Herbst Developer Gebrauchsanleitung Instructions for use Tiger Dental Innovations in orthodontics
Herbst Developer
Gebrauchsanleitung Instructions for use
Tiger Dental
Innovations in orthodontics
Die Bestandteile des Herbst DeveloperComponents of the Herbst Developer
A B
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A Teleskoprohr Telescopictube
B VerschlussösemitHäkchen,wiederverschließbar
Lockingeyewithhook,canbereopened/relocked
C vorgefertigterGleitbogen Prefabricatedguidewire
D EingedrehterPinmitDistanzelastic(blau)undFixieralastic(grün)
Bentpinwithdistanceholderalastic(blue)andfixationalastic(green)
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Sehr geehrte Kieferorthopädin, sehr geehrter KieferorthopädeWirfreuenuns,dassSiesichfürdiesesinnovativeProduktausdemHauseTigerDentalentschiedenhaben.UmeinesichereundoptimaleAnwendungdiesesProdukteszugewährleisten,mussdieseGebrauchsanweisungsorgfältiggelesenundbeachtetwerden.Die Gebrauchsanweisung deckt alle notwendigen Sicherheitshinweise ab, kann aber nicht alle Gegebenheiten einer möglichen Anwendungbeschreiben.DeshalbfindenSieimInternetuntertigerdental.comim(Menüpunkt„Knowhow“)zusätzlicheAnwendungshinweise.ZudemstehtIhnenunserKundenservicefürFragengernezurVerfügung.DiefortlaufendeWeiterentwicklungunsererProduktezeichnetunsalsinnovativesUnternehmenaus.DaherempfehlenwirIhnenauchnachmehrfacherNutzungdasaufmerksameDurchlesenderbeiliegendenbzw.imInternet unter www.tigerdental.com (Menüpunkt „Downloads“) hinterlegtenGebrauchsanweisung.
1. HerstellerTigerDentale.U.,Belruptstraße59,6900Bregenz,Austria
2. Produktbeschreibung DerHerbstDeveloper(HD)isteinfestsitzendeskieferorthopädischesBehandlungsgerät zur Korrektur von skelettalen Klasse II Zahnfehlstellungen.ErdientdabeiderWachstumsförderungundwirdhauptsächlichimAlter zwischen 11 und 16 Jahren angewandt und kann mit einer festsitzendenMultibandbehandlung kombiniertwerden.Da derHerbstDeveloperanbeidenEndeneinemKugelgelenkentsprichtsindfürdiePatientInauchseitlicheKaubewegungenmöglich,unddieMundöffnungistdurchdieteleskopartigeBauweisedesBehandlungsgerätesnichtgehindert. Das leicht vorgebogeneVierkantTeleskop ist auf jedegewünschteLängemüheloseinstellbarundpasstsichaufGrundseinerSchlankheitidealdemseitlichenMundvorhofan.
3. AnwendungsbereichIndikationen: KorrekturvonsklelettalenKlasseIIMalokklusionen Förderung des skelettalen Unterkieferwachstums während der prä
undpostpubertärenWachstumsphase SchliessenvonleichtenLückenständenimUK LeichterHeadgearEffektimOberkiefer IneingeschränkterFormzurTherapievonKiefergelenksproblemenKontraindikationen: ZuhohesPatientenalter,nichtempfehlenswertabdem25.Lebensjahr
(sieheLiteratur) ProklinierteUnterkieferfrontzähnezuBehandungsbeginn
4. Einbau des Herbst DevelopersSystemvoraussetzungen: MolarenbändermitTubeundHeadgearRöhrchenimOberkieferundUK
