Ostdeutsche Studiengruppe Hämatologie und Onkologie Behandlungsstrategien und Studien OSHO
Ostdeutsche Studiengruppe Hämatologie und Onkologie
Behandlungsstrategien und Studien der OSHOAML Studien <60 Jahre
AML
High risk
cytogenetics
normal risk
cytogenetics
good risk
cytogenetics
Refraktäre oder rezidivierte AML
AC220-
FLT3 mut
MEK111759-K- /
N-ras mut / wt
MEK Inhibitor
Intergroup
AML 2002
Standard
arm
AML 2002: Aktueller Stand
Arm Registratur
bis 31.01.2008
n
Ausschluss
n
Registratur
bis 20.08.2015
n
studienintern 423 45 + 515
Standardarm 50 7 entfällt
gesamt 473 52 9882. Random.
3. Random.
131: 66 / 65
181: 91 / 90
AML 2002: 2. Randomisierung
Ursprüngliche Studienplanung
IMD Ara-C/Mito vs. Mito-FLAG als Induktion 2
Mit dem zu erwartenden
Einschluss von 90 Pat.
in 4 Jahren sollte ein
erhoffter Unterschied
von 30 % aufdeckbar sein
( einseitig ) .0
10
20
30
40
50
60
70
AML ´96
Wdh. der
Ind 1
CR
nach
In
du
kti
on
2
36%
60%
Chemnitzer
Pilotprojekt
IMD-AraC / Mito Mito-FLAG
randomisiert
Ausschluss
auswertbar
offen
nicht randomisiert { sonstig n = 4 }
CR
% CR
persist. AML: PR / NR
Hypoplasie / CRi
verst. während / nach Ind 2
64
5
55
4
3
25
45 %
18
3
9
65
2
53
10
15
31
58 %
13
3
6
AML 2002: 2. Randomisierung
04/2016p CR = .24 p verstorben = .63
3. Randomisierung - OS
1,0
0,8
0,6
0,4
0,2
0
O S
0
Jahre nach CR1
1 Konsol. vor HCT n = 45
2 Konsol. vor HCT n = 52
p = 0,41
2 4 6 8
0,54 0,10
10 12
0,69 0,07
Ostdeutsche Studiengruppe Hämatologie und Onkologie
AML
SAC - AML
Refraktäre oder rezidivierte AML
FLT3 mut
(ITD und TKD)
MEK111759-K- /
N-ras mut / wt
MEK Inhibitor
IDH
(IDH1 und IDH2)Rezidivstudie
CM-T
Behandlungsstrategien und Studien der OSHOAML Studien <60 Jahre
AML in elderly patients (≥60 years)Phase I RAS AZIC
East German Haematology and Clinical Oncology Study Group (OSHO)
PatientAge
(years)AML type
WBC d0(x109/L)
Marrow blastsd0 (%)
CytogeneticsHematop.
reconstitution* (d)
CR/ CRid56
Alive
@ 3.5 years
Dose level 1, cohort 1
#1 65 de novo 3.5 44 unfav. 35 No No
#2 68 sec. 7.8 54 unfav. 26 No No
#3 76 de novo 16.6 50 normal (NC) 7 Yes No
Dose level 2, cohort 1
#4 75 de novo 6.7 26 NC 19 Yes Yes
#5 71 de novo 4.1 45 NC 14 Yes No
#6 73 sec. AML 0.9 36 NC 20 Yes No
Dose level 2, cohort 2
#7 63 sec. AML 1.4 44 NC 24 Yes Yes
#8 72 t-AML 3.4 21 unfav. 26 Yes No
#9 63 sec. AML 53 22 NC 24 Yes Yes
*WBC ≥ 1 x109/L post-IC
Table 2: Patient characteristics and o
Ostdeutsche Studiengruppe Hämatologie und Onkologie
AML
SAC - AML
AML – M3
Napoleon
Apollo
Refraktäre oder rezidivierte AML
FLT3 mut
(ITD und TKD)
MEK111759-K- /
N-ras mut / wt
MEK Inhibitor
IDH
(IDH1 und IDH2)
JAKVIDAAML
Register
Rezidivstudie
