Grågåsen 1-2014

Grågåsen 1 2014. For DOF Københavns seniorer
Page 1: Grågåsen 1-2014
Page 2: Grågåsen 1-2014

Typografi Grågåsen Vi prøver at holde en vis linie i opsætningen af bladet. Vi bruger 14 punkt i alle overskrifter og 10 punkt i selve brødteksten. Hele indholdet skrives altid i Times New Roman, og vi er blevet enige om, at vi i Grågåsen skriver alle fuglenavne med småt. Tekster modtages som en doc-fil eller en PDF-fil. Vi beder alle bidragydere om at være opmærksom på ovennævnte – det gør livet lettere for den gamle redaktør.

Betalinger for ture Det er sagt før, men der er tilsyneladende behov for en repetition: Ved indbetalinger til kommende ture SKAL både datoer og turmål angives. Telefonnumre: Erik Larsen 60640293 Finn Jensen 39564281 Niels Mathiassen 44483387 Pamela Bartholomeusz 36705178 / 24824345 Poul Reib 41248864 Tage Stampe 45888290 Jan Nielsen 26652618 Jan Mollerup 39658767 - 40508487 Elsebeth Gludsted 43524868

Page 3: Grågåsen 1-2014

Seniorudvalget arrangerer årligt ca. 20 fugleture og 6 foredrag, fortrinsvis for DOF´s ældre medlemmer. På vore ture har fuglene højeste prioritet. Vi lægger også vægt på et godt socialt samvær og nyder i øvrigt årets gang i naturen. Giv venligst besked om eventuel adresseændring, og såfremt du ikke ønsker bladet tilsendt,

til Bente K. Christensen: [email protected]

HER KAN DU SKRIVE OM FUGLEOPLEVELSER, REJSER, TURFORSLAG, RIS/ROS O.M.A. KOM UD AF BUSKEN. VI HAR BRUG FOR DINE BIDRAG FOR AT SKABE VARIATION I BLADET! Turrapport for Vadehavsturen 7-10-10-2013 Dag 1. 33 forventningsfulde deltagere mødtes i Ballerup tidligt mandag morgen, og 5 minutter i syv tog vi af sted med Erik fra Vallensbæk Turist som chauffør. Efter vi havde samlet de sidste 4 deltagere op i Solrød, satte bussen kursen mod Fyn. Første stop var parkeringspladsen i Knudshoved, hvor vi holdt en kort kaffepause, og hvor fuglekonkurrencen blev sat i gang.

Page 4: Grågåsen 1-2014

På turen over Fyn læste Niels Paludan ”Gåse-Rig”, der handlede om grågæs og bramgæs, og Niels Mathiassen fortalte om Sønderjylland med hovedvægt på perioden 1864-1920. Vi holdt tidlig frokost ved voldstedet i Jels, hvor vi bl.a. havde kvækerfinker. Derefter kørte vi mod Ribe. På vejen dertil fortalte Hans Ellegaard på en meget morsom måde om den røde danske ko og især om de røde danske tyre, sikkert inspireret af, at vi kun så sortbrogede køer på markerne i Jylland.. Næste stop var Kammerslusen ved udløbet af Ribe å.. Vi havde turens første havørn og mange bramgæs, samt diverse vadere. Dernæst kørte vi til Ballum sluse, hvor vi holdt kaffepause. Her havde vi i alt 3 havørne samt vadere, andefugle og masser af bramgæs. Derefter gik turen til Brugsen i Højer og derefter ud til Vidå-slusen, hvor vi fik endnu 4 havørne, så første dag gav i alt 8 havørne. Efter indkvartering på Hohenwarte fik vi en lækker middag, hvorefter Niels P. fremførte 1. del af en trilogi om de fortrædeligheder, en Grågås kan komme ud for. Derefter fortalte Peder Agger om Nationalpark Vadehavet på en meget spændende og inspirerende måde. Desværre havde vi også et uheld den første dag.. Erik (turleder) faldt ved Kammerslusen og brækkede hælen og kunne derfor ikke fortsætte på turen. Dag 2. Vi kørte fra Hohenwarte kl.8.30. Første punkt på dagen var gennemgang af fuglelisten. Første dag gav 66 arter. Dagens første stop var ved Hasberger See lige syd for grænsen. Den tørre sommer havde sat sit præg på søen, men vi fik da et par nye arter. Næste stop var ved Fugleværnsfondens nyeste reservat, Bremsbøl sø, der ligger lige nord for grænsen sydøst for Tønder. Her havde vi bl.a. dagens første sølvhejre .Efter en tur på diget og formiddagskaffe kørte vi mod Rømø. På vej mod Rømø fortalte Peder Agger mere om Nationalpark Vadehavet.

