Top Banner
Marketing Advanced
133

Facebook marketing voor gevorderden

Nov 07, 2014

Download

Business

FacebookPro

Facebook marketing voor gevorderden gaat dieper in op Facebook metrics, Facebook promtoie, adverteren op Facebook, Facebook content strategie en Facebook analytics en tools.
Welcome message from author
This document is posted to help you gain knowledge. Please leave a comment to let me know what you think about it! Share it to your friends and learn new things together.
Transcript
Page 1: Facebook marketing voor gevorderden

Marketing

Advanced

Page 2: Facebook marketing voor gevorderden

Over mezelf

@PeterMinkjan

Page 3: Facebook marketing voor gevorderden

FacebookPro.nl

Page 4: Facebook marketing voor gevorderden

Agenda

• Metrics • Page Design • Page Promotion • Advertising • Content strategie • Analytics & Tools • Q & A

Page 5: Facebook marketing voor gevorderden

Content analyse

• x

Metrics

Page 6: Facebook marketing voor gevorderden

The Metrics

• Deze metrics zijn te zien in nieuwe FB insights. • Switch naar Engelse taal (nog niet beschikbaar in NL).

Page 7: Facebook marketing voor gevorderden

Fans/Likes

Fans are just your potential audience

Page 8: Facebook marketing voor gevorderden

Friends of fans

Waardeloze metric

Page 9: Facebook marketing voor gevorderden

Reach

Aantal unieke gebruikers (zowel fans als niet-fans) die je hebt bereikt.

Page 10: Facebook marketing voor gevorderden

Engaged Users

Page 11: Facebook marketing voor gevorderden

People talking about

Aantal gebruikers die laatste 7 dagen interactie met pagina hebben gehad

Page 12: Facebook marketing voor gevorderden

Virality

Reach/Talking about this = Virality

Page 13: Facebook marketing voor gevorderden

Probleem

“Alles draait om engagement maar wat is goed?”

Page 14: Facebook marketing voor gevorderden

Oplossing = IPM

IPM = Interactions per thousand fans

IPM = Interactions per thousand fans

Page 15: Facebook marketing voor gevorderden

Voordelen IPM

• 1 simpele metric geeft inzage in interactie/engagement

• Periode: 30 dagen i.p.v. 7 dagen

• Vergelijking tussen pagina’s mogelijk

• Van eigen pagina’s score per update en contenttype

• Je hoeft geen dure tool aan te schaffen

Page 16: Facebook marketing voor gevorderden

IPM per content type

Bron: http://www.conversocial.com/blog/entry/what-do-your-customers-engage-with-in-facebook-photos-top-the-chart

Gemiddelde IPM van 100 grootste Nederlandse pagina’s is 2,65 (periode: oktober 2011)

Page 17: Facebook marketing voor gevorderden
Page 18: Facebook marketing voor gevorderden

Hoogste engagement wereldwijd

Page 19: Facebook marketing voor gevorderden

Hoogste engagement in NL

IPM = 11,47

Page 20: Facebook marketing voor gevorderden
Page 21: Facebook marketing voor gevorderden
Page 22: Facebook marketing voor gevorderden

Reismagazines

1. Reizen Magazine

2. Columbus

3. National Geographic Traveler

Page 23: Facebook marketing voor gevorderden
Page 24: Facebook marketing voor gevorderden

Bier

1. Heineken

2. Grolsch

3. Amstel

Page 25: Facebook marketing voor gevorderden
Page 26: Facebook marketing voor gevorderden

“Social media experts”

1. KREM Social

2. Social Embassy

3. Info.nl Social Marketing

Page 27: Facebook marketing voor gevorderden
Page 28: Facebook marketing voor gevorderden

Marketingblogs

1. Marketingfacts

2. Dutch Cowboys

3. Frankwatching

Page 29: Facebook marketing voor gevorderden
Page 30: Facebook marketing voor gevorderden

Exclusief voor M! Facebook fans

Volledige engagement analyse van alle grote Nederlandse Facebook pagina’s.

Page 31: Facebook marketing voor gevorderden

Nog een reden voor engagement…..

Bron: http://www.bain.com/publications/articles/putting-social-media-to-work.aspx

Page 32: Facebook marketing voor gevorderden

Verwijzend verkeer

Tip: Maak apart FB segment aan in Google Analytics

Page 33: Facebook marketing voor gevorderden

Content analyse

• x

Page Design

Page 34: Facebook marketing voor gevorderden

Pagina checklist

• Mooie profielfoto

• Welkomsttab instellen

• Relevante andere tabs instellen

• Info volledig invullen

• Facebook URL vastleggen

• Fotostrip vullen

• Meerdere beheerders toevoegen

Voorbeeld welkomsttab

Page 35: Facebook marketing voor gevorderden

Niet technisch of geen zin om zelf te doen?