MolarenbändermitDoppeltubes(.18’oder.22’) FestsitzendeMultibandapparaturimOKundOKaufminimum16x22
StahlbögenGrundausstattung: HerbstDeveloperStarterset:HD2Paar,Gleitbogenrechts,Gleitbogen
links,Distansclips,HDZange,HDMesslineal Adererzange(extrafein) Weingartzange DistalEndCutter Orthohalter,AufbissformenzumAnbringenderAufbisseHinweis: sämtliche rechten Teile des HerbstDevelopers (Gleitbogen,Pin,Teleskoprohr,Innenteil)sindmitrotenAlasticGummisversehenundmüssenaufderrechtenSeitedesPatienteneingebautwerden.LinkeTeilesindmitgelbenAlasticGummisgekennzeichnet.MitAusnahmedesamPin angebrachten blauen DistanzalasticGummis sind alle MarkierungsgummisvordemEinbauzuentfernen.Abgeschlossene Nivellierung derZahnbögenmitfesteinligiertenStahlbögen(minimum16 ≥ 25SS)imOberkieferundUnterkiefer.DasEndederStahlbögensolltesowohlimOberkieferalsauchimUnterkieferdistalder
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letzten Tubes umgebogen sein. Auf den erstenmolaren im OberkiefermüssenBändermitHeadgearRöhrchengesetztsein.DieBänderdererstenunterenMolarenmüssenmitDoppelröhrchenbestücktsein.Vorbereitung GleitbogenAbb. 2: Vor dem Einbau biegen Sie bitte das untere Molarenhäkchennachkaudalundgingival.SokanndasFederstäbchenspäternichtunterdemMolarenattachmentverklemmenundwomöglichdasBandlockern.Hinweis: RechteGleitbögen sindmit rotenGummis, linkemit gelbenmarkiert.GummivordemEinsetzenentfernen.Abb.3:AbschneidenGleitbogenDenGleitbogenprinzipielletwaskürzen,sodasserimMundangepasstwerdenkann.IhndannindasHilfsröhrchenstecken,bisdasGleitbogenhäckchenca.zwischenerstemPrämolarenundEckzahnbracketzu liegenkommt.ZusätzlichdenGleitbogenleichtnachinnenkurvieren,sodasserpassivunterhalbdesHauptbogensverläuft.Abb.4:MitDistalendcutterhintenkürzen,Umgehungsbiegung.AnschließenddenGleitbogenmitDistalendcuttersoschneiden,dassca.5mmdistalausdemHilfsröhrchenragen.NunzweiMarkierungenamGleitbogen anbringen, die eine zwischen erstemUnterkieferMolarenundzweitenPrämolaren,dieandereunterhalbdesBracketsdeszweitenPrämolaren.Abb. 5, 6: Erste Biegung mit FDAdererzange an hinterer Markierungnachuntendurchführen(Biegewinkelca.40°).Abb.7,8:MitzweiterBiegungnachobendenGleitbogenwiederparallelzum Hauptbehandlungsbogen biegen (Bajonett oder Stufenbiegung).AuchdashinterePrämolarenbracketmussgenügendvertikalenAbstandzurBajonettbiegungdesGleitbogensaufweisen(wichtig,daFDsonst hier hängenbleibt!). Abschließend sollte der Gleitbogen ca.3–4mmunterhalbderBracketsverlaufen.Abb.9,10:GegebenenfallsGleitbogenneuerlichentnehmenundmitdenFingern,vonobengesehen,demZahnbogenanpassen,dassdasHäkchenpassiv und spannungsfrei am Hauptbogen zwischen 3erBracket und4erBracketzuliegenkommt(aunangebogen,bdemBehandlungsbogenverlaufangepasst).Achtung:GleitstreckeniemitrauhenZangenbearbeitenoderhalten!