CM-T
Behandlungsstrategien und Studien der OSHOAML Studien <60 Jahre
Ostdeutsche Studiengruppe Hämatologie und Onkologie
Coordinating investigator
Prof. Dietger Niederwieser
Universitätsklinikum AöR
Department für Innere Medizin
Selbstständige Abteilung für Hämatologie,
Internistische Onkologie und Hämostaseologie
Johannisallee 32A
04103 Leipzig
Biometry
Dr. Rainer Krahl
Universitätsklinikum AöR
Department für Innere Medizin
Selbstständige Abteilung für Hämatologie,
Internistische Onkologie und Hämostaseologie
Johannisallee 32A
04103 Leipzig
Sponsor
Universität Leipzig
Ritterstr. 26, 04109 Leipzig
Trial ProtocolAn open-label, multicenter, study of INC424 monotherapy or in
combination with Azacitidine for patients with post-myeloproliferative
disorders (MPD) – AML and with CMML
JAKVIDA (CINC424XDE04T)
Behandlungsstrategien und Studien der OSHOAML Studien >18 Jahre
Ostdeutsche Studiengruppe Hämatologie und Onkologie
Behandlungsstrategien und Studien der OSHOAML Studien >18 Jahre
Ostdeutsche Studiengruppe Hämatologie und Onkologie
Intergroup
AML 2004
kurativ
(75,5%)
palliativ
(19,0%)
supportiv
(5,5%)
vidaza
clofarabine
AML 2004
Behandlungsstrategien und Studien der OSHOAML Studien >60 Jahre
Dietger Niederwieser1, MD, Verena S. Hoffmannx; Markus Pfirmann; Haifa Kathrin Al-
Ali, MD, Schwind S; Rainer Krahl, PhD, Christoph Kahl2, MD, Hans-Heinrich Wolf, MD,
Ute Kreibich, MD, Vucinic V, MD, Detlev Hähling, MD, Ute Hegenbart, MD, Krämer A,
MD, Carsten Hirt, MD, Norma Peter, MD, Bernhard Opitz, MD, Axel Florschütz, MD,
Kolja Reifenrath, MD, Antje Schulze, MD, Niklas Zojer, MD, Sebastian Scholl, MD,
Christian Jakob, MD, Christian Junghanss, MD, Wolfram Pönisch, MD, Simone Heyn,
Herbert G. Sayer, MD, Andreas Hochhaus, MD, Thomas Heinicke, MD, Thomas Fischer,
MD, Peter Dreger, MD, Georg Maschmeyer, MD, Utz Krug MD, Maria Cristina Sauerland
MSc, Achim Heinecke PhD, Rüdiger Hehlmann, MD, Eva Lengfelder MD, Wolfgang
Hiddemann MD, Hubert Serve, Carsten Müller-Tidow, Wolfgang E. Berdel, Thomas
Büchner
OSHO and AMLCG
Comparison of treatment strategies in patients over
60 years with AML: final analysis of a prospective
randomized German AML Intergroup study
OSHO and AMLCG
German AML intergroup study in patients ≥60aStudy design
R
R
Common Standard Arm
R R
9:1
9:1
OSHO and AMLCG
Group A Group B
Standard 104 28132
(10.3%)
Study int. 900 2541154
(89.7%)
Total1004
(78.1%)
282
(21.9%)1286
Randomized patients - per group
German AML intergroup study in patients ≥60aoutcome
Common
ArmGroup A Group B
No. % No. % No. % p-valueNo. of evaluable patients 107 199 773
CR (95% CI) 55 51 (42-61) 96 48 (41-55) 387 50 (47-54) n.s.