Enkele goede aanbieders van apps

Page 36: Facebook marketing voor gevorderden

Content analyse

• x

Page Promotion

Page 37: Facebook marketing voor gevorderden

Page Promotion

Begin eerst bij je eigen klanten/collega’s/bekenden voor je gaat

adverteren.

Page 38: Facebook marketing voor gevorderden

Waarom zijn mensen fan?

• Laatste nieuws over merk ontvangen

• Om korting of freebies te ontvangen

• Contests & Give aways

• Om affiniteit met merk te tonen

Page 39: Facebook marketing voor gevorderden

Like Box op je website

Page 40: Facebook marketing voor gevorderden

E-mail

Bron: http://www.wisestamp.com/

Page 41: Facebook marketing voor gevorderden
Page 42: Facebook marketing voor gevorderden
Page 43: Facebook marketing voor gevorderden

Maar ook kassabon

Page 44: Facebook marketing voor gevorderden
Page 45: Facebook marketing voor gevorderden

Geef fans korting

Page 46: Facebook marketing voor gevorderden

Geef fans exclusieve content

Bron: www.facebook.com/ClearRiskInc

Page 47: Facebook marketing voor gevorderden

Die ze nergens anders kunnen vinden

Page 48: Facebook marketing voor gevorderden

Geef een donatie voor een like

Page 49: Facebook marketing voor gevorderden

Stop Aids Now! & Postcodeloterij

Page 50: Facebook marketing voor gevorderden

Jiba & Pink Ribbon

Page 51: Facebook marketing voor gevorderden

Wedstrijden & Winacties

• Hou je aan de regels

• Hou de prijs relevant

• Maak deelname simpel

• Reserveer budget voor promotie

• Zorg voor share functionaliteit

Page 52: Facebook marketing voor gevorderden

Dit mag dus niet

Page 53: Facebook marketing voor gevorderden

En dit ook niet

Page 54: Facebook marketing voor gevorderden

Hou de prijs relevant

Tenzij je een Apple dealer bent zijn dat dus geen Ipad’s.

Page 55: Facebook marketing voor gevorderden

Maak de prijs aansprekend

Page 56: Facebook marketing voor gevorderden

Content analyse

• x

Advertising

Page 57: Facebook marketing voor gevorderden

FB advertising vs. AdWords

Facebook advertising is geschikt voor user /fan acquisition, verhogen awareness & re-engagement.

Niet voor sales!

Page 58: Facebook marketing voor gevorderden
Page 59: Facebook marketing voor gevorderden

Text/image Ads

Page 60: Facebook marketing voor gevorderden

Sponsored Stories

Page 61: Facebook marketing voor gevorderden

Page Post Ad

Zet een page update om in een advertentie. Kan ook worden ingezet om huidige fans op een nieuwe update te wijzen (re-engagement).

Page 62: Facebook marketing voor gevorderden

Targeting mogelijkheden

• Locatie

• Leeftijd

• Taal

• Opleiding

• Relatie

• Functietitel

• Werkgevers

• Likes & interesses

• Vrienden van bestaande fans

• Fans van bepaalde pagina’s

Page 63: Facebook marketing voor gevorderden

“We charge less, if you are more engaging.”

Tom Elliot, Facebook

Page 64: Facebook marketing voor gevorderden

Gemiddelde CTR = 0,05%

CTR & CPC zijn gecorreleerd. Boven de 0,1% is goed.

Bron: http://blogs.webtrends.com/wp-includes/ms-files.php?file=2011/01/webtrends_facebook_advertising_performance.pdf

Page 65: Facebook marketing voor gevorderden

Ad engagement = CTR

Facebook ads hebben maar een levensduur van 48 -96 uur

Page 66: Facebook marketing voor gevorderden

Test veel afbeeldingen

Page 67: Facebook marketing voor gevorderden

Welke afbeeldingen werken?

Mooie mensen (die je aankijken)

Gekleurde randen

Shocking

Page 68: Facebook marketing voor gevorderden

Friends of fans

Sociale context zorgt voor hogere CTR.