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Abb.11,12:GleitbogenhäkchenvonokklusalmitspitzerWeingartzangezusammendrücken.DadurchformtsicheinRing,derloseaufdemHauptbogengleitenkann.Tipp:LichthärtendesResinaufdasgeschlosseneHäkchenaufgebracht,beseitigtdasvertikaleSpiel.Verschiebbarkeitbleibterhalten.Abb.13:NunwirdderGleitbogendistaldasBukkalröhrchensnachobenumgebogen.DerOKHauptbogenwirdebenfallsdistalnachobenumgeboben.DerUKHauptbogenwirddistalnichtumgebogenundkanndistalabgezwicktwerden.Längenbestimmung des HDsAbb. 14, 15: Üblicherweise ist der HD in seiner Länge korrekt. DasHDMesslinealweistaufeinerSeitezweikleineHäkchenauf,aufderenSeitebefindetsicheinenachobenoffeneHalterungmitzweikleinenArmen.BeideSeitendesMesslinealstrageneineZentimeterskala.EineSeiteistmiteinemSmiley versehen.DerPatientwirdgebetendie4unterenSchneidezähnehinterKantbisszuplatzieren.DasMesslinealwirdnunmitdemHäkchenamhinternEndedes Headgearröhrchens des oberen ersten Molaren eingehängt. Dannwird der Abstand vom Hinterrand des Headgearröhrchen zur vorderenKnickstelledesGleitbogensgemessen.AnschließendwirddasMesslinealmit Smileynachuntenhingelegt, sodassdiebeidenArmederoffenenHalterungnachobenzeigen.DerHDwirdausderVerpackunggenommenundsozwischendiebeidenArmederHalterungdesMesslinealsgelegt,dassdieLaschesamtPinübersteht.DannwirddieÖsedesInnenstabesaufdemMesslinealsoplaziert,dasssieaufdemgemessenenWert(z.B.27mm)zeigt.DurchdieLängenkontrolledesHDmittelsMesslinealwirdgewährleistet,dassderHDca.5mmdistaldesHeadgearröhrchenherausragtundsomiteinAktivierungsspielraumgegebenist.IndiesemBereichbefindensichdie2AlasticRinge,diedieLaschedesTeleskoprohressicheramPinkopfangedrückthalten.SokanneinlästigesKnackoderReibgeräuschfürdiePatientInvermiedenwerden.Abb.16:Die Längedes Teleskoprohr kannwennnötiggekürztwerdenoder durch Aufsetzen von Distanzstücken verlängert werden. Das Kürzen erfolgt mit einem diamentierten rotierendem Instrument. Die Dis
tanzstückewerdenmitderHDZangeaufden InnenstabnahezurÖseaufgepresst.Einsetzen des HDsAbb. 17: Zuerst das Häkchen des Molarenattachements gerade biegen(Twister).Abb.18:DerPindes jeweiligenTelekopeswirdvondistal indasHeadgearröhrcheneingeschoben.DiebereitsaufdemPinangebrachtenblauenDistanzalasticGummisnichtentfernen.SiedienenalsAbstandhalter.Abb.19:DasvordereEndedesPinswirdkreisförmigeingerolltundderPinwirdsomitverkürzt.AnschließendmussdasPinendemitdemsenkrecht aufgebogenenHäkchen des BandAttachmentsmit einemhier inderAbbildunggrünenAlasticfixiertwerden.DiesstabilisiertdenPin inseinerPosition.Abb.20:JetztwirdderInnenstabeingeschobenunddieanseinemvorderenEndebefindlicheoffeneÖsekannamGleitbogeneingehängtwerden.MiteinerWeingartZangewirddieseÖsenunvorstichtiggeschlossen.AufgleicheWeisewirdderHDderGegenseiteeingebaut.DieFeinjustierungerfolgtdurchVerkürzenoderVerlängerndesPinsderjeweiligenSeite.Zielist,dassdieMittellinieübereinstimmtunddieunterenSchneidezähnedirekthinterdenoberenSchneidzähnezuliegenkommen.Reaktivierung des Herbst DevelopersUmdenUnterkieferetwasweiternachvornezubringenkannimLaufederBehandlungeineAktivierungderHerbstTeleskopenotwendigwerden.DazugibtesfolgendeMöglichkeiten:1.DurchneuerlichesVerkürzendesPins(EinrollendesPinendes).2.DurchVerkürzenderGleitstreckedesGeleitbogens(Herausziehendes
bypass.BogensdistalausdemHilfsrörchenundneuerlichesUmbiegendesDrahtendes).
3.Abb. 21 –22: Einfügen eines Distanzstückes zwischen der KnickstelledesInnenstabesundderÖffnungdesTeleskoprohres.DasDistanzstückwirdmitderHDZangedurchKlemmungfixiertundkannmitHilfeeinerBracketabnahmezangewiederentferntwerden.
Anbringen von palatinalen AufbissenAbb.23:UmeinesichereAbstützungderUnterkieferFrontzähnezugewährleitenwerden idealerweise Aufbisse palatinal an den oberen vierSchneidezähnenangebracht.(MiniMoldmitOrthohalter).
