Top Banner
Adequate | Interactive boutique Interactive boutique 1 PROFIT-DRIVEN MARKETING OPTIMISATION volume vs. efficiency trade-off ILE POWINNIŚMY WYDAWAĆ NA KAMPANIE ONLINE marża czy obrót
57

DMR Profit Driven Marketing Optimisation Adequate Interactive Boutique

Aug 09, 2015

Download

Marketing

Welcome message from author
This document is posted to help you gain knowledge. Please leave a comment to let me know what you think about it! Share it to your friends and learn new things together.
Transcript
Page 1: DMR Profit Driven Marketing Optimisation Adequate Interactive Boutique

Adequate | Interactive boutique

Interactive boutique

1

PROFIT-DRIVEN MARKETING OPTIMISATION volume vs. efficiency trade-off

ILE POWINNIŚMY WYDAWAĆ NA KAMPANIE ONLINEmarża czy obrót

Page 2: DMR Profit Driven Marketing Optimisation Adequate Interactive Boutique

2

CELE OPTYMALIZACYJNE

Adequate | Agencja interaktywna

Jakie są typowe cele optymalizacji kampanii online?

Page 3: DMR Profit Driven Marketing Optimisation Adequate Interactive Boutique

3

CELE OPTYMALIZACYJNE

Adequate | Agencja interaktywna

• CPC w ramach budżetu

• Koszt konwersji (CPA)

• ROI (Return On Investment)

• ERS (Effective Revenue Share)

Page 4: DMR Profit Driven Marketing Optimisation Adequate Interactive Boutique

4

CELE OPTYMALIZACYJNE

Adequate | Agencja interaktywna

Dlaczego ustalenie „z góry” określonego CPC, CPA lub ROI kampanii jest błędem?

Page 5: DMR Profit Driven Marketing Optimisation Adequate Interactive Boutique

5

ROI

Adequate | Agencja interaktywna

Page 6: DMR Profit Driven Marketing Optimisation Adequate Interactive Boutique

6

ROI

Adequate | Agencja interaktywna

Page 7: DMR Profit Driven Marketing Optimisation Adequate Interactive Boutique

7

ROAS

Adequate | Agencja interaktywna

Page 8: DMR Profit Driven Marketing Optimisation Adequate Interactive Boutique

8

ERS

Adequate | Agencja interaktywna

Page 9: DMR Profit Driven Marketing Optimisation Adequate Interactive Boutique

9

ROI, ROAS, ERS

Adequate | Agencja interaktywna

Przychód z reklamy Koszt ROAS

ROI (ROAS-

1)

ERS (1/ROAS)

100 zł 20 zł 500% 400% 20%

100 zł 40 zł 250% 150% 40%

100 zł 60 zł 167% 67% 60%

100 zł 80 zł 125% 25% 80%

100 zł 100 zł 100% 0% 100%

100 zł 120 zł 83% -17% 120%

Przychód z reklamy Koszt

100 zł 20 zł

100 zł 40 zł

100 zł 60 zł

100 zł 80 zł

100 zł 100 zł

100 zł 120 zł

Przychód z reklamy Koszt ROAS

100 zł 20 zł 500%

100 zł 40 zł 250%

100 zł 60 zł 167%

100 zł 80 zł 125%

100 zł 100 zł 100%

100 zł 120 zł 83%

Przychód z reklamy Koszt ROAS

ROI (ROAS-

1)

100 zł 20 zł 500% 400%

100 zł 40 zł 250% 150%

100 zł 60 zł 167% 67%

100 zł 80 zł 125% 25%

100 zł 100 zł 100% 0%

100 zł 120 zł 83% -17%

Page 10: DMR Profit Driven Marketing Optimisation Adequate Interactive Boutique

10

CZYM JEST PRZYCHÓD?

Adequate | Agencja interaktywna

SPRZEDAŻ

Koszty sprzedażyKoszty nabycia Koszty wytworzenia Koszty dostawy

PRZYCHÓD

Wydatki na reklamę

ZYSK

Page 11: DMR Profit Driven Marketing Optimisation Adequate Interactive Boutique

11

CELE OPTYMALIZACYJNE

Adequate | Agencja interaktywna

Dlaczego ustalenie „z góry” określonego CPC, CPA lub ROI kampanii jest błędem?

