www.dgnn-conference.de 60 th Annual Meeting of the German Society for Neuropathology and Neuroanatomy (DGNN) PROGRAM 26–28 August BERLIN 2015 Germany © fotolia.com/ktsdesign Organisaon and Imprint Venue Date Kaiserin-Friedrich-Haus 26–28 August 2015 Robert-Koch-Platz 7 10115 Berlin/DE www.kaiserin-friedrich-sſtung.de Conference Website www.dgnn-conference.de Hosng society German Society for Neuropathology and Neuroanatomy (DGNN) www.dgnn.de Conference Chair Prof. Dr. med. Frank Heppner Department of Neuropathology Charité – Universitätsmedizin Berlin Campus Charité Mie Charitéplatz 1 10117 Berlin/DE Conference language The official conference language is English. Publishing of Abstracts Abstracts are published via the online portal German Medical Science (GMS). Congress Organisaon and Industrial Exhibion Conventus Congressmanagement & Markeng GmbH Ulrike Eisner Carl-Pulfrich-Straße 1 07745 Jena/DE Phone +49 3641 31 16-368 Fax +49 3641 31 16-243 [email protected] • www.conventus.de General Informaon Registraon Fees Regular 220 EUR Student* 110 EUR Workshop (limited places – first come, first served) 26 August 2015 50 EUR Social Program Social Dinner 27 August 2015 Regular 60 EUR Student* 35 EUR Guided Tour through the Charité Campus Mie 26 August 2015 6 EUR Guided City Tour along the Berlin Wall 28 August 2015 12 EUR * Please provide proof via email [email protected] and quote DGNN or fax +49 3641 31 16-244. Please find the actual general terms and condions at the conference website: www.dgnn-conference.de. Check-In The Check-In desk will be located in the foyer on the first floor. Speakers’ Desk Speakers are requested to submit their slides at least 90 minutes before their presentaons at the speakers’ desk in the back of the lecture hall. Industrial Exhibion There is an accompanying industrial exhibion. The exhibitors are looking forward to welcoming you and to present their comprehensive range of innovave products. General Informaon Cerficaon The DGNN 2015 has been acknowledged for cerficaon (CME cred- its) of the Scienfic and Teaching Program at the Berlin Chamber of Physicians. Scienfic Program Workshop, 26 August 2015 4 Points, Category C 26 August 2015 3 Points, Category B 27 August 2015 6 Points, Category B 28 August 2015 6 Points, Category B Daily registraon at the cerficaon desk of the “LK” (near Check- In) is a mandatory requirement! Your name badge will contain an individual barcode. For cerficaon, we kindly ask you to scan your name badge as well as your EFN-barcode once a day at the cerfica- on desk. Here, you will also receive your daily cerficate for your Medical Chamber. Opening Hours 26 August 27 August 28 August Industrial Exhibion 11 00 –18 30 08 00 –19 00 08 00 –16 30 Poster Exhibion 08 00 –19 00 08 00 –16 30 Check-In 09 00 –18 30 08 30 –19 00 08 00 –16 00 Speakers’ Desk 09 00 –18 30 08 30 –19 00 08 00 –16 00 Catering Catering will be provided during the official program breaks in the industrial exhibion. Internet The Kaiserin-Friedrich-Haus will provide a free Wifi access. Login data: Net: Hörsaal Code: hoersaal10115 People with disabilies: There will be no barrier-free access to the venue. People with dis- abilies are kindly requested to contact Conventus. Sponsors and Exhibitors We would like to thank the following exhibitors and sponsors for their great support of the 60 th Annual Meeng of the German Society for Neuropathology and Neuroanatomy: Gold Sponsor Genzyme GmbH (Neu-Isenburg/DE) Silver Sponsor Teva Pharma