Top Banner
Kumulus Marketing communicatie dag 14 januari 2010
54

Kumulus Reclame En Internet Marketing

May 26, 2015

Download

Documents

Workshop 14 januari 2010
Welcome message from author
This document is posted to help you gain knowledge. Please leave a comment to let me know what you think about it! Share it to your friends and learn new things together.
Transcript
Page 1: Kumulus Reclame En Internet Marketing

Kumulus

Marketing communicatie dag 14 januari 2010

Page 2: Kumulus Reclame En Internet Marketing

Indeling

09

10

11

12

13

Terugblik

Wat is reclame

Wat is Kumulus identiteit en wat willen we voor imago

Feedback

14

Opstellen van communicatieplan

Page 3: Kumulus Reclame En Internet Marketing

TerugkijkenHebben de discussies over Kumulus marketing onderwerpen iets in je denken en handelen veranderd en zo ja, kun je daar een of een paar voorbeelden van geven.

Page 4: Kumulus Reclame En Internet Marketing

Reclame =

communicatie (boodschap) van de adverteerder (aanbieder) met de bedoeling de voorkeur van de consument voor zijn product te beïnvloeden en hiermee zijn afzet te vergroten.

Page 5: Kumulus Reclame En Internet Marketing

Media

MediaMedia (meervoud van (meervoud van medium)medium) zijn dragers van informatie. zijn dragers van informatie. Een medium is onder meer een hulpmiddel voor Een medium is onder meer een hulpmiddel voor communicatie met velen, en daarom een middel voor communicatie met velen, en daarom een middel voor massacommunicatie.massacommunicatie.

Page 6: Kumulus Reclame En Internet Marketing

Mediaplanning =

Planmatige keuze van mediatypen, media selectie en inschakelingvariabelen met als doel een efficiënt bereik van de doelgroep te bewerkstellingen.

Page 7: Kumulus Reclame En Internet Marketing

Mediumtype =Groep van gelijksoortige media, niet identiek, maar met grote overeenkomsten hoe ze zintuiglijk worden waargenomen zodat ze in beginsel dezelfde reclame uiting kunnen dragen.

Page 8: Kumulus Reclame En Internet Marketing

Mediaselectie =

De keuze van media op basis van communicatiefvermogen, dekking en beschikbaarheid.

Mediaselectie =Mediaselectie =

Page 9: Kumulus Reclame En Internet Marketing

Inschakelings variabeken =Inschakelings variabeken =

Formaat, kleur, plaats, frequentieFormaat, kleur, plaats, frequentie

Page 10: Kumulus Reclame En Internet Marketing

Bereik =Bereik =

Percentage geconfronteerde personen Percentage geconfronteerde personen uit de doelgroepuit de doelgroep

Page 11: Kumulus Reclame En Internet Marketing

Dekking =

Percentage van de doelgroep dat door media wordt Percentage van de doelgroep dat door media wordt bereiktbereikt

Page 12: Kumulus Reclame En Internet Marketing

Contact frequentie =Contact frequentie =

Aantal maal dat een persoon uit de doelgroep Aantal maal dat een persoon uit de doelgroep bedoeld met een advertentie in contact komt.bedoeld met een advertentie in contact komt.

Page 13: Kumulus Reclame En Internet Marketing

Profielschets van een karakteristieke Kumulus gebruiker:

Onze klant is een vrouw van rond de veertig jaar, is netjes casual gekleed en kijkt ’s avonds naar de betere praatprogramma’s op televisie. Ze gaat soms uit naar eetcafés en kiest dan uit een wereldkeuken menu. Zomers gaat ze met de auto op vakantie naar soms Frankrijk, een andere keer Italië, maar is toch ook zuinig op ons milieu en kan daar en over andere politieke onderwerpen meepraten met een licht links afbuigende mening.

Page 14: Kumulus Reclame En Internet Marketing

Kennisdoelstellingen

• Naamsbekendheid van een merk of organisatie

• De kennis over een merk of organisatie

Page 15: Kumulus Reclame En Internet Marketing

Houdingsdoelstellingen

• Het imago van een merk of organisatie.• De betrokkenheid bij het merk, product of

dienst.

Page 16: Kumulus Reclame En Internet Marketing

Gedragsdoelstellingen

• De aankoopintyentie ten opzichte van merk of product.

• De intentie om informatie aan te vragen.

Page 17: Kumulus Reclame En Internet Marketing

Communicatiedoelstellingen

• Een communicatiedoelstelling is als volgt gedefinieerd:

• De doelgroep moet binnen een bepaalde periode iets weten, vinden of doen.

Page 18: Kumulus Reclame En Internet Marketing

Communicatiedoelstelling

• Wie: welke doelgroep de organisatie wil bereiken.

• Wat: welk effect wil je bereiken in weten, vinden, doen.