Page 12: DMR Profit Driven Marketing Optimisation Adequate Interactive Boutique

12

 Liczba

konwersji Koszt

kampaniiKoszt

konwersji

Strategia bieżąca 1000 120 000 zł 120 zł

Strategia agresywna 1300 195 000 zł 150 zł

Zmiana / koszt krańcowy 300 75 000 zł 250 zł

 Liczba

konwersji Koszt

kampaniiKoszt

konwersji

Strategia bieżąca 1000 120 000 zł 120 zł

 Liczba

konwersji Koszt

kampaniiKoszt

konwersji

Strategia bieżąca 1000 120 000 zł 120 zł

Strategia agresywna 1300 195 000 zł 150 zł

Adequate | Agencja interaktywna

DOCELOWY KOSZT KONWERSJI

• Miesięcznie 1000 konwersji • Koszt 120 000 zł • Koszt konwersji 120 zł

• Przychód z konwersji 200 zł• Docelowy koszt konwersji 150 zł

Page 13: DMR Profit Driven Marketing Optimisation Adequate Interactive Boutique

13 Adequate | Agencja interaktywna

SEGMENTACJA

  Liczba konwersji Koszt Koszt konwersji

Kampania 1 800 96 000 zł 120 zł

Kampania 2 200 27 000 zł 135 zł

Kampania 3 150 21 750 zł 145 zł

Kampania 4 150 50 250 zł 335 zł

Łącznie 1300 195 000 zł 150 zł

 Liczba

konwersji Koszt

kampaniiKoszt

konwersji

Strategia bieżąca 1000 120 000 zł 120 zł

Strategia agresywna 1300 195 000 zł 150 zł

Zmiana / koszt krańcowy 300 75 000 zł 250 zł

Page 14: DMR Profit Driven Marketing Optimisation Adequate Interactive Boutique

14 Adequate | Agencja interaktywna

ZMIANA STAWEK

  Max. CPC

Liczba wyświetleń

Śr. poz.

CTR KliknięciaŚrednie

CPCKoszt Konwersje

Koszt konwersji

Część kontrolna 1.80 zł 500 000 3.1 8.10% 40 500 1.41 zł 57 105 zł 405 141.00 zł Eksperyment 2.10 zł 650 000 2.7 11.20% 72 800 1.67 zł 121 576 zł 728 167.00 zł

Łącznie   1 150 000 2.9 9.90% 113 300 1.58 zł 178 681 zł 1 133 157.71 zł

• Przychód z konwersji 200 zł• Docelowy koszt konwersji 150 zł

Page 15: DMR Profit Driven Marketing Optimisation Adequate Interactive Boutique

15 Adequate | Agencja interaktywna

ZMIANA STAWEK

  Max. CPC

Liczba wyświetleń

Śr. poz.

CTR KliknięciaŚrednie

CPCKoszt Konwersje

Koszt konwersji

Część kontrolna 1.80 zł 500 000 3.1 8.10% 40 500 1.41 zł 57 105 zł 405 141.00 zł Eksperyment 2.10 zł 650 000 2.7 11.20% 72 800 1.67 zł 121 576 zł 728 167.00 zł

Łącznie   1 150 000 2.9 9.90% 113 300 1.58 zł 178 681 zł 1 133 157.71 złZmiana/koszt

krańcowy  150 000     32 300   64 471 zł 323 199.60 zł

• Przychód z konwersji 200 zł• Docelowy koszt konwersji 150 zł

Page 16: DMR Profit Driven Marketing Optimisation Adequate Interactive Boutique

16 Adequate | Agencja interaktywna

ZMIANA STAWEK

  Max. CPC

Liczba wyświetleń

Śr. poz.

CTR KliknięciaŚrednie

CPCKoszt Konwersje

Koszt konwersji

Część kontrolna 1.80 zł 500 000 3.1 8.10% 40 500 1.41 zł 57 105 zł 405 141.00 zł Eksperyment 2.10 zł 650 000 2.7 11.20% 72 800 1.67 zł 121 576 zł 728 167.00 zł

Łącznie   1 150 000 2.9 9.90% 113 300 1.58 zł 178 681 zł 1 133 157.71 złZmiana/koszt

krańcowy  150 000     32 300   64 471 zł 323 199.60 zł

  Max. CPC

Liczba wyświetleń

Śr. poz.