Page 69: Facebook marketing voor gevorderden

Werkwijze: Dag 1

• 5 verschillende afbeeldingen • 1 titel • 1 tekst

Page 70: Facebook marketing voor gevorderden

Dag 2

• Pauzeer alle slecht presterende ads (<0,05%) • Voeg nieuwe titels & teksten toe

Page 71: Facebook marketing voor gevorderden

Dag 3

• Pauzeer ads met te hoge CPC / te lage CTR • Zet CPC bod op wat je maximaal wil betalen

Page 72: Facebook marketing voor gevorderden

Dag 4

• Cyclus begint opnieuw • Begin een nieuwe campagne met nieuwe afbeeldingen

Page 73: Facebook marketing voor gevorderden

Nog meer tips

• Begin altijd in een nieuwe campagne

• Gebruik een FB pagina i.p.v. website als landingspagina

• Maak gebruik van de targetingopties

• Gebruik pagina’s als targetingoptie

• Maak gebruik van de sociale context (vrienden van fans)

• Zet sponsored stories in om vrienden van fans te bereiken

• Zet sponsored stories in om engagement onder huidige fans te verhogen

• Gebruik Power editor of Adsage of een fancy API tool zodat je gemakkelijk veel variaties kan uploaden

Page 74: Facebook marketing voor gevorderden

Content analyse

• x

Content Strategie

Page 75: Facebook marketing voor gevorderden

Content strategie

“Wat, wanneer, waarover en hoe vaak gaan we updates

posten?”

Page 76: Facebook marketing voor gevorderden

Interactie gebeurt in de newsfeed

Bron: http://www.conversocial.com/blog/entry/engage-but-what-does-this-really-mean-and-how-do-you-know-if-youa-re-doing-it

Page 77: Facebook marketing voor gevorderden

EdgeRank bepaalt inhoud newsfeed

Page 78: Facebook marketing voor gevorderden

EdgeRank formule

Bron: http://www.frankwatching.com/archive/2011/09/01/facebook-edgerank-wat-is-dat-nou-eigenlijk/

Page 79: Facebook marketing voor gevorderden
Page 80: Facebook marketing voor gevorderden

Affiniteit

Wat telt allemaal mee:

• Interactie tussen gebruiker en pagina in het verleden

• Hoe vaak gebruiker jouw pagina bezoekt

• Hoeveel vrienden ook fan zijn van jouw pagina

• Interactie van vrienden op pagina

Page 81: Facebook marketing voor gevorderden
Page 82: Facebook marketing voor gevorderden

Niet alles heeft hetzelfde gewicht

• Comments > likes

• Comments & likes van vrienden > comments & likes van onbekenden

• Updates met foto & video > updates zonder foto & video

• Originele content > gesynchroniseerde content

Page 83: Facebook marketing voor gevorderden
Page 84: Facebook marketing voor gevorderden

Wanneer posten de meeste pagina’s?

Bron: http://argylesocial.com/landing/social-timing-insights-infographic

Page 85: Facebook marketing voor gevorderden

Wanneer is engagement het hoogst?

Page 86: Facebook marketing voor gevorderden

Wanneer zijn jouw fans actief?

Page 87: Facebook marketing voor gevorderden

Hoe vaak moet je posten?

Bronnen: Dan Zarrella & http://mashable.com/2011/10/26/time-facebook-posts/

Page 88: Facebook marketing voor gevorderden

Mijn advies…..

Maximaal 2 updates per dag en probeer ze ook buiten kantoortijd

en in het weekend te plaatsen.

Page 89: Facebook marketing voor gevorderden
Page 90: Facebook marketing voor gevorderden
Page 91: Facebook marketing voor gevorderden

Te lange updates

Posts with 80 characters or less in length have 27% higher engagement rates.

Bron: http://forms.buddymedia.com/rs/buddymedia/images/review-strategies-for-effective-facebook-wall-posts.pdf

Page 92: Facebook marketing voor gevorderden

Gebruik geen URL shorteners

Engagement rates are 3 times higher for Posts that used a full-length URL

Page 93: Facebook marketing voor gevorderden

Facebook is geen Twitter!

Twitter posts = geen interactie = lage EdgeRank = klein bereik =

geen resultaat

Page 94: Facebook marketing voor gevorderden

Facebook is geen RSS reader

Handmatig posten = meer interactie

Page 95: Facebook marketing voor gevorderden

650% stijging in verwijzend verkeer

“So what changed? What we did, and what you can do too, was turn off autoposting to Facebook.”

http://wpmu.org/how-to-increase-your-traffic-from-facebook-by-650-in-5-seconds/

Page 96: Facebook marketing voor gevorderden
Page 97: Facebook marketing voor gevorderden

Gebruik call-to-actions!