Persistent leukemia (95% CI) 17 16 (10-24) 23 12 (8-17) 129 17 (14-19)
Relapse (95% CI) 2 2 (1-7) 3 2 (1-4) 19 2 (2-4)
Death with AML (95% CI) 10 9 (5-17) 9 5 (2-8) 43 6 (4-7)
Hypoplasia without AML (95% CI) 7 7 (3-13) 23 12 (8-17) 92 12 (10-14)
Death without AML (95% CI) 3 3 (1-8) 5 3 (1-6) 18 2 (1-4)
Death from indeterminate cause (95%
CI) 13 12 (7-20) 40 20 (15-26) 85 11 (9-13)
OSHO and AMLCG
Ostdeutsche Studiengruppe Hämatologie und Onkologie
Intergroup
AML 2004
kurativ
(75,5%)
palliativ
(19,0%)
supportiv
(5,5%)
vidaza
clofarabine
AML 2004
Behandlungsstrategien und Studien der OSHOAML Studien >60 Jahre
0
100
200
400
Start 12 Mo. 24 Mo. 36 Mo.
n
300
48 Mo.
curative
palliative
82
219
349
468 (86%)
76 (14%)
Ostdeutsche Studiengruppe Hämatologie und Onkologie
Behandlungsstrategien und Studien der OSHOAML 2004 >60 Jahre
Ostdeutsche Studiengruppe Hämatologie und Onkologie
Behandlungsstrategien und Studien der OSHOFlow chart
AML 2004 <75 years
n= 817CR 505 = 62%
Consol 1 or HSCTRelapse, 39; death, 11; no therapy 62
No therapy after CR
n = 38
CT Konsol 2
n = 205
HCT in CR1(i)
n = 119
Ostdeutsche Studiengruppe Hämatologie und Onkologie
Behandlungsstrategien und Studien der OSHOAML 2004 >60 Jahre
CT HSCT p - value
n 205 119
age median (range) years 68 (60 - 75) 66 (60 - 75) < .0005
Gender (male / female) % 59 / 41 51 / 49 .25
AML - de novo / follow MDS / t- % 70 / 22 / 6 61 / 32 / 7 .1.5
Cytogenetic risk %
low-risk
imd-risk I (normal KT)
imd-risk II (otherwise)
high-risk
na
4
58
13
14
12
3
44
22
26
6
.002
FLT3 wt / mut % 80 / 20 78 / 22 .78
NPM1 wt / mut % 61 / 38 66 / 34 .49
NPM1 mut + FLT2-ITD wt / others % 28 / 72 23 / 77 .39
CR after 1 or 2 induction courses % 89 /100 84 / 100 .23
Intervall Consol 1 -> HCT vs.
Consol 1 -> Consol 2 days43 (23 - 120) 65 (7 - 256) < .0005
Patient characteristics
Ostdeutsche Studiengruppe Hämatologie und Onkologie
Behandlungsstrategien und Studien der OSHOAML 2004 >60 Jahre
AML ´97 AML ´04
low-risk 21/ 21 ( 100% ) 19/ 24 ( 79% )
intermediate-risk I 129/174 ( 74% ) 259/400 ( 65% )
intermediate-risk II 37/ 56 ( 66% ) 86/147 ( 59% )
high-risk 58/110 ( 53% ) 128/218 ( 59% )
CR Raten
Ostdeutsche Studiengruppe Hämatologie und Onkologie
Behandlungsstrategien und Studien der OSHOAML 2004 >60 Jahre
HSCT protocols
Site n Flu-2 Gy TBI Flu - Treo Flu - Bu FLAMSA
A 59 58 1
B 20 16 2 2
C 9 6 3
D 9 1 1 7
E 8 7 1
F 6 2 4
G 4 3 1
H 4 3 1
Total 119 96 10 12 1
Ostdeutsche Studiengruppe Hämatologie und Onkologie
0
1
,8
,6
,4
,2
05 10
years after CR
L F
S
AML ´04 CT n = 205
AML ´04 HSCT n = 119
,25 ± ,05 1,5
,14 ± ,03 0,9
p = ,001
Median[ years ]
HSCT and CT according to genetic risk AML2004 All genetic risk groups
Ostdeutsche Studiengruppe Hämatologie und Onkologie
0
1
,8
,6
,4
,2
05 10
years after CR
Rela
ps
e i
ncid
en
ce
AML ´04 CT n = 205
AML ´04 HCT n = 119
,78 ± ,03 1,1
,42 ± ,05
p < ,0001
Median[ years ]
HSCT and CT according to genetic risk AML2004 All genetic risk groups