Page 5: Grågåsen 1-2014

Da vi ankom til Rømødæmningen var der tusindvis af bramgæs på forlandet syd for dæmningen og der var mange vadere, knortegæs og andefugle nord for dæmningen og vandrefalken sad på sin sædvanlige plads på en af højspændingsmasterne langs dæmningen Første stop på Rømø var parkeringspladsen ved Juvre sand og Juvre enge. Desværre havde militæret været i gang tidligere på dagen, så der var ikke en fugl, hvilket også var en forklaring på det enorme antal bramgås ved Rømødæmningen. Vi forlod parkeringspladsen ved Juvre og kørte ned til Nationalmuseets Kommandørgård, hvor vi spiste frokost i museets have og havde tid til at se museet. Sidste stop på Rømø var Stormengene nede ved Havneby. Her havde vi stor præstekrave som ny art foruden mange knortegæs, gravænder og strandskader, og bagefter havde Erik (chauffør) lavet lumunba, som blev nydt inden vi kørte tilbage over dæmningen med stop på en af parkeringspladserne. Vi så bl.a. fire sølvhejrer på forlandet nord for dæmningen.. Derefter kørte vi hjem til Hohenwarte til lidt afslapning inden vi skulle til Sort Sol ved Aventoft. Der var masser af stære der gik ned til overnatning. Der kom kvalificerede gæt på mellem 500.000 og 800.000 stære, så jeg tror alle fik en god oplevelse. Tilbage på Hohenwarte til aftensmad og derefter 2. afsnit af Niels P's trilogi om grågæs.

Page 6: Grågåsen 1-2014

Dag 3. Vi startede kl. 8.30 med gennemgang af fuglelisten i bussen, før vi kørte. Dag 2 havde givet 9 nye arter, så det samlede antal nu var oppe på 75 arter. Turen dag 3 skulle gå ned over grænsen. Vi startede med at køre ned til grænsen mellem Margrethe Kog og Rickelsbüller Koog, hvor vi gik en tur på diget og fik to nye arter, tinksmed og skægmejse. Derefter kørte vi ned til Hauke Haien Koog, hvor vi skulle have formiddagskaffe. Desværre begyndte det at regne, men da vi kunne se, at det klarede op længere sydpå, forlod vi hurtigt stedet, og kørte til Hamburger Hallig, hvor vi gik op over diget og ledte efter bjerglærker, dog uden held.. Derefter gik turen ned til Beltringharder Koog, hvor vi blev modtaget af en gammel havørn, der lavede flyveopvisning omkring bussen. Det blæste en del, men vi fandt et sted med læ, hvor vi spiste frokost, og solen var fremme af og til. Nye arter her var knarand og toppet skallesluger. Da vi ikke rigtigt havde set noget ved Hauke Haien Koog om formiddagen på grund af regnen, besluttede vi at køre op til kogen igen, og på grænsen mellem Hauke Haien Koog og Osevoldter Koog holdt vi eftermiddagspause i solskin med udsigt til bl.a.10-15 nilgæs, mens der blev drukket lumumba.