GmbH (Ulm/DE) Bronze Sponsor Biogen Idec (Ismaning/DE) Sponsor Roche Diagnoscs (Mannheim/DE) Exhibitors BioLegend (London/GB) Bundesverband Deutscher Pathologen e. V. (Berlin/DE) Charles River, Research Models and Services Germany GmbH (Sulzfeld/DE) GRIFOLS Deutschland GmbH (Frankfurt/DE) Meso Scale Discovery (Rockville, MD/US) NanoString Technologies Germany GmbH (Hamburg/DE) Novars Pharma GmbH (Nürnberg/DE) Olympus Deutschland GmbH – Mikroskopie (Hamburg/DE) Thermo Fisher Scienfic GmbH (Dreieich/DE) Vmscope GmbH (Berlin/DE) Media Cooperaons Dustri-Verlag Dr. Karl Feistle GmbH & Co. KG (Oberhaching, München/DE) Clinical Neuropathology State: 30 July 2015 C.P. Panteliadis 2011. XV, 312 pages, 98 figures, 15 in colour, 19 tables, 16 x 24 cm, hardcover, ISBN 978-3-87185-403-3 US$ 85.00 / Euro 65.00 + shipping D.K. Stavrou C. Hagel 2010. XIV, 232 pages, 24 figures, 14 in colour, 11 tables, 16 x 24 cm, hardcover, ISBN 978-3-87185-401-9 US$ 65.00 / Euro 50.00 + shipping Immune Biology of Brain Tumours Cerebral Palsy Topics: Definition – epidemiology – neuropathology – prevention – clinical characteristics – diagnosis – treatment (physiotherapy, orthopedic management, surgery, medication) – comorbidities – prognosis Topics: Introduction – general considerations – brain tumour immunology – glioma-associated antigens – radioimmunoscintigraphy of gliomas – applications of monoclonal antibodies in clinical neurooncology Neurology – Oncology – Paediatrics Dustri-Verlag Dr. Karl Feistle Dustri-Verlag Dr. Karl Feistle GmbH & Co. KG Bajuwarenring 4 D-82041 Oberhaching, Deutschland Phone: +49 89 613 86 1-0 Fax: +49 89 613 54 12 Copaxone ® 20 mg/ml Injektionslösung in einer Fertig- spritze; Copaxone ® 40 mg/ml Injektionslösung in einer Fertigspritze Wirkstoff: Glatirameracetat. Zusammensetzung: 1 ml Injektionslsg. enth. 20 mg; 40 mg Glatirameracetat*, entspr. 18 mg; 36 mg Glatiramer pro Fertigspritze. *Gla- tirameracetat ist d. Acetatsalz v. synth. Polypeptiden, die 4 natürl. vork. Aminosäuren enth.: L-Glutaminsäure, L-Alanin, L-Tyrosin und L-Lysin. Die Spannen d. Molar- fraktionen betrag. 0,129 - 0,153; 0,392 - 0,462; 0,086 - 0,100 bzw. 0,300 - 0,374. Das durchschn. Molekulargew. v. Glatirameracetat liegt i. Ber. v. 5000 bis 9000 Dalton. Sonst. Bestandt.: Mannitol (Ph.Eur.) Wasser f. Injektionszw. Anwend.gebiete: -20 mg/ml: Behandl. v. Pat. mit e. klar def. ersten klein. Episode u. hohem Risiko, eine klein. gesich. Multiple Sklerose (MS) zu entwickeln. Redukt. d. Schubfreq. b. ambul. Pat. mit schubförm. remitt. MS (RRMS). In klein. Studien war dies gekennzeichn. durch mind. 2 Schübe mit neurolog. Funk- tionsstörgn. währ. d. letzt. 2 Jahre. -40 mg/ml: Behandl. der schubförm. MS (RMS). Copaxone ® ist nicht ind. bei prim. o. sek. progred. MS. Geg.anz.: Überempf. gg. den Wirkstoff od. einen der sonst. Bestandt., Schwan- gerschaft. Schwangerschaft/Stillzeit: Kontraind. währ. d. Schwangerschaft. Vorsicht b. Gabe an stillende Müt- ter. Nebenw.: Reakt. a. d. Inj.stelle: Erythem, Schmerz, Quaddelbildung, Pruritus, Ödem, Entz. u. Überempf.. Post-Inj.