CTR KliknięciaŚrednie

CPCKoszt Konwersje

Koszt konwersji

Część kontrolna 2.10 zł 650 000 2.7 11.20% 72 800 1.67 zł 121 576 zł 728 167.00 zł Eksperyment 2.20 zł 655 000 2.5 13.20% 86 460 1.76 zł 152 170 zł 865 176.00 zł

Łącznie   1 305 000 2.6 12.20% 159 260 1.72 zł 273 746 zł 1 593 171.89 zł

• Przychód z konwersji 200 zł• Docelowy koszt konwersji 150 zł

Page 17: DMR Profit Driven Marketing Optimisation Adequate Interactive Boutique

17 Adequate | Agencja interaktywna

ZMIANA STAWEK

  Max. CPC

Liczba wyświetleń

Śr. poz.

CTR KliknięciaŚrednie

CPCKoszt Konwersje

Koszt konwersji

Część kontrolna 1.80 zł 500 000 3.1 8.10% 40 500 1.41 zł 57 105 zł 405 141.00 zł Eksperyment 2.10 zł 650 000 2.7 11.20% 72 800 1.67 zł 121 576 zł 728 167.00 zł

Łącznie   1 150 000 2.9 9.90% 113 300 1.58 zł 178 681 zł 1 133 157.71 złZmiana/koszt

krańcowy  150 000     32 300   64 471 zł 323 199.60 zł

  Max. CPC

Liczba wyświetleń

Śr. poz.

CTR KliknięciaŚrednie

CPCKoszt Konwersje

Koszt konwersji

Część kontrolna 2.10 zł 650 000 2.7 11.20% 72 800 1.67 zł 121 576 zł 728 167.00 zł Eksperyment 2.20 zł 655 000 2.5 13.20% 86 460 1.76 zł 152 170 zł 865 176.00 zł

Łącznie   1 305 000 2.6 12.20% 159 260 1.72 zł 273 746 zł 1 593 171.89 złZmiana/koszt

krańcowy  5 000     13 660   30 594 zł 137 223.96 zł

• Przychód z konwersji 200 zł• Docelowy koszt konwersji 150 zł

Page 18: DMR Profit Driven Marketing Optimisation Adequate Interactive Boutique

18 Adequate | Agencja interaktywna

DOCELOWY KOSZT KONWERSJI

Dlaczego w pewnym momencie przestajemy zarabiać?

Page 19: DMR Profit Driven Marketing Optimisation Adequate Interactive Boutique

19

ZALEŻNOŚĆ LICZBY KLIKNIĘĆ OD CPC

Adequate | Agencja interaktywna

Page 20: DMR Profit Driven Marketing Optimisation Adequate Interactive Boutique

20

MARŻA CZY OBRÓTPUNKT KOMPROMISU

Adequate | Agencja interaktywna

Źródło: Think With Google

Page 21: DMR Profit Driven Marketing Optimisation Adequate Interactive Boutique

21

CEL KAMPANII I PUNKT OPTIMUM

Adequate | Agencja interaktywna

Koszt pozyskania dodatkowej konwersji

(Krańcowy koszt konwersji)

Przychód z konwersji

<

Page 22: DMR Profit Driven Marketing Optimisation Adequate Interactive Boutique

22

CEL KAMPANII I PUNKT OPTIMUM

Adequate | Agencja interaktywna

Zysk krańcowy 0>

Page 23: DMR Profit Driven Marketing Optimisation Adequate Interactive Boutique

23 Adequate | Agencja interaktywna

Która wersja reklamy jest najbardziej skuteczna?

OPTYMALIZACJA REKLAM

Page 24: DMR Profit Driven Marketing Optimisation Adequate Interactive Boutique

24

OPTYMALIZACJA REKLAM

Adequate | Agencja interaktywna

Najbardziej skuteczna reklama:

• Najwyższy CTR

• Najwyższy współczynnik konwersji (CR)

• Najniższy koszt konwersji (CPA)

• Najwyższe ROI

Page 25: DMR Profit Driven Marketing Optimisation Adequate Interactive Boutique

25

OPTYMALIZACJA REKLAM

Adequate | Agencja interaktywna

vs.

Page 26: DMR Profit Driven Marketing Optimisation Adequate Interactive Boutique

26

OPTYMALIZACJA REKLAM

Adequate | Agencja interaktywna

vs.

Page 27: DMR Profit Driven Marketing Optimisation Adequate Interactive Boutique

27

CEL KAMPANII I PUNKT OPTIMUM

Adequate | Agencja interaktywna

ZYSK

Page 28: DMR Profit Driven Marketing Optimisation Adequate Interactive Boutique

28

CEL KAMPANII I PUNKT OPTIMUM

Adequate | Agencja interaktywna

Zysk krańcowy 0>

Page 29: DMR Profit Driven Marketing Optimisation Adequate Interactive Boutique

29

KIEDY ZWIĘKSZANIE STAWKI MA SENS?