Ostdeutsche Studiengruppe Hämatologie und Onkologie
HSCT and CT according to genetic risk AML2004 All genetic risk groups
0
1
,8
,6
,4
,2
05 10
No
n-r
ela
pse m
ort
ali
ty
,34 ± ,05
,08 ± ,02
AML ´04 CT n = 205
AML ´04 HSCT n = 119p < ,0001
years after CR
Ostdeutsche Studiengruppe Hämatologie und Onkologie
AML ´04 CT n = 118
AML ´04 HSCT n = 52p = ,007
0
1
,8
,6
,4
,2
5 10
L F
S
,28 ± ,08 1,0
,16 ± ,04 2,8
Median[years]
HSCT and CT according to genetic risk AML2004 Intermediate risk I group
years after CR
Ostdeutsche Studiengruppe Hämatologie und Onkologie
AML ´04 CT n = 26
AML ´04 HCT n = 26p = ,08
0
1
,8
,6
,4
,2
5 10
L F
S
,30 ± ,10 1,1
,04 ± ,04 1,0
Median[years]
HSCT and CT according to genetic risk AML2004 Intermediate risk II group
years after CR
Ostdeutsche Studiengruppe Hämatologie und Onkologie
HSCT and CT according to genetic risk AML2004 high genetic risk group
AML ´04 CT n = 28
AML ´04 HCT n = 31p < ,05
0
1
,8
,6
,4
,2
5 10
Years after CR
L F
S
,12 ± ,07 0,6
Median (years)
0,5
Prognostic factors p - value
OS age cytogenetic riskCT / HSCT
.16.002.29
LFS age cytogenetic risk CT / HSCT
.86< .0005< .0005
RI age cytogenetic risk CT / HSCT
.47< .0005< .0005
NRM HSCT / CT < .0005
Ostdeutsche Studiengruppe Hämatologie und Onkologie
HSCT and CT according to genetic riskMultivariate analysis
Ostdeutsche Studiengruppe Hämatologie und Onkologie
Intergroup
AML 2004
kurativ
(75,5%)
palliativ
(19,0%)
supportiv
(5,5%)
vidaza
clofarabine
AML 2004
RAS-AZIC OSHO #83
Behandlungsstrategien und Studien der OSHOAML Studien >60 Jahre
Aza-Maintenance Therapy(Start every 4 weeks)
Day 90
Aza 75mg/m25 or 7 days
Aza 75mg/m25 or 7 days
1. InductionChemotherapy
Day 15Blasts < 45%Blasts ≥ 45%
Day 56
2.Induction Chemotherapy
CR, CRiNot CR, CRi
PR, CR, CRi
Not PR, CR, CriEnd of trial treatment
d 1- 5/7
d 28 – 32/34d 17- 45
d 56 – 62, d 84 , …
d 58- 86
HCT Relapse PD
Aza Maintenance, until:
Trial Design – Phase II
: Central laboratory assessment
Follow-up: up to 2 years after start of trial treatment
100
80
60
20
0
40
Bo
ne m
arr
ow
bla
sts
(%
)
CR/PR SD
Day 15p=0.006
East German Haematology and Clinical Oncology Study Group (OSHO)
Behandlungsstrategien und Studien der OSHORASAZIC AML >60 Jahre
East German Haematology and Clinical Oncology Study Group (OSHO)
Behandlungsstrategien und Studien der OSHORASAZIC AML >60 Jahre
Beteiligte Zentren:
• Universitätsklinikum Leipzig; Abteilung für Internistische
Onkologie und Hämatologie;
• Klinikum Chemnitz gGmbH, Klinik für Innere Medizin III,
Hämatologie, Onkologie, Stammzelltransplantation;
• Ernst von Bergmann Klinikum Potsdam, Zentrum für
Hämatologie, Onkologie und Strahlenheilkunde, Klinik für
Hämatologie und Onkologie,
• Klinikum Magdeburg gGmbH, Klinik für Hämatologie und
Onkologie;
• Universitätsklinikum Halle, Klinik für Innere Medizin IV, -
Hämatologie und Onkologie;
• HELIOS Klinikum Erfurt GmbH, Zentrum für Innere