Page 98: Facebook marketing voor gevorderden

Dus wees duidelijk wat je wilt

Page 99: Facebook marketing voor gevorderden

Gebruik foto’s

Gebruik foto’s zoveel mogelijk!

Page 100: Facebook marketing voor gevorderden

Het kan zo…..

Page 101: Facebook marketing voor gevorderden

Maar ook zo……

Page 102: Facebook marketing voor gevorderden

Gebruik events

• Voor: maak een event aan zodat mensen kunnen RSVP’en en kondig het aan met update(s)

• Op de dag zelf: post nogmaals een update

• Na: zet foto’s online van het event

Page 103: Facebook marketing voor gevorderden

X vs. Y

Lokt reacties uit, hoge engagement op deze posts

Page 104: Facebook marketing voor gevorderden

Stel vragen

Posts that end with a question have a 15% higher engagement rate.

Page 105: Facebook marketing voor gevorderden

Gebruik Polls

Page 106: Facebook marketing voor gevorderden

Fill-in-the-blanks

90% meer interactie dan gemiddeld!

Page 107: Facebook marketing voor gevorderden

Geef tips

Page 108: Facebook marketing voor gevorderden

Verzin het onderschrift

Nodigt uit om te reageren = meer interactie = hogere EdgeRank

Page 109: Facebook marketing voor gevorderden

Post gelocaliseerde updates

Page 110: Facebook marketing voor gevorderden

Speel in op de actualiteit

En….ook hier helpen foto’s

Page 111: Facebook marketing voor gevorderden

Het moment van de dag

Page 112: Facebook marketing voor gevorderden

Celebrate stuff

Page 113: Facebook marketing voor gevorderden

Andere pagina’s taggen

Weinig gebruikte maar effectieve manier om onder de aandacht te komen.

Page 114: Facebook marketing voor gevorderden
Page 115: Facebook marketing voor gevorderden

Varieer

Page 116: Facebook marketing voor gevorderden

Stel een content kalender op

Planning voor de komende maand

Page 117: Facebook marketing voor gevorderden

Moderation tip: hidden posts

Page 118: Facebook marketing voor gevorderden

Content analyse

• x

Analytics

Page 119: Facebook marketing voor gevorderden

Verschillende tools

Page 120: Facebook marketing voor gevorderden

Facebook Insights

Onlangs compleet vernieuwd: geeft inzage in gebruikers en interactie

Page 121: Facebook marketing voor gevorderden

EdgeRankchecker

• x

Geeft inzage in EdgeRank (gratis) en geeft aanbevelingen (betaalde versie)

Page 122: Facebook marketing voor gevorderden

EdgeRankchecker

Nieuwe feature: Post analyis Geeft score van A t/M F aan posts en aanbevelingen. EdgeRankchecker is een hele goede tool als je enkele pagina’s beheert.

Page 123: Facebook marketing voor gevorderden

Pagelever

Uitgebreider dan Facebook Insights, ideaal voor beheerders van veel pagina’s

Page 124: Facebook marketing voor gevorderden

Conversocial

Wanneer zijn mijn fans actief?

Welk type content doet het goed?

Page 125: Facebook marketing voor gevorderden

Met Conversocial kan je ook updates plaatsen/schedulen en pagina’s modereren

Page 126: Facebook marketing voor gevorderden

Conversocial: Profiler

Bron: https://app.conversocial.com/profiler/

Welk type content doet het goed bij mijn concurrenten?

Page 127: Facebook marketing voor gevorderden

Wildfire Monitor

Alleen geschikt voor snelle vergelijking van fangroei

Page 128: Facebook marketing voor gevorderden

SimplyMeasured: Megafoon

Bron: http://simplymeasured.com/freebies/facebook-insights

Facebook.com/Marketingfacts , 14-10-2011 t/m 27-10-2011

Page 129: Facebook marketing voor gevorderden

SimplyMeasured: Competitor Analysis

Bron: http://simplymeasured.com/freebies/facebook-competitive-analysis

Page 130: Facebook marketing voor gevorderden

SimplyMeasured: Competitor Analysis

Page 131: Facebook marketing voor gevorderden

SimplyMeasured: Competitor Analysis

Bron: http://www.facebook.com/DutchCowboys

Page 132: Facebook marketing voor gevorderden

Google Analytics

Maak een segment aan met Facebook verkeer

Page 133: Facebook marketing voor gevorderden

Dank jullie wel!