Page 7: Grågåsen 1-2014

Sidste stop var ved en grænsebutik i Süderlügum, før vi kørte til Hohenwarte med en afstikker til Møgeltønder for at se slottet og bygaden. Her havde vi to nilgæs på en mark tæt ved vejen uden for Møgeltønder. Vi fik forloren hare til middag og desserten var sønderjysk brødtorte. Hohenwarte skulle deltage i en konkurrence om Sønderjyllands bedste brødtorte. . Der var blevet lavet syv forskellige brødtorter i køkkenet, men da der kun komme en med til konkurrencen, var fem grågæs blev valgt at udvælge den bedste kage sammen med to sønderjyder på samme måde som i den Den store bagedyst. Det kom der nogen meget fulde tallerkener ud af hos et par af dommerne. Da dommerne var færdige med at vælge, fik vi andre lov at smage. Efter middagen havde Peder Agger lavet en konkurrence om Nationalpark Vadehavet som opfølgning på foredragene om vadehavet, så vi fik genopfrisket vores viden.

Page 8: Grågåsen 1-2014

Derefter holdt Niels P sidste indlæg i sin trilogi om at være en grågås. Dag 4 Vi skulle med færgen fra Fynshav til Bøjden kl 10, så vi kørte fra Hohenwarte kl 8 med nonstop kørsel til Fynshav. På vejen til Als opdaterede Jan fuglelisten. Vi havde haft 11 nye arter på turen syd for grænsen dagen før, så vi var oppe på 86 arter før ankomsten til Fyn . Bagefter fortalte Hans E om de røde tyre igen, både de fredsommelige og de mindre fredsommelige, mens Niels M fortalte om Sønderborg. Det havde regnet og blæst kraftigt om natten, men solen skinnede og der var næsten ingen vind, da vi sejlede over til Fyn, så der var ingen søsyge. Efter ankomsten til Bøjden kørte vi direkte ud til Bøjden Nor og gik en tur ud til fugleskjulene. Asger opdagede 2 canadagæs, som var ny art, så antallet på fuglelisten var steget til 87, da vi kørte fra Bøjden.. Vi kørte gennem Fåborg og langs Svendborgsund til Brændegårdssøen, mens Niels M fortalte om Fåborg. Ved ankomsten spottede Susanne straks en ung havørn på en af øerne i søen og senere endnu to, og der blev desuden fundet endnu to nye arter, nemlig stor skallesluger og den sidste art var lidt af en sjældenhed, nemlig en rødhoved and af hunkøn. Dermed kom fuglelisten op på 89 arter. Efter frokost ved Brændegårdssøen kørte vi til rastepladsen ved Knudshoved, hvor der var kaffepause og hvor Erik (chauffør) lavede lumumba. På vej mod Ballerup blev det afsløret, hvem der havde vundet fuglekonkurrencen. Det var Lillian Tøttrup og Hans Ellegaard, der havde gættet det rigtige antal. Efter stop i Solrød gik turen til Ballerup, hvor vi sluttede turen.. Tak til Peder Agger, Hans Ellegaard, Niels P og Niels M for deres bidrag til oplysning og underholdning på turen og en stor tak til mine medturledere og til alle øvrige deltagere, der bidrog til at vi fik en god tur., og god bedring til Erik.. Elsebeth Gludsted

Page 9: Grågåsen 1-2014

MIT OTIUM MED DISSE SKØNNE FUGLE… Efter et langt liv på arbejdsmarkedet stoppede jeg som 60 årig. Jeg følte mig så utrolig heldig, når jeg en tidlig morgenstund satte mig med avisen og kunne være lige så længe om at læse den, som det lige passede mig. Der var dog en undtagelse - for har du meldt dig til en bustur med Grågæssene skal vækkeuret stilles til kl.5. Men det er absolut det hele værd. Tænk at stille op på Ballerup station, hvor du møder de mest vidunderlige mennesker, som alle har det samme mål, at komme ud i naturen for at spotte nogle spændende fugle. Det er det primære altså. Så kommer vi straks til den næste fine ting: det sociale. At mødes med de sødeste og hyggeligste mænd og kvinder som samtidig er gået hen og blevet rigtig gode venner til min kone og mig. Som I sikkert forstår er det noget af det bedste, der har hændt mig.