• Wanneer: binnen welke tijd wil je die doelstelling realiseren.

Page 19: Kumulus Reclame En Internet Marketing
Page 20: Kumulus Reclame En Internet Marketing

No, you were not downloaded; you were born!!

20

Page 22: Kumulus Reclame En Internet Marketing

Broadband connection per country

22

Denmark

Holland

S-Korea

Finland

UK

Germany

Canada

France

USA

Japan

Page 23: Kumulus Reclame En Internet Marketing

Lang leve de (r)evolutie!

Page 24: Kumulus Reclame En Internet Marketing

(Dutch) media consumptionmeasured in minutes per week

10-11Y 12-14Y 15-19Y 20-24Y 25-29Y

Newspapers 2% 3% 3% 3% 2%Magazines 4% 3% 4% 3% 3%

Games 25% 19% 12% 8% 8%Cellphone 4% 8% 11% 10% 9%

Radio 8% 9% 12% 18% 23%Internet 21% 27% 33% 31% 26%

Television 36% 30% 25% 27% 29%

24

Source Qrius “Jongeren 2009”

Page 25: Kumulus Reclame En Internet Marketing

(Dutch) media consumptionmeasured in minutes per week

25

Page 26: Kumulus Reclame En Internet Marketing
Page 27: Kumulus Reclame En Internet Marketing

TOP 5 websites

% of 11-29Y that uses these sites every day

27

10-11Y 12-14Y 15-19Y 20-24Y 25-29Y1 Hyves 41 MSN 57 MSN 65 Google 71 Google 69

2 MSN 29 Hyves 55 Hyves 65 Hyves 58 Hyves 50

3 Google 27 Google 46 Google 64 MSN 54 MSN 46

4 YouTube 21 YouTube 40 YouTube 42 YouTube 33 NU.nl 27

5 Spele 15 Spele 11 Wikipedia 19 NU.nl 27 Marktplaats 26

Page 28: Kumulus Reclame En Internet Marketing

Search Engine Marketing is a combination of natural and paid search engine optimazation of listings (=SEO)

28

Page 29: Kumulus Reclame En Internet Marketing

29

Paid

Paid

Natural

Page 30: Kumulus Reclame En Internet Marketing

Search Engine Optimazation

• Organic or natural search results on the left site.

30

)

Page 31: Kumulus Reclame En Internet Marketing

31

Page 32: Kumulus Reclame En Internet Marketing

The split

32

Page 33: Kumulus Reclame En Internet Marketing

33

Page 34: Kumulus Reclame En Internet Marketing

Meta tags report for: http://www.noordhoffuitgevers.nl/wps/portal

meta tag length value

Title: 26 Noordhoff Uitgevers - HomeDescription: 219 Noordhoff Uitgevers is dé uitgever van leermiddelen voor het onderwijs, van

basisschool tot universiteit, voor de lerende werknemer en voor thuis. Noordhoff Uitgevers maakt een leven lang leren aantrekkelijk en lonend.

Keywords: 1058 Noordhoff Uitgevers, Noordhoff, wolters, docent, leerkracht, basisonderwijs, voortgezet onderwijs, talen, exacte vakken, wiskunde, mens en maatschappij, beroepsonderwijs, volwasseneneducatie, memij, school, vak, hoger onderwijs, wetenschappelijk onderwijs, bedrijfsopleidingen, Atlas, Atlassen, Grote Bosatlas, Bosatlas, Grote Bos@tlas, Junior Bosatlas, Wereld Bosatlas, schoolatlas, Topografie, studeren, onderwijzen, leren, leerstof, uitgever, uitgeven, uitgeverij, leermiddelen, onderwijs, basisschool, universiteit, lerende werknemer, methoden, lezen, handboeken, e-learning, onderwijsmethode, onderwijsmethoden, onderwijspraktijk, praktijkgericht, lesmateriaal, ICT, ict, onderwijs, Mixed Media Methoden, lesmethoden, Lijsters, bve, Ot en Sien, leesplankje, Aap Noot Mies, leerplicht, schoolplaten, schoolplaat, Schoolflora, educatie, educatief, educatieve, educatieve uitgeverij, lesmateriaal, onderwijsveld, onderwijswereld, professionals, leermiddelen, leermaterialen, educatieve software, methode, voortgezet, basisvorming, tweedefase, vmbo, mbo

34

Page 35: Kumulus Reclame En Internet Marketing

Performance Marketing

Performance marketing can best be described as a way for a publisher to receive payment for referring visitors to an online business. You pay on results not on reach.

Page 36: Kumulus Reclame En Internet Marketing

36

Page 37: Kumulus Reclame En Internet Marketing

Example

Advertise with GoogleWant fast results?

Create your ad campaign today!www.adwords.google.com

37

Page 38: Kumulus Reclame En Internet Marketing

There are several elements that make up each ad: • Headline: The first line of your ad acts as a link to your website. The best

headlines relate directly to the keywords being searched, so try to include one of your keywords in your headline.