Adequate | Agencja interaktywna

<Wzrost liczby

konwersji[%]

Spadek zysku na konwersję

[%]

Page 30: DMR Profit Driven Marketing Optimisation Adequate Interactive Boutique

30

KIEDY ZWIĘKSZANIE STAWKI MA SENS?

Adequate | Agencja interaktywna

Page 31: DMR Profit Driven Marketing Optimisation Adequate Interactive Boutique

31

KIEDY ZWIĘKSZANIE STAWKI MA SENS?

Adequate | Agencja interaktywna

Page 32: DMR Profit Driven Marketing Optimisation Adequate Interactive Boutique

32

KIEDY ZWIĘKSZANIE STAWKI MA SENS?

Adequate | Agencja interaktywna

/

Page 33: DMR Profit Driven Marketing Optimisation Adequate Interactive Boutique

33

KIEDY ZWIĘKSZANIE STAWKI MA SENS?

Adequate | Agencja interaktywna

Page 34: DMR Profit Driven Marketing Optimisation Adequate Interactive Boutique

34

KIEDY ZWIĘKSZANIE STAWKI MA SENS?

Adequate | Agencja interaktywna

Page 35: DMR Profit Driven Marketing Optimisation Adequate Interactive Boutique

35

KIEDY ZWIĘKSZANIE STAWKI MA SENS?

Adequate | Agencja interaktywna

Elastyczność cenowa (E)

Page 36: DMR Profit Driven Marketing Optimisation Adequate Interactive Boutique

36 Adequate | Agencja interaktywna

KIEDY ZWIĘKSZANIE STAWKI MA SENS?

Page 37: DMR Profit Driven Marketing Optimisation Adequate Interactive Boutique

37 Adequate | Agencja interaktywna

Optymalne ROI zależy wyłącznie od bieżącej elastyczności cenowej

ROIopt = 1/E

KIEDY ZWIĘKSZANIE STAWKI MA SENS?

Page 38: DMR Profit Driven Marketing Optimisation Adequate Interactive Boutique

38

ELASTYCZNOŚĆ CENOWA

Adequate | Agencja interaktywna

Zmiana CPC

Zmiana liczby kliknięć

Elastyczność E

+10% +2% 0.2

+10% +5% 0.5

+10% +10% 1.0

+10% +15% 1.5

+10% +20% 2.0

Zmiana CPC

Zmiana liczby kliknięć

+10% +2%

+10% +5%

+10% +10%

+10% +15%

+10% +20%

Zmiana CPC

+10%

Zmiana CPC

Zmiana liczby kliknięć

+10% +2%

Page 39: DMR Profit Driven Marketing Optimisation Adequate Interactive Boutique

Zmiana CPC

Zmiana liczby kliknięć

Elastyczność E

-10% -2% 0.2

-10% -5% 0.5

-10% -10% 1.0

-10% -15% 1.5

-10% -20% 2.0

39

ELASTYCZNOŚĆ CENOWA

Adequate | Agencja interaktywna

Zmiana CPC

Zmiana liczby kliknięć

-10% -2%

-10% -5%

-10% -10%

-10% -15%

-10% -20%

Page 40: DMR Profit Driven Marketing Optimisation Adequate Interactive Boutique

40

ELASTYCZNOŚĆ CENOWA

Adequate | Agencja interaktywna

E

CPC

Page 41: DMR Profit Driven Marketing Optimisation Adequate Interactive Boutique

41

ELASTYCZNOŚĆ CENOWA

Adequate | Agencja interaktywna

Page 42: DMR Profit Driven Marketing Optimisation Adequate Interactive Boutique

42

ELASTYCZNOŚĆ CENOWA

Adequate | Agencja interaktywna

Page 43: DMR Profit Driven Marketing Optimisation Adequate Interactive Boutique

43

ELASTYCZNOŚĆ CENOWA I ROI

Adequate | Agencja interaktywna

„Stosowanie jednolitego ROI dla całej kampanii w praktycenajczęściej powoduje absurdalne wywindowanie stawek słów brandowych i marginalizację słów generycznych.”