Fuglene kom ind i mit liv som 8 -10 årig. Naturen trak - en dreng som mig med ild i rø... tog gerne cyklen, og sammen med kammeraterne kørte vi ud i Hareskoven, hvor vi havde bygget en skøn hytte af alt muligt fra skovbunden. I nærheden var der et stort klatregrantræ, som vi kravlede 20 meter op i og fik den flotteste udsigt ud over skoven. Den glæde til naturen og fuglene er stadig en stor del af mit liv. Når man er ung og starter på den del af livet hvor kone, børn og arbejde fylder meget, så kommer man til at prioritere, og der bliver lidt mindre tid til at færdes i naturen. Men så oprandt mit otium, som nok den bedste tid i mit liv. Så jeg lever i det nu, der gælder, og nyder hvert et minut på alle de skønne fugleture. Så jeg håber på, at jeg også kan bidrage med noget socialt. En stor tak til alle jer skønne væsener . FINN R. P S. Stafetten sender jeg med de bedste hilsner til Elsebeth Bindslev, Albertslund.

Nyt fra fyrretræet i Greve

Er der mon noget at fortælle? Ja det spørger jeg mig selv om mange gange, og som regel er svaret nej. Men efter et glas Barolo fra 2007, er det ligesom gejsten igen kommer op i en.

Siden sidst har vi haft blåmejseunger i den ene fuglekasse, og samtidig musvitunger i en kasse i baghaven. Som tidligere fortalt fodrer vi bl.a. med jordnødder i en perforeret metalbeholder, og det er alle tiders, hvis man vil have fuglene siddende, så man kan nyde dem. Alle disse

Page 10: Grågåsen 1-2014

fugleunger, samt skovspurveunger, sidder nu dagligt og spiser af nødderne - op til 7 fugle ad gangen, så der er et leben af flagrende fugle. Herligt.

Oven i dette har vi også haft stær i kassen, der hænger højere oppe. Og det er jo altid meget levende med stærene, der hele tiden flyver frem og tilbage i fodringstiden. Utroligt så mange orme og larver der skal til for at mætte ungerne. Med tiden blev ungerne så store, at der altid sad en i redehullet og ventede på mere mad, samtidig med at hvæsede efter sine forældre. Al denne leben bliver mere og mere intens med tiden, og samtidig stiger lydniveauet, så den dag fuglene er fløjet fra boet helt sikkert bliver bemærket med en total tavshed.

Niels Paludan

Den grimme Ælling Tæt ved hvor jeg bor, ligger der et regnvandsbassin. Kommunen har pyntet det pænt, der er træer og buske på bredden, dunhammer langs bredden, og åkander i vandet. Men det bedste er, at der også er anlagt en mindre ø midt i bassinet, hvor der i tidens løb har ynglet adskillige svanepar, som stort set hvert år har haft succes med at få unger på vingerne. Således tegnede det også i år. Primo juni svømmede to vagtsomme svaneforældre rundt med syv nyklæggede unger i bassinet. Der var rigeligt med føde og hen over sommeren voksede ungerne godt til, men i de første dage i sept. skete der noget usædvanligt. En dag lå en af ungerne for sig selv langt fra flokken. Da den ikke så syg ud og den spiste normalt, tog jeg ikke notits af det, men da ungen også det næste dag var alene, besluttede jeg at genne den tilbage til flokken. Det gik slet ikke. Da ungen var ca. 20 m fra de andre, rejste svannehannen sig, pustede sig op og gik hvæsende hen mod ungen, som rædselsslagen flygtede. Det var tydeligt, at den var udstødt af flokken.