Medizin, 4. Medizinische Klinik, Hämatologie und
internistische Onkologie, Hämostaseologie;
East German Haematology and Clinical Oncology Study Group (OSHO)
Behandlungsstrategien und Studien der OSHORASAZIC AML >60 Jahre
East German Haematology and Clinical Oncology Study Group (OSHO)
Behandlungsstrategien und Studien der OSHORASAZIC AML >60 Jahre
Die Interim Analyse (n=40) wurde beim EHA & DGHO 2016 präsentiert
Primary Objective/ Response Main secondary Objectives/TRM; Survival
Ostdeutsche Studiengruppe Hämatologie und Onkologie
Herbsttagung 2016AML Studien >60 Jahre
Intergroup
AML 2004
kurativ
(95%)
OSHO/EBMT
SAC-AML
AML 2004
Current status of trial patients
Registered: 238
Induction
I / II
Consol-
idation
Observation arm: 50
Non-SCT:
40
SCT:
80R*
Donor search:
2
Randomised: 120
CR1:
Registration
Diagnosed
Study end before
randomisation: 66
40
Proportion of patients allocated
120 out of 238* registered patients were randomised (50%) until 13-
Oct-2016 .
There is a high fraction of patients with study termination before
randomisation.
* Donor search ongoing for two patients
Actual Planned
Randomised 112 49,5% 63%
No matched donor 48 21,2% 30%
End of study prior to randomisation 66 29,2% 10%
41
Ostdeutsche Studiengruppe Hämatologie und Onkologie
Herbsttagung 2016AML Studien >60 Jahre
Intergroup
AML 2004
kurativ
(95%)
OSHO/EBMT
SAC-AML AML-Register
AML 2004
Ostdeutsche Studiengruppe Hämatologie und Onkologie
Behandlungsstrategien und Studien der OSHOAcute Leukemia Working Party - Register
Ostdeutsche Studiengruppe Hämatologie und Onkologie
Behandlungsstrategien und Studien der OSHONPM1 Mutations MRD Verlauf
Diagnose,
1. Induktion
CR1 nach
1. HSCT
Rezidiv 1
CR2 nach
Quizartinib
2. HSCT
NP
M1
mut/A
BL1
Ostdeutsche Studiengruppe Hämatologie und Onkologie
Behandlungsstrategien und Studien der OSHOpre-HSCT MRD status associated with worse outcome
Bill et al DGHO 2016 N = 46 AML patients, 64.5 (33.1-74.1) years
Ostdeutsche Studiengruppe Hämatologie und Onkologie
# 517 High Blood BAALC Copy Numbers Determined
By Digital Droplet PCR at allogeneic SCT in CR Predicts
Relapse in Patients with AML
Madlen Jentzsch et al.
Years after HSCT
P=.02
low pre-HSCT BAALC/ABL1
in peripheral blood
Years after HSCT
Cu
mu
lati
ve I
ncid
en
ce o
f R
ela
pse
2 4 6 8
0.0
0.2
0.4
0.6
0.8
1.0
high pre-HSCT BAALC/ABL1
in peripheral blood
P=.02
Ove
rall
Su
rviv
al
0 2 4 60.0
0.2
0.4
0.6
0.8
1.0
8
high pre-HSCT BAALC/ABL1
in peripheral blood, n=21
low pre-HSCT BAALC/ABL1
in peripheral blood, n=61
N Jäkel , Haifa Kathrin Al-Ali, Rainer Krahl, Christoph Kahl, Hans-Heinrich Wolf, Ute
Kreibich, Vucinic V, Detlev Hähling, Ute Hegenbart, Krämer A, Carsten Hirt, Norma
Peter, Bernhard Opitz, Axel Florschütz, Kolja Reifenrath, Antje Schulze, Niklas Zojer,
Sebastian Scholl, Christian Jakob, Christian Junghanss, Wolfram Pönisch, Simone
Heyn, Herbert G. Sayer, Andreas Hochhaus, Thomas Heinicke, Thomas Fischer,
Peter Dreger, Georg Maschmeyer