YOU ARE DOWNLOADING DOCUMENT

Please tick the box to continue:

Transcript
  • 1REPAIR DAN SERVICE SENDIRI ALATAN ELEKTRIK

    Belajar service and repair alatan elektrik dan elektronik di rumah.Hari ini saya akan berkongsi pengalaman dengan anda,bagaimana caramembaiki barangan elektrik dan elektronik.mudah tetapi memerlukansedikit keberanian untuk melakukannya atau ada yang mahu berkongsipengalaman di sini.

    Sistem yang dijumpai dipasaran menggunakan dua sistem yaitu manualdan elektronik. Bagi sistem elektronik, anda harus berhati-hati jika inginmembaikinya sendiri dan anda harus mempunyai asas elektrik danelektronik.

    Apa sahaja barang yg kita perlukan untukmembaiki mesin basuh:-pemutar