelbagai propaganda British.14.Golongan muda dalam BPM Sibu bertemu secara__________lalu menubuhkan kumpulandikenali sebagai__________________________.15.Mereka bersumpah untuk menghapuskan pegawai_______________dan pemimpin Melayuyg bersubahat menyokong penyerahan Sarawak kepada British.16.Rosli Dhobi ditugaskan membunuh___________________(Gabenor Sarawak ke-2)17.Pembunuhan Duncan Steward memberi kesempatan kepada Britishmenggunakan______________bagi menumpaskan gerakan antipenyerahan.18.British ________________Persatuan Melayu Sarawak. British berjaya melumpuhkangerakan anti penyerahan.
m/s 180-185.
Langkah Ke Arah Berkerajaan Sendiri di Sarawak
Tahun 1956: Satu pindaan dibuat berhubung jumlah keahlian___________Negeri danAhli Majlis_________________dalam perlembagaan Negeri Sarawak. Perlembagaanberkuatkuasa pada April_____________.
Tahun 1947: British membentuk Majlis_____________. Majlis ini memberi peluangkepada_______________mengambil bahagian dalam pentadbiran tempatan.Fungsi Majlis Tempatan ialah menguruskan:a.Pelajaran____________________b.Bekalan____________.c.jalan raya d.Kesihatan e.Mengawal _____________dikawasan ygdipertanggunjawabkan.Majlis tempatan mengutip cukai___________dan cukai2 lain
Tahun 1946: Sarawak dibahagikan kepada__________bahagian.Setiap bahagian diketuai oleh seorang_______________.Setiap bahagian dibahagikan kepada beberapa_________________ Setiap daerah diketuai oleh ________________Daerah
PERUBAHAN PENTADBIRAN KE ARAH BERKERAJAAN SENDIRI DI SABAH
Sabah Selepas Kekalahan Jepun
a.lepas perang dunia kedua tamat, Sabah ditadbir oleh pentadbiran_____________British.b.PTB berusaha mengembalikan _______________dan________________dalamnegeri. PTB tamat pada 15 Julai 1946.
1.Penyerahan Sabah kepada British tidak mendapat_________________daripada penduduktempatan kecuali _________kesultanan Sulu yg menganggap Sabah sebagai
Miliknya.
Langkah Berkerajaan Sendiri di Sabah
Tahun 19501.British memperkenalkan __________________baru.2.Majlis___________dan majlis______________ditubuhkan3.Wakil-wakil anak____________diberi peluang melibatkan diri dalam pemerintahan negerimelalui pelantikan tidak rasmi dalam majlis___________________.4.Penting melatih penduduk ______________menjadi pemimpin
Tahun 1952
Pilihanraya Majlis_____________diadakan untuk memilih perwakilan secara ___________
Tahun 19601.British meminda________________utk menambah bilangan pemimpinkaum______________sebagai ahli tidak rasmi dalam Majlis Undangan .2.Mereka dilantik oleh_________________British.
Tahun 19621.Brtitish memperkenalkan Pilihanraya Majlis ____________________
7.3 PERJANJIAN DAN PENGISYTIHARAN PERSEKUTUAN MALAYSIALANGKAH KE ARAH PEMBENTUKAN PERSEKUTUAN MALAYSIA.
PENGISYTIHARAN PERSEKUTUAN MALAYSIAPerlembagaan Persekutuan Malaysia telah digubal berasaskan Perlembagaan PersekutuanTanah Melayu dan hasil ________________ daripada rakyat Sarawak dan Sabah.Rakyat ______________ telah mengemukakan _________________ yang pada umumnya
diterima oleh rakyat Sarawak.Hal ini menunjukkan semangat toleransi yang tinggi dan ________________ kerajaan TanahMelayu untuk merealisasikan gagasan Persekutuan Malaysia.Pada __________________ Perjanjian Persekutuan Malaysia telah ditandatangani di
________________,London.Antara kandungan penting Perjanjian Persekutuan Malaysia;
∞ Semua urusan __________________ adalah tanggungjawab
________________Persekutuan.
∞ _______________ merupakan agama rasmi Persekutuan kecuali Sarawak dan sabah
tetapi agama lain bebas diamalkan.
∞ ________________ merupakan bahasa kebangsaan tetapi _______________ dan
bahasa lain masih boleh digunakan.
∞ Bagi Sarawak dan Sabah, __________________ kekal sebagai bahasa rasmi sehingga
________ tahun selepas __________________ Persekutuan Malaysia.
∞ Sarawak dan Sabah diberikan kuasa khas mengawal hal ehwal _______________ dan
__________________ awam.
∞ Rakyat bumiputera di Sarawak dan Sabah mendapat _____________ yang sama
dengan _______________ di Persekutuan Malaysia.
Pada ___________________Tunku Abdul Rahman selaku Perdana Menteri telah membacakan ________________Penubuhan Persekutuan Malaysia di Stadium Merdeka,Kuala Lumpur.
m/s216-217
KONFRONTASI DAN PENDAMAIAN1. Apabila PerseKutuan Malaysia diisyhtiharkan, Indonesia dan Filipina bukan sahaja
enggan mengiktiraf Malaysia malah memutuskan hubungan _________________
dengan Malaysia.
2. Indonesia yang lebih agresif berbanding__________________ telah mengambil langkah _____________ dengan melancarkan _________________.
3. Selain mengadakan rundingan,Malaysia membuat _____________ rasmi terhadap
_________________tentera Indonesia kepada PBB melalui Tun Dr. Ismail bin Abdul
Rahman,Menteri keselamatan Dalam negeri.
4. Selain itu, kerajaan telah menyusun semula Pasukan Pertahanan Tempatan
__________ atau dikenali sebagai askar wataniah .
5. Rakyat tempatan menyertai semula (PPT) untuk mempertahankan Negara daripada
___________________tentera Indonesia.
6. Kerajaan juga mendapat sokongan daripada negar-negara ________________ seperti
_____________,Australia,_______________ dan kanada untuk mendapatkan bantuan
ketenteraan.
7. Di sebalik keadaan yang semakin tegang, rakyat Malaysia telah bersatu dalam
menghadapi _______________ untuk mempertahankan ____________ Negara.
8. ______________ terhadap Malaysia semakin kendur apabila tentera _______________
dibawah pimpinan ____________ berjaya mengambil alih kuasa daripada
__________________ selepas peristiwa ______________.
9. Perjanjian ________________ hubungan antara ________________ dengan
________________ telah ditandatangani pada bulan ____________1966.
10. ________________ telah memulihkan hubungan dengan Malaysia.