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5. Entnahme des Herbst DevelopersDurchGeradebiegendesPinskanndasTeleskoprohrnachdistalentnommenwerden.Der InnenstabwirddurchÖffnenderÖsemitHilfeeinerWeingartZangeentnommen.DerGleitbogenkanndurchtrenntunddannentferntwerden.
6. Behandlungsdauer DieüblicheAnwendungsdauereinesHerbstSchaniersistjenachSchweregraddesFehlbisseszwischen6und12MonatenundmussfürjedenPatientenjenachBehandlungsverlauffestgelegtwerden(sieheweiterführendeLiteratur).
7. Fehlerquellen und SchwierigkeitenReparaturenkönnenbeihoherBelastungdesHerbstSchaniersnotwendigwerdenundtretenbeiBruxismusleider immerwiederauf.DabeidientderPinalsreaktivierbareSicherheitsverbindung.EskommtzueinemAusgleiten(Ausrollen)desPinsnachdistal.DerHDwirddadurchdeaktiviertundmussbeimKontrollterminneuerlichakitivertwerden.SeltenkannbeihoherBelastungeinBruchdesGleitbogensauftreten.Dieser kannneuangepasstundeinfachersetztwerden.DafürkanndieÖsedesInnenstabesgeöffnetwerdenundderneueBypassBogenwiedereingehängtundgeschlossenwerden.
8. RetentionNachAbschlussderHerbstDeveloperTherapiekönnendieAufbisseaufdenFrontzähnennochfüreinigeWochenimMundverbleiben.EshatsichbewährtdiePatienin/denPatientennachderEntnahmeentwederKlasseIIGummizügeodereinenAktivatortragenzulassen.
9. Hinweise für Produkte zum einmaligen GebrauchDiesesProduktistinseinerVerpackunggebrauchsfertig,abernichtsterilunddarfnureinmalverwendet(eingebaut)werden.DieWiederaufbereitungdieseseinmalbenutztenProduktes(Recycling)sowiedessenerneuteAnwendungamPatientenistnichtzulässig.
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10. SicherheitshinweiseDie vorliegende Gebrauchs und Einbauanleitung beinhaltet Tipps undEmpfehlungen,entbindetdieÄrztin/denArzt jedochnichtvonderpersönlichenVerantwortung!DieVerwendungdiesesProduktes ist lautRL93/42/EWGausschließlichkieferorthopädischundzahnärztlichgeschultenÄrztinnen/Ärztenerlaubt.Die Anwenderin/der Anwender wird ausdrücklich darauf hingewiesen,dasssie/erbeiderVerwendungdieVorschriftendesMedizinproduktegesetzessowieevtl.andereVorschriftenoderGesetzeeinzuhaltenhat.FürdieEinhaltungistAnwenderin/derAnwenderselbstverantwortlich.
DiesesProduktmussvoreinerMagnetResonanzTomographie(MRT)entnommenwerden.DiesesProduktenhältNickel.
11. QualitätshinweiseTigerDentale.U.versichertdemAnwendereineeinwandfreieQualitätderProdukte.Der InhaltdieserGebrauchsanweisungberuhtaufeigenerErfahrung.DerAnwenderistfürdieVerarbeitungderProdukteselbstverantwortlich. In Ermangelungeiner Einflussnahmevon TigerDental e.U.aufdieVerarbeitungdurchdenAnwenderbestehtkeineHaftungfürfehlerhafteErgebnisse.Obwohl dies ein ausgereiftes Produkt ist, können Verbesserungen undÄnderungenerfolgen,diemöglicherweisenichtindervorliegendenGebrauchsanweisungdokumentiertsind.EbensoübernehmenwirkeineHaftungfürDruckfehler.
12. InhaltREF10891HerbstDeveloperStartersetREF10541HerbstDeveloper,1PaarREF10542HDDistanzclipsSortimentREF10540HDPins,10Stk./Pkg.REF10548HDMesslinealREF10845HDZange
13. Erklärung der verwendeten Symbole gemäß ÖNORM EN ISO 15223-1
BenannteStelle
Hersteller
Herstellungsdatum
Chargencode
Artikelnummer
Unsteril
Nichtwiederverwenden
Gebrauchsanweisungbeachten
Achtung
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Dear doctor,wearehonoredthatyouhavechosenthisinnovativenewproductfromTigerDentale.U..Toensurethesafeandeffectiveuseofthisproduct,youmustcarefullyreadandadheretothisusermanual.Theusermanualcoversallnecessarysafetyinstructionsbutcannotdescribeallpossiblecircumstances. For this reason,youmayfind furtherusernoticesonlineattigerdental.comunderthe“Knowhow”link.Ourcustomerserviceisavailableforanyadditionalquestions.Thecontinualdevelopmentofourproductsindicatesourcompany’scommitmenttoinnovation.Accordingly,afterseveralclinicaluses,werecommendyoucarefullyreviewtheaccompanyingusermanual(thiscanbefoundonlineunderthe“Downloads”linkattigerdental.com).