-Reakt. (mind. eines d. folg. Sympt.): Gefäßerwei- terung, Brustschm., Dyspnoe, Herzklopfen od. Tachykar- die. Sehr häufig: Infektionen, Influenza, Angst, Depressi- on, Kopfschm., Vasodilatation, Dyspnoe, Übelkeit, Rash, Arthralgie, Rückenschm., Asthenie, Brustschm., Reakt. a. d. Injekt.stelle, Schmerz. Häufig: Bronchitis, Gastroenteri- tis, Herpes simplex, Otitis media, Rhinitis, Zahnabszess, vag. Candidamykose, benign. Hautneoplasma, Neo- plasma, Lymphadenopathie, Überempf.reakt., Anorexie, Gewichtszun., Nervosität, Dysgeusie, erh. Muskeltonus, Migräne, Sprachstör., Synkope, Tremor, Diplopie, Funk- tionsstör. d. Augen, Funktionsstör. d. Ohren, Palpitatio- nen, Tachykardie, Husten, saisonale Rhinitis, anorekt. Funktionsstör., Obstipation, Zahnkaries, Dyspepsie, Dys- phagie, Darminkontinenz, Erbrechen, abnormer Leber- funktionstest, Ekchymose, Hyperhidrose, Pruritus, Stör. d. Haut, Urtikaria, Nackenschm., Harndrang, Pollakisurie, Harnretention, Schüttelfrost, Gesichtsödem, Atrophie a. d. Injekt.stelle einschl. lokalisierter Lipodystrophie , lok. Reakt., peripheres Ödem, Ödem, Pyrexie. Gelegentl.: Abszess, Zellulitis, Furunkel, Herpes zoster, Pyelonephri- tis, Hautkrebs, Leukozytose, Leukopenie, Splenomegalie, Thrombozytopenie, abnorme Lymphozyten-Morphologie, Struma, Hyperthyreose, Alkoholintol., Gicht, Hyperlipidä- mie, erh. Blutnatrium, verr. Serumferritin, abnorme Träume, Verwirrth., Euphorie, Halluzinationen, Feindseligkeit, Ma- nie, Persönlichkeitsstör., Suizidversuch, Karpaltunnelsyn- drom, kognitive Stör., Konvulsion, Dysgraphie, Dyslexie, Dystonie, motor. Stör., Myoklonus, Neuritis, neuromusk. Blockade, Nystagmus, Lähmung, Peroneuslähmung, Stu- por, Gesichtsfeldstör., Katarakt, Schädigung d. Hornhaut, trock. Auge, Augenblutung, Ptosis, Mydriasis, Optikusa- trophie, Extrasystolen, Sinusbradykardie, paroxysmale Tachykardie, Krampfadern, Apnoe, Nasenbluten, Hy- perventilation, Laryngospasmus, Funktionsstör. d. Lunge, Gefühl d. Erstickens, Kolitis, Dickdarmpolypen, Enteroko- litis, Aufstoßen, ösophageales Geschwür, Parodontitis, rekt. Blutung, Vergröß. d. Speicheldrüse, Cholelithiasis, Hepatomegalie, Angioödem, Kontaktdermatitis, Erythe- ma nodosum, Hautknötchen, Arthritis, Bursitis, Flanken- schm., Muskelatrophie, Osteoarthritis, Hämaturie, Ne- phrolithiasis, Harnwegserkrank., Harnanomalie, Abort, Brustschwellung, Erektionsstör., Beckenvorfall, Priapismus, Funktionsstör. d. Prostata, anorm. Zervixabstrich, Stör. d. Testis, Vaginalblut., Stör. v. Vulva u. Vagina, Zyste, Kater- gefühl, allg. Unterkühlung, unmittelbare Post-Injekt.-Reakt., Entzündg., Nekrose a.d. Injekt.stelle, Schleimhautstör., Post-Impfungs-Syndr.. Selt. Berichte v. anaphylakt. Reakt. b.m. Copaxone behand. MS-Pat. stammen aus nicht kon- tr. klin. Studien u. aus d. Erfahrungen nach Markteinfüh- rung. Weitere Inform. entnehmen Sie bitte d. Fachinfo.. Wechselwirkungen: Kortikosteroide. Dosierung: -20 mg/ml.: Erw.: 20 mg Glatirameracetat (entspr. einer Fer- tigspritze) als einmal tg. subkutane Injektion. -40 mg/ml: Erw.: 40 mg Glatirameracetat (entspr. einer Fertigspritze), angewendet als dreimal wöchentl. subkutane Injektion im Abstand von mind. 48 Std. Es wurden keine prosp., random., kontroll. klin. Studien od. Untersuchungen zur Pharmakokinetik bei Kdrn. u. Jugendl. durchgeführt. Die in begrenzt. Umfang veröffentl. Daten weisen jedoch darauf hin, dass d. Sicherheitsprofil bei Jugendl. von 12 bis 18 J., die tgl. 20 mg Copaxone s.c. erhalten, mit dem von Erw. vergleichbar ist. Zur Anwend. von Copaxone bei Kdrn. und Jugendl. unter 12 J. (-20 mg/ml) bzw. unter 18 J. (-40 mg/ml) liegen nicht genüg. Daten vor, um eine Empf. z. Anwend. geben zu können. Daher bei dieser Pat.-gruppe nicht anwenden. Verschreibungspflichtig. Stand: Zulassungsinhaber: Teva Pharma GmbH, Graf- Arco-Str. 3, 89079 Ulm. Januar 2015 Bei schubförmiger MS: AKTIV LEBEN. GESTERN. HEUTE. MORGEN. JETZT W Ö C H E N T L I C H