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Hepatitis B vaccination VHPB –meeting Geneva, March 13-14, 2003 Impact of safety issues and international points of view – Germany Johannes F. Hallauer University Clinic Charité Health Systems Research Berlin, Germany
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Hepatitis B vaccination VHPB –meeting Geneva, March 13-14, 2003 –Impact of safety issues and international points of view – Germany Johannes F. Hallauer.

Apr 05, 2015

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Page 1: Hepatitis B vaccination VHPB –meeting Geneva, March 13-14, 2003 –Impact of safety issues and international points of view – Germany Johannes F. Hallauer.

Hepatitis B vaccination VHPB –meeting Geneva, March 13-14, 2003

– Impact of safety issues and international points of view – Germany

• Johannes F. Hallauer

• University Clinic Charité

• Health Systems Research

• Berlin, Germany

Page 2: Hepatitis B vaccination VHPB –meeting Geneva, March 13-14, 2003 –Impact of safety issues and international points of view – Germany Johannes F. Hallauer.

Germany key - data

Population: 81 million

Birth cohort: 700.000

Hepatitis B vaccination introduced in 1982 for risk groups (HCW, i.v. drug users etc.)

Universal infant and adolescends vaccination recommended since 1995

No of reported laboratory confirmed cases of hepatitis B: 5.000 per year

Page 3: Hepatitis B vaccination VHPB –meeting Geneva, March 13-14, 2003 –Impact of safety issues and international points of view – Germany Johannes F. Hallauer.

Germany Management of adverse events following vaccination

Legal requirements: Federal Law: Protection against Infection Act

(effective since 01. January 2001):Case definition of adverse events following

vaccinationObligation for all physicians to report

suspected cases of adverse events following vaccination to the local pubic health office

Reporting system to drug administration and licening authority (Paul-Ehrlich-Institut)

Compensation: Vaccine injury programme

Page 4: Hepatitis B vaccination VHPB –meeting Geneva, March 13-14, 2003 –Impact of safety issues and international points of view – Germany Johannes F. Hallauer.

Reporting system for adverse events following vaccination in Germany

• Bericht über Verdachtsfälle einer über das übliche Ausmaß einer Impfreaktion hinausgehenden gesundheitlichen Schädigung (Verdacht auf Impfkomplikation) nach IfSG

• (Die Meldeverpflichtung an die Arzneimittelkommission der deutschen Ärzteschaft bleibt unberührt)• Definition des Verdachts einer über das übliche Ausmass einer Impfreaktion hinausgehenden

gesundheitlichen Schädigung (§6 Abs. 1, Nr. 3 IfSG):• Eine namentliche Meldepflicht an das Gesundheitsamt besteht nach §6 Abs. 1, Nr. 3 IfSG dann, wenn nach

einer Impfung auftretende Krankheitserscheinungen in einem ursächlichen Zusammenhang mit der Impfung stehen könnten und über die nachfolgenden Impfreaktionen hinausgehen.

• Nicht meldepflichtig sind das übliche Ausmaß nicht überschreitende, kurzzeitig vorübergehende Lokal- und Allgemeinreaktionen, die als Ausdruck der Auseinandersetzung des Organismus mit dem Impfstoff anzusehen sind: z.B.

• für die Dauer von 1-3 Tagen (gelegentlich länger) anhaltende Rötung, Schwellung oder Schmerzhaftigkeit an der Injektionsstelle

• Fieber unter 39.50C (bei rektaler Messung), Kopf- und Gliederschmerzen, Mattigkeit, Unwohlsein, Uebelkeit, Unruhe, Schwellung der regionären Lymphknoten

• oder im gleichen Sinne zu deutende Symptome einer ‚Impfkrankheit‘ (1-3 Wochen nach der Impfung), z.B. leichte Parotisschwellung oder ein Masern- bzw Varizellen ähnliches Exanthem oder kurzzeitige Arthralgien nach der Verabreichung von auf der Basis abgeschwächter Lebendviren hergestellten Impfstoffen gegen Mumps, Masern, Röteln oder Varizellen.

• Ausgenommen von der Meldepflicht sind auch Krankheitserscheinungen, denen offensichtlich eine andere Ursache als die Impfung zugrunde liegt.

Page 5: Hepatitis B vaccination VHPB –meeting Geneva, March 13-14, 2003 –Impact of safety issues and international points of view – Germany Johannes F. Hallauer.

Reporting formular for adverse events following vaccination

• Meldedaten:• 1. Patient: Nachname°: ________________________ Vorname°:

____________________________• (Ersten Buchstaben des Nachnamens und des Vornamens bitte in die Kästchen eintragen)• Geburtsdatum: m w • Tag Monat Jahr Geschlecht • Adresse°: Straße:_____________________________ PLZ:_________

Ort:_____________________________• 2. Impfung • 123Impfdatum ImpfstoffPharm. UnternehmerChargenbez.Applikationsart-und Ort• Impfanamnese*: Wurde/n die/ der o.g. Impfstoff/e i.d. Vorgeschichte bereits angewendet: • ja wann:_____________________________________________________________ nein• 3. Verdacht auf Impfkomplikation:• Diagnosen* bzw. Verdachtsdiagnosen :Beginn• Dauer• 1.2.3.

Page 6: Hepatitis B vaccination VHPB –meeting Geneva, March 13-14, 2003 –Impact of safety issues and international points of view – Germany Johannes F. Hallauer.