1. ManufacturerTigerDentale.U.,Belruptstrasse59,6900Bregenz,Austria
2. Product DescriptionTheHerbstDeveloper(HD)isafixedorthodonticinstrumentfortreatmentofskeletalClassIImalpositions.Mainlyusedbetweentheagesof11and16years,itservesgrowthpromotionandcanbecombinedwithafixedfunctionaltherapy.SincetheHerbstDevelopercorrespondstoaballjointatbothends,sidewayschewingmovementsarealsopossibleforthepatientandthemouthopeningisnothinderedbythetelescopicdesignoftheinstrument.Theeasilybentsquareedgedtelescopecanbeadjustedtothedesiredlengthanditsslimdesignandcurvedformmakeitidealforfittingintothelateraloralvestibule.
3. Scope of applicationIndications: TreatmentofskeletalClassIImalocclusions Promotingskeletalmandibulargrowthduringthepreandpostpuber
talgrowthphase Closinglightgapswithinthemandibula LightHeadgeareffectinthemaxilla Inalimitedformfortherapyofmandibularjointproblems
Contraindications: Patienttooold,notrecommendedfromtheageof25(seeliterature) proclinatedlowerfrontteethatthebeginningofthetreatment
4. Fitting of the Herbst DeveloperSystem requirements: molarstrapswiththetubeandheadgeartubesinthemaxillaandthe
mandibulawiththedoubletubes(.18’or.22’) fixedfunctionaltherapyinthemaxillaandmandibulaonaminimum
of16x22steelarchBasic configuration: HerbstDeveloperstarterset:HD2sets,rightslidingarch,leftsliding
arch,distanceclips,HDforceps,HDmeasuringruler wirepliers(superfine) Weingartpliers distalendcutter Orthoholder,biteformstoattachthebiteblocksNote: allrightpartsoftheHerbstDeveloper(slidingarch,pin,telescopictube,innerpart)areprovidedwithredAlasticrubbersandmustbeinsertedontherightsideofthepatient.LeftpartsaremarkedwithyellowAlastics.WiththeexceptionofthebluedistanceAlasticattachedtothepin,allmarkingrubbersmustberemovedbeforethefixing.Completed levellingofthedentalarcheswithalloyedsteelarches(minimumof16≥25SS)intheupperandlowerjaw.Theendofthesteelarchesshouldbebentdistallytothelasttubeinboththeupperandlowerjaw.Strapswithheadgeartubesmustbeplacedonthefirstmolarsoftheupperjaw.Thestrapsofthefirstlowermolarsmustbefittedwithdoubletubes.Sliding curves preparationFig.2:Beforefitting,thelowermolarhookistobebenttocaudalandgingival.Thispreventsthespringstickfromgettingstuckunderthemolarattachmentandpossiblylooseningthestrap.NB:Rightslidingarchesaremarkedwithredrubbers,theleftoneswithyellowones.Removerubberbeforeinserting.Fig.3:Cuttingof the slidingarch Inprinciple, the slidingarch is tobe
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shortenedslightlysothatitcanbeadjustedinthemouth.Insertitintotheauxiliarytubeuntiltheslidingarchhookliesapprox.betweenthefirstpremolarandcaninebracket.Inaddition,slightlycurvetheslidingarchinwardssothatitrunspassivelybelowthemainarch.Fig.4:Shortenthebypassbendwithareardistalendcutter.Thencuttheslidingarchwithadistalendcuttersothatapprox.5mmfromtheauxiliarytubeprotrudedistally.Nowmaketwomarksontheslidingarch,onebetweenthefirstmandiblemolarsandsecondpremolars,theotherbelowthebracketofthesecondpremolar.Fig.5,6:MakethefirstbenddownwardswithanFDwirecutterattherearmarking(bendingangleofapprox.40°).Fig.7,8:Withanupwardsbend,bendtheslidingarchparalleltothemaintreatmentcurve(bayonetorstepbend)Therearpremolarbracketmustalsoshowasufficientverticaldistancetothebayonetbendoftheslidingarch(important,otherwiseFDwillgetstuckhere!