Page 44: DMR Profit Driven Marketing Optimisation Adequate Interactive Boutique

44

STRATEGIE OPTYMALIZACJI DZIŚ

Adequate | Agencja interaktywna

Page 45: DMR Profit Driven Marketing Optimisation Adequate Interactive Boutique

45

SEGMENTACJA ROI

Adequate | Agencja interaktywna

„Zastosowanie strategii profit-drivenmoże – paradoksalnie – oznaczać podnoszenie stawek dla słów gorzej konwertujących, a obniżanie stawek tam, gdzie koszt konwersji jest mały.”

Page 46: DMR Profit Driven Marketing Optimisation Adequate Interactive Boutique

46

POMIAR ELASTYCZNOŚCI CENOWEJ – TEST A/B

Adequate | Agencja interaktywna

W przykładzie tym w eksperyment wykazał, że podniesienie kosztu kliknięcia o 16,3% (z $2,02 do $2,34) spowodowało wzrost liczby kliknięć o 27% (z 484 do 667). Elastyczność cenowa wynosi więc 1,65, a jej odwrotność to 0,6. Znaczy to, że zwiększanie oferowanych stawek przy tym poziomie kampanii jest uzasadnione, jeśli aktualne ROI wynosi przynajmniej 0,6 tj. 60%.

Page 47: DMR Profit Driven Marketing Optimisation Adequate Interactive Boutique

47

ESTYMACJA ELASTYCZNOŚCI CENOWEJ – SYMULATOR STAWEK

Adequate | Agencja interaktywna

ΔClick = 4780 - 3460 = 1320

ΔCPC = 0,97 zł - 0,83 zł = 0,14 zł

CPC = 0,97 zł

CPC = 0,83 zł

E = 38% / 20%

(+38%)

(+20%) ROI > 1/E = 53%= 1,9

Page 48: DMR Profit Driven Marketing Optimisation Adequate Interactive Boutique

48

SZACOWANIE ELASTYCZNOŚCICENOWEJ

Adequate | Agencja interaktywna

Page 49: DMR Profit Driven Marketing Optimisation Adequate Interactive Boutique

49

SZACOWANIE ELASTYCZNOŚCICENOWEJ

Adequate | Agencja interaktywna

Page 50: DMR Profit Driven Marketing Optimisation Adequate Interactive Boutique

50 Adequate | Agencja interaktywna

MAKSYMALIZACJA ZYSKU

Page 51: DMR Profit Driven Marketing Optimisation Adequate Interactive Boutique

51

MAKSYMALIZACJA ZYSKU

Adequate | Agencja interaktywna

• Segmentacja kampanii

• Pomiar i szacowanie elastyczności cenowej

• ROI > 1/E

• Różne docelowe ROI w zależności od elastyczności cenowej

Page 52: DMR Profit Driven Marketing Optimisation Adequate Interactive Boutique

52

CASE: VOLA.RO

Adequate | Agencja interaktywna

ROI > 1/E

Page 53: DMR Profit Driven Marketing Optimisation Adequate Interactive Boutique

53

CASE: FRU.PL

Adequate | Agencja interaktywna

ROI > 1/E

Page 54: DMR Profit Driven Marketing Optimisation Adequate Interactive Boutique

54

EWOLUCJA STRATEGII OPTYMALIZACJI

Adequate | Agencja interaktywna

Page 55: DMR Profit Driven Marketing Optimisation Adequate Interactive Boutique

55

CO SKŁADA SIĘ NA WARTOŚĆ KONWERSJI

Adequate | Agencja interaktywna

Wartość konwersji offline

Udział w konwersjach wspomaganych

Wartość powracających użytkowników

Wartość poleceń użytkowników

Wartość efektu wizerunkowego

Przeciwdziałanie przejmowaniu klientów i udziału w rynku przez konkurencję

Konwersje na innych urządzeniach i przeglądarkach

Wartość konwersji

Page 56: DMR Profit Driven Marketing Optimisation Adequate Interactive Boutique

56

LIFETIME VALUE

Adequate | Agencja interaktywna

Page 57: DMR Profit Driven Marketing Optimisation Adequate Interactive Boutique

Social. Search. Interactive. Adequate.57

ADEQUATE SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ | NIP/VAT UE PL1132841808 | REGON 143011062 ZAREJESTROWANA POD NR KRS 0000390608 W SĄDZIE REJONOWYM DLA MIASTA STOŁECZNEGO WARSZAWY W WARSZAWIE, XIII WYDZIAŁ GOSPODARCZY KRAJOWEGO REJESTRU SĄDOWEGO, Z KAPITAŁEM ZAKŁADOWYM 5 000 ZŁ.

KONTAKT

[email protected]