Page 11: Grågåsen 1-2014

Ved en opringning til Zoologisk Museum fik jeg at vide, at man ikke havde nogen viden om, hvorfor en svaneunge således kunne blive udstødt, men en teori kunne være, at ungen på et tidspunkt havde været længe væk fra familien, og den ved en tilbagekomsten blev opfattet som en fremmed fugl af svanehannen!!! Hvorom alting er, så er det sikkert, at der her ikke er tale om nogen happy end som i HC Andersens eventyr – den udstødte svaneunge er væk nu, iflg. oplysning fra ZM vil den ikke kunne klare sig uden familiens beskyttelse. Jørgen Klarskov

Fotofuglekassen 2013 I år er det første gang, at vores fuglekasse med det infrarøde lys har været beboet af en blåmejsefamilie. Og det blev en succes. 1. maj godkendes kassen, og foring begyndes. Omkring 10. maj er der 9 æg og rugningen starter. 27. maj er vi så heldige at se de 8 æg blive klækket, mens hunnen vimser rundt om de ganske små, blinde og hjælpeløse unger og ivrigt spiser æggeskallerne. Om hun også spiser skallen på det ene ubefrugtede æg, eller det bliver skubbet ind under ”sengehalmen”, kan vi ikke se.

Page 12: Grågåsen 1-2014

Så kommer den travle periode. De flittige forældre fodrer og fodrer, ungerne reagerer på den mindste lyd ved at løfte de store hoveder og gabe højt op. Heldigvis er der i år tilstrækkelig med føde, så vi kan følge hvordan alle ungerne får syn, udvikler en kraftigere og kraftigere fjerdragt og til sidst basker og afholder flyveøvelser oven på deres søskendes hoveder. D. 14. juni er vi klar over, at ungerne er ved at være flyvefærdige. Kl. 05.00 næste dag er alt roligt i kassen, alle sover. Kl.08.00 ved næste check er kassen tom! Vi ville gerne have set udflyvningen af de 8 unger, vi nu havde fulgt så tæt, men det glippede altså. Til gengæld var vi glade over, at vi i år havde haft en familie, som virkelig havde haft ynglesucces. Vi håber meget på, at der igen næste år kommer blåmejser i fotofuglekassen. Jørgen Klarskov

Tur til Staunings ø 31. juli 2013

Vejrudsigten for formiddagen lød på stærk regn og risiko for torden, så det var spændende, hvor mange, der ville møde op. Heldigvis passede udsigten ikke helt, så regnen holdt op ved halvotte tiden og turen sluttede i solskin. Derfor mødte ca. 25 deltagere op fra starten af turen og i løbet af formiddagen kom flere til. Så vi endte med at være over 30. Formiddagskaffen blev indtaget på sydspidsen og Erik serverede en formiddagsbitter. Vi havde 60 arten, bl. 6 rovterner og mange forskellige vadere. Under frokosten kunne man iagttage badende og soppende grågæs. (E.G.) 25 friske grågæs var mødt op til vores årlige tur til Ølsemagle revle 14. august. Vejret var lidt drilsk med byger og sommervarmen var væk. Alligevel fik vi en fin tur med 52 arter, især vade- fugle. Det startede flot ved ishuset med kobbersnepper,, viber, dobbeltbekkasiner og strandskader.

Page 13: Grågåsen 1-2014

Vi gik først nordpå, og ude på spidsen var der mange hjejler, ryler, præstekraver, gæs og flere rovterner. Vi nåede også sydpå og så rødben, klyder, terner osv. Turen sluttede ved dæmningen med dagens clou – en fiskeørn. Desværre havde ishuset lukket, så vi kørte hjem kl. 1, (E.L.) Præstø Fed den 28. august 2013. Vi startede fra Ballerup Station kl.7 og efter opsamling i Solrød kørte vi direkte ned til parkeringspladsen ved Feddet og gjorde os klar til en længere gåtur i strålende solskin. Første stop gav sumpmejse og sortmejse. Efter formiddagskaffen gik vi ned til Heden, hvor vi havde rødrygget tornskade, stenpikker og bynkefugl. Herefter delte vi os i to hold. En lille gruppe gik tilbage gennem skoven, mens resten fortsatte på den lange tur ned til Fedhage (Ca. 10 km tur/retur målt fra parkeringspladsen).