).Finally,theslidingarchshouldbeapprox.34mmbelowthebrackets.Fig.9,10:Ifnecessary,removetheslidingarchagainandadjustitwiththefingers,seenfromabove,tothedentalarchsothatthehookliespassivelyandtensionfreeonthemainarchbetweenthetripleandthequadruplebracket(aunbent,badaptedtothecourseofthetreatmentarch).Caution:Neveruseroughplierstoworkonorholdtheslidingarc!Fig.11,12:PresstheocclusalslidingarchhookstogetherwithapointedWeingartpliers.Aringwhichcanslidelooselyonthemainarchisformed.Tip:Lightcuringresinappliedtotheclosedhookeliminatesverticalslackness.Movabilityisretained.Fig. 13: Bend upwards the guide wire distally of the auxiliary molartube.Bendtheupperbasearchwirealsoupwardsdistlly.thelowerbasearchwirekeepsstraightandcanbeshorteneddistally.
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Determination of the HD lengthFig.14,15:UsuallytheHDiscorrectinitslength.TheHDmeasuringrulerhastwosmallhooksononeside,wherethereisanopenholderwithtwosmallarms.Bothsidesoftherulerhaveacentimetrescale.Onesideisprovidedwithasmiley .Thepatientisaskedtoplacethe4lowerincisorsbehindthebiteblock.Themeasuringrulerisnowattachedtothebackendoftheheadgeartubeoftheupperfirstmolarwiththehook.Thedistancefromtherearedgeoftheheadgeartubetothefrontkinkoftheslidingarchismeasured.Subsequently, the measuring ruler is placed with the smiley pointingdownwardssothatthetwoarmsoftheopenholderpointupwards.TheHDisremovedfromthepackagingandplacedbetweenthetwoarmsoftherulerholdersothatthelugandpinprotrude.Thenplacetheeyeletoftheinnerrodonthemeasuringrulersothatitpointstothemeasuredvalue(e.g.,27mm).ThelengthcontroloftheHDwithameasuringrulerensuresthattheHDprotrudesapprox.5mmdistaltotheheadgeartubeandprovidesplaceforactivation.Thereare2Alasticringsinthisarea,whichholdthelugofthetelescopictubesecurelypressedagainstthepinhead.Thishelptoavoidtheannoyingcracklingorrubbingnoisesforthepatient.Fig.16:Ifnecessary,thelengthofthetelescopictubecanbeshortenedorextendedbyfittingspacers.Theshorteningisdonewithadiamentedrotatinginstrument.ThespacersarepressedontotheinnerrodclosetotheeyeletusingtheHDforceps.
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Inserting the HDFig.17:First,straightenthehookofthemolarattachment(Twister).Fig.18:Thepinofeachtelescopeisinserteddistallyintotheheadgeartube.Donotremovethebluedistancealasticsalreadyattachedtothepin.Theyserveasspacers.Fig.19:Thefrontendofthepinisrolledupinacircleandthepinisshortened.ThentheendofthepinmustbefixedwiththeverticallybenthookofthestrapattachmentwithanAlasticgreenshowedinthefigure.Thisstabilisesthepininitsposition.Fig.20:Nowtheinnerrodispushedinandtheopeneyeletatitsfrontendcanbehookedontotheslidingarch.ThiseyeletisnowclosedwithapairofWeingartpliers.TheHDoftheoppositesideisinstalledinthesameway.Thefineadjustmentisdonebyshorteningorextendingthepinontherespectiveside.Theaimisforthecenterlinetocoincideandthelowerincisorstobedirectlybehindtheupperincisors.Reactivation of the Herbst DeveloperInordertobringthemandibulaa littlefurtherforward, itmaybenecessarytoactivatetheHerbsttelescopesduringthecourseoftreatment.Therearethefollowingpossibilities:1. Byrepeatedshorteningthepinagain(rollingofthepinend).2 Byshorteningtheslidingdistanceoftheconductivearc(pullingout
thebypassarcdistallyfromtheauxiliarytubeandrepeatedbendingtheendofthepin).