Reporting formular for adverse events following vaccination

• 3.1 Die Diagnose/ Verdachtsdiagnose wurde gestützt durch folgende abklärende Untersuchungen*: • (z. B. Liquor-Untersuchung, Serologie, EEG, EKG etc.; ggf. Angabe der beauftragten Untersuchungsstelle)• _______________________________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________• Dabei wurden folgende Differentialdiagnosen ausgeschlossen*:• (insbesondere auch unter Berücksichtigung einer eventuell gleichzeitig erfolgten Medikamentengabe)• _______________________________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________• Trat bei früheren Impfungen der Verdacht einer Impfkomplikation auf ?*:• Symptome: ____________________________________________________________________________________• Impfung: ______________________________________________________________________________________• Datum der Impfung: ____________________________________________________________________________• Wurden die unter 2. genannten Impfstoffe nach Abklingen der Symptome nochmals angewendet?*• nein ja wenn ja, trat nochmals der Verdacht einer Impfkomplikation auf ?________________• Traten die Symptome des o.g. Verdachtes einer Impfkomplikation beim Patienten ohne zeitlichen

Zusammenhang zu der o.g. Impfung nochmals auf ?*• nein ja wenn ja, wie oft und wodurch wahrscheinlich ausgelöst ?_______________________• 3.2 Verlauf und Therapie der Impfreaktion :• War eine ambulante Behandlung erforderlich ? ja nein• War eine stationäre Behandlung im Krankenhaus erforderlich ? ja nein• War die Impfreaktion lebensbedrohlich ? ja nein• 3.3 Ausgang der Impfreaktion : • wiederhergestellt bleibender Schaden noch nicht wiederhergestellt • unbekannt Tod (Sektion ? Todesursache ?*)

Page 7: Hepatitis B vaccination VHPB –meeting Geneva, March 13-14, 2003 –Impact of safety issues and international points of view – Germany Johannes F. Hallauer.

Germany Evaluation of adverse events following vaccination

Assessment of Probability of causality:

Criteria like: timely plausible relationship - Causal relationship - Known reactions - Other reasons - drug anamneses – dechallenge - rechallenge

Evaluation according to WHO criteria:

Certain – probable/likely – possible –unlikely – conditional/unclassified – unassessible/unclassifiable

Page 8: Hepatitis B vaccination VHPB –meeting Geneva, March 13-14, 2003 –Impact of safety issues and international points of view – Germany Johannes F. Hallauer.

Accepted claims of vaccine associated adverse events following (all) vaccinations in Germany 1972 - 1999

Page 9: Hepatitis B vaccination VHPB –meeting Geneva, March 13-14, 2003 –Impact of safety issues and international points of view – Germany Johannes F. Hallauer.

Distribution of accepted adverse reactions after vaccination in Germany

Page 10: Hepatitis B vaccination VHPB –meeting Geneva, March 13-14, 2003 –Impact of safety issues and international points of view – Germany Johannes F. Hallauer.

Germany Spontaneously reported adverse reactions

K. Hartmann, B. Keller-Stanislawski, BGesBl,2002,45:355-363

Yeast-derived Hepatitis B Vaccine adverse reaction after implementation of universal vaccination strategy: Results of surveillance 1995 – 2000

Total of 1.019 suspected cases

1 report / 41.000 vaccinations

1 report of severe suspition/ 60.000 vaccinations

16 suspected cases with letal outcome:

0 certain,0 probable,4 possible,11 unlikely, 1 pending

Page 11: Hepatitis B vaccination VHPB –meeting Geneva, March 13-14, 2003 –Impact of safety issues and international points of view – Germany Johannes F. Hallauer.

Number of adverse reactions to hep B vaccination in Germany 1995 - 2000

Page 12: Hepatitis B vaccination VHPB –meeting Geneva, March 13-14, 2003 –Impact of safety issues and international points of view – Germany Johannes F. Hallauer.

Age distribution of vaccinees

Page 13: Hepatitis B vaccination VHPB –meeting Geneva, March 13-14, 2003 –Impact of safety issues and international points of view – Germany Johannes F. Hallauer.

Pattern of reaction

Page 14: Hepatitis B vaccination VHPB –meeting Geneva, March 13-14, 2003 –Impact of safety issues and international points of view – Germany Johannes F. Hallauer.

Outcome of suspected adverse reactions

Page 15: Hepatitis B vaccination VHPB –meeting Geneva, March 13-14, 2003 –Impact of safety issues and international points of view – Germany Johannes F. Hallauer.

Results of evalution according to WHO criteria

Page 16: Hepatitis B vaccination VHPB –meeting Geneva, March 13-14, 2003 –Impact of safety issues and international points of view – Germany Johannes F. Hallauer.

Suspected cases with neurological adverse events following hepatitis B vaccination

Page 17: Hepatitis B vaccination VHPB –meeting Geneva, March 13-14, 2003 –Impact of safety issues and international points of view – Germany Johannes F. Hallauer.

Germany Evaluation Conclusions

Hepatitis B vaccination is safeAdvese events are of no major concern in public or

professionalsNo evidence of negative impact on vaccine uptakeThiomersal has not been an issue88 % of infant hepatitis vaccination are administered

by hexavalent productsSome concerns exit on immunogenicity

of combinded vaccines