På Fedhage havde vi bl.a. almindelig og krumnæbbet ryle, stor præstekrave, mudderklire, rødben og en enkelt brushane. Efter frokost begyndte vi turen tilbage og mødtes med den lille gruppe , der havde fundet et skyggefuldt sted i skoven . De kunne fortælle, at de havde hørt og set sortspætte og fluesnappere.

Vi kørte hjem via Rødvig, hvor vi havde et kortere ophold på havnen. Dagens udbytte var 56 arten plus en meget varm gåtur for begge grupper (Elsebeth G.). Så nåede vi efteråret iflg. kalenderen 11. september. Turen gik til Falsterbo med bus. Vejret var sensommeragtigt.

Page 14: Grågåsen 1-2014

+ 18 grader, vind svag fra SØ med sol. Vi var først på Nabben, derefter Kolabacken. Der var enkelte Hvepsevåger, også Spurvehøge - Lærkefalke - Rørhøge. Ved Ljungen havde vi en stor oplevelse, 1 Grønspætte og 2 Vendehalse som der var mange der aldrig havde set. I alt var der 71 arter. En rigtig god

dag.(Jan N.) 25/9 gik turen til den velkendte lokalitet Saltbækvig. Vejrguderne var overtalt til at overlade regnvejret til jyderne og det blev en fantastisk solskinstur. Den smukke travetur langs Saltbækvig var rent fuglemæssigt ikke på sit højeste, men det blev dog blandt andet til brushøns, ryler, regnspover, dobbelt bekkasiner, kobbersnepper og hvidklirer. Frokosten, med små skarpe i læsiden af gården, var næsten for hyggelig at bryde op fra. Næste og samtidig sidste destination var Flasken, der til gengæld blev en glædelig overraskelse. Mindst tre vandrefalke, en enkelt dværgfalk og flere rørhøge bidrog til vild opstandelse og flugtflyvning blandt viber, hjejler og ryler. En meget opmærksom fotograf ( Peder) fangede desuden midt i en flok viber en havørn som ingen havde bemærket p.g.a. vandrefalkenes opvisning. Som afslutning på den dejlige dag dukkede en tidlig blå kærhøg og en sangsvane op. Dagens høst blev opgjort til 65 arter. (Niels M.)

Foredrag: Alle foredrag afholdes i Vanløse Kulturhus, Frode Jacobsens Plads 4, 2720 Vanløse. Tæt ved S-tog og Metro. Starttidspunkt kl. 11.30 Der serveres Kaffe/Te fra kl. 11.00 Bemærk ændring i tiden på alle foredrag. Onsdag 13. november: Flotte fugle og nyt fra Fugleværnsfonden. Fugleværnsfondens naturvejleder Allan Gudio Nielsen viser sine fuglefotos fra reservaterne og det store udland. Foredraget indeholder også spændende nyt fra fondens 21 reservater. Entre kr. 20,00. Onsdag d. 11. december: DOF`s internationale projekter - skovklatter og landsbysamfund med afstikkere for naturister v/Thomas Lehmberg, DOF`s internationale projektkoordinator. Entre kr. 20,00

Page 15: Grågåsen 1-2014

Onsdag d. 15. januar: Christian Rørdam deltog i 2008 på DOF`s tur fra Argentina til Falklandsøerne, South Georgia og Den Antarktiske Halvø. En rejse til nogen af verdens største kolonier af sortbrynet albatros, kongepingviner og søelefanter. En barsk verdensdel med voldsomme isbjerge, 8 pingvinarter, hvaler, pelssæler og mange spændende havfugle. Entre kr. 20,00 Onsdag d. 12. februar: Nordøst Island 2008 + "Mine bedste skud gennem årene" v/Peter Vadum. Entre kr. 20,00 Alle foredrag bliver illustreret med farvebilleder