Lines of text: Use these two lines to describe the product or service you're advertising. Since your ad space is limited, try to convey the key details and benefits of your product or service.

Display URL: The last line (the text in green) is used to show the URL of the website you're promoting. The point of the display URL is to give users a clear idea of what website they'll be taken to when they click on the ad.

Destination URL: You'll also set a destination URL which will not be visible in your ad. The destination URL (also called a landing page) is the exact page within your website which you want to send users directly to from your ad. Choose the page of your website that is most relevant to the product or service described in your ad.

38

Page 39: Kumulus Reclame En Internet Marketing

Advertiser Max.bid (CPC) CTR % Position Advertising position

CPC

B(1) €0,70 5% (0,7x5)=3,5 1 (3,01/5)=€0,60

A(2) €1,00 3% (1,0x3)=3,0 2 (0,50/3)=€0,17

C(3) €0,50 1% (0,5x1)=0,5 3 (0,11/1)=€0,11

D(4) €0,10 1% (0,1x1)=0,1 4 Min cpc=€0,01

Adwords Real costs per click

Page 40: Kumulus Reclame En Internet Marketing

What does it cost?

40

Page 41: Kumulus Reclame En Internet Marketing
Page 42: Kumulus Reclame En Internet Marketing
Page 43: Kumulus Reclame En Internet Marketing

Affiliate Marketing

Affiliate Marketing:Is a form of performance based marketing where a merchant gets a commission (€ or %) paid by an affiliate for forwarding potential customers

Page 44: Kumulus Reclame En Internet Marketing

Affiliate marketing:the process

44

Page 45: Kumulus Reclame En Internet Marketing

Do the Math:

45

Example

# Affiliates 20

Views per affiliate 15.000

Total # views 300.000

Click-through rate 0,3%

Clicks 900

Conversion rate 2%

# sales 18

Page 46: Kumulus Reclame En Internet Marketing

CCCCC

• CPM Cost Per Mille (1,000 impressions)• CPC Cost Per Click• CTR Click Through Rate (= Clicks/Impressions)• CPA Cost Per Action• CPL Cost Per Lead

Page 47: Kumulus Reclame En Internet Marketing

Email Marketing

47

Page 48: Kumulus Reclame En Internet Marketing

SPAM

48

Page 49: Kumulus Reclame En Internet Marketing

Social media

• Social media is media designed to be spread through social interaction, created using highly accessible and scalable publishing techniques.

• Social media uses Internet and web-based technologies to transform broadcast media monologues (one to many) into social media dialogues (many to many).

• Businesses also refer to social media as user-generated content (UGC) or consumer-generated media (CGM).

• Social media utilization is believed to be a driving factor in the idea that the current period in time will be defined as the Attention Age.

49

Page 50: Kumulus Reclame En Internet Marketing

Examples of Social MediaCommunication

• Blogs: Blogger, LiveJournal, Open Diary, TypePad, WordPress, Vox, ExpressionEngine, Xanga

• Micro-blogging / Presence applications: fmylife, Jaiku, Plurk, Twitter, Tumblr, Posterous, Yammer

• Social networking: Bebo, BigTent, Elgg, Facebook, Geni.com, GovLoop, Hi5, LinkedIn, MySpace, Ning, Orkut, Skyrock,

• Social network aggregation: NutshellMail, FriendFeed

• Events: Upcoming, Eventful, Meetup.com

Collaboration:• Wikis: Wikipedia, PBwiki, wetpaint• Social bookmarking (or social tagging)[6]:

Delicious, StumbleUpon, Google Reader, CiteULike

• Social news: Digg, Mixx, Reddit, NowPublic• Opinion sites: epinions, Yelp

Multimedia:• Photo sharing: Flickr, Zooomr, Photobucket,

SmugMug, Picasa• Video sharing: YouTube, Viddler, Vimeo,

sevenload• Livecasting: Ustream.tv, Justin.tv, Stickam,

Skype• Audio and Music Sharing: imeem, The Hype

Machine, Last.fm, ccMixter, ShareTheMusic

Reviews and Opinions:• Product Reviews: epinions.com, MouthShut.com• Business Reviews: Customer Lobby, yelp.com• Community Q&A: Yahoo! Answers, WikiAnswers,

Askville, Google Answers

Entertainment:• Virtual worlds: Second Life, The Sims Online, Forterra• Game sharing: Miniclip, Kongregate

50

Page 51: Kumulus Reclame En Internet Marketing

Brands are Going Where Consumers Play

Page 52: Kumulus Reclame En Internet Marketing

Blogs

52

Page 53: Kumulus Reclame En Internet Marketing

Twitter53

Page 54: Kumulus Reclame En Internet Marketing

Viral

54