3. Fig.21–22:Insertingadistanceclipbetweenthekinkoftheinnerrodandtheopeningofthetelescopictube.ThedistanceclipisfixedwiththeHDpliersbyclampingandcanberemovedwithabracketpliers.
Attaching palatal bite blocksFig.23:Toensuresecuresupportofthelowerfrontteeth,biteblocksareideallyplacedonthepalatalsideontheupperfourincisors.(MiniMoldwithOrthoholder).
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5. Removal of the Herbst DeveloperThetelescopictubecanberemoveddistallybystraighteningthepin.TheinnerrodisremovedbyopeningtheeyeletwithaWeingartpliers.Theslidingarccanbecutandthenremoved.
6. Treatment period TheusualtreatmentperiodofaHerbsthingeisbetween6and12monthsdependingontheseverityofthemalocclusionandmustbedeterminedindividuallyforeachpatientdependingonthecourseoftreatment(seefurtherliterature).
7. Sources of error and difficultiesRepairscanbecomenecessaryunderahighloadoftheHerbsthingeandunfortunatelyoccurtimeandagaininbruxism.Thepinservesasasafetyconnectionwhichcanbereactivated.Thepinslidesout(rollsout)distally.TheHDisdeactivatedandmustbereactivatedduringthecheckup.Afractureoftheslidingcurvecanrarelyoccurunderhighloads.Itcanbereadjustedandeasilyreplaced.Theeyeletoftheinnerrodcanbeopenedandthenewbypassarccanbehookedinandclosedagain.
8. RetentionAfterthecompletionofthetherapywiththeHerbstDeveloper,thebiteblocksonthefrontteethcanremaininthemouthforseveralweeks.IthasstoodthetesttohavethepatientweareitherClassIIAlasticsoranactivatoraftertheremoval.
9. Notices for Single-use ProductsThis product is nearly ready to use out of the box, but is not sterileandshouldnotbeusedmorethanonce.Thereprocessingofthisonceused product (recycling) and its reapplication to the patient is strictlyprohibited.
10. Safety instructionsThisoperatingandinstallationmanualcontainstipsandrecommendations,butdoesnotreleaseyoufrompersonalresponsibility!TheuseofthisproductisallowedonlybyorthodontistsanddentistsaccordingtoMDD93/42/EEC.TheusermustcomplywiththeprovisionsoftheMedicalDevicesDirectiveandanyotherapplicablelawsandregulations.
Thisproductmustberemovedbeforemagneticresonanceimaging(MRI).Thisproductcontainsnickel.
11. References of QualityTigerDentale.U.assurestheuseraflawlessqualityofitsproducts.Thecontentofthismanualisbasedonexperience.Theuserisresponsiblefortheprocessingoftheproductsthemselves.TigerDentale.U.isnotliableforerroneousresultsorprocessingbytheuserthatoccureintheabsenceofinfluenceofTigerDentale.U..Althoughthisproductisamatureproduct,improvementsandchangescanbemade,whichmaynotbedocumentedinthepresentmanual.Similarly,wearenotliableforprintingerrors.
12. ContentsREF10891HerbstDeveloperStartersetREF10541HerbstDeveloper,1pairsREF10542HDdistanceclipsrangeREF10540HDpins,10pcs/pkgREF10548HDrulerREF10845HDpliers
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13. Description of the used symobols of ÖNORM EN ISO 15223-1
Notifiedbody Manufacturer
Dateofmanufacture
Lot/Batchnumber
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Notizen / Notes
StandderInformation:Dateofinformation:V0.0/06/2018/11031
ÄnderungenvorbehaltenSubjecttomodifications
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ria
TigerDentale.U.,Belruptstr.59,6900Bregenz,Austria,EUwww.tigerdental.com
InformationenzuProduktenundServiceleistungenfindenSieunter:Formoreinformationonourproductsandservices,pleasevisit:www.tigerdental.com
www.herbst-developer.com
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