Ture: Kontaktperson : Jan Chr. Mollerup. Tlf. 40508487 - Email: [email protected] Turledere: Elsebeth Gludsted - Jan Nielsen - Finn Jensen - Erik Larsen. Kongelunden/Klydesøen/Kofoeds Enge ons. 06/11 kl. 08-14. Tur i privatbiler fra Ballerup Station. Obligatorisk tilmelding til Pamela Bartholomeusz (tlf: 36705178) senest 20/10. Vi håber på mange vadefugle - ænder og rovfugle. Maderne/Avnø ons. 20/11 kl. 07-17. Bus fra Ballerup Station (opsamling Solrød). Indbetal kr. 225,00 på giro 60072035 DOF København, Seniorudvalget senest den 05/11. Maximum 36 deltagere. Efter 10/11 kan du forhøre dig om evt. restpladser på 40508487 Jan Mollerup. Vi forventer gæs og sene vadere. Kyndby/Selsø ons. 04/12 kl. 08-15. Tur i privatbiler fra Ballerup Station. Obligatorisk tilmelding til Pamela Bartholomeusz (Tlf. 36705178) senest 27/11. Vinterfugle - ænder - skalleslugere og gæs. Ishøj Strand ons. 18/12 kl. 08-14. Juletur. P-pladsen ved museet "Arken". Medbring som sædvanlig lidt julegodter af forskellig art. Alsønderup/Pøleåen ons. 08/01 kl. 08-14. Tur i privatbiler fra Ballerup Station. Obligatorisk tilmelding til Pamela Bartholomeusz (Tlf. 36705178) senest 02/01. Vinterens fugle, bl.a. svaner - ænder - skalleslugere samt småfugle i skoven. Ud i det blå. ons. 22/01 kl. 07-17. Vejr og vind afgør dagens lokaliteter. Bustur fra Ballerup Station. Indbetal kr. 230,00 på giro 60072035 DOF København, Seniorudvalget senest den 09/01. Efter 15/01 kan du ringe til Jan Mollerup på tlf. 40508487 og forhøre dig om evt. restpladser. Max 36 deltagere. Gundsømagle/Jyllinge ons. 05/02 kl. 08-14. Tur i privatbiler fra Ballerup station. Obligatorisk tilmelding til Pamela Bartholomeusz (Tlf. 36705178) senest 15/01. Vi besøger FVF`s reservat og kører senere til fugletårnet ved Jyllinge. Vinterens små- og vadefugle.

Page 16: Grågåsen 1-2014

Skåne 25/02-27/02. Bustur fra Ballerup Station. Vi bor som sædvanlig på det hyggelige Skåne/Tranås Vandrerhjem i dobb. vær. Max 26 deltagere. Indbetal kr. 1800,00 på giro 60072035 DOF København, Seniorudvalget senest den 25/01-2014. Prisen incl. bus - overnatning - 2 x morgenmad og 2 x aftensmad. Frokost må du selv sørge for (Indtages i felten). Mulighed for enkeltvær. mod en merpris på i alt kr. 500,00. 4-dages forårsturen er fastsat til 28/04 - 01/05-2014. Turen går til Vestjylland. Nærmere i næste udgave af "Grågåsen". Betalinger for seniorture foregår udelukkende pr. giro eller bank (ved bankoverførsel reg. nr. 9541) 60072035 DOF-København, Seniorudvalget, Vesterbrogade 138-140, 1620 København V. Eventuel framelding til endagsbusture må finde sted senest onsdag ugen før turens afholdelse. Det indbetalte beløb returneres, fratrukket et ekspeditionsgebyr på kr. 20.-/pers. BEMÆRK: VI SENDER INGEN BEKRÆFTELSE PÅ ENDAGSBUSTURE. DU ER PÅ LISTEN, HVIS IKKE DU HØRER FRA OS. PÅ FLERDAGSBUSTURE SENDER VI BEKRÆFTELSE PÅ DIN TILMELDING

Redaktion: Poul Reib/E-mail: [email protected]

Hjemmeside: http://picasaweb.google.dk/poul.reib

Fotos: Alle personbilleder Vadehavet(Tage Stampe) – hvidklire –

bramgås – knortegås – stor præstekrage – nilgås – stær – knopsvane –

blåmejse – dobbelt bekkasin – brushane – grønspætte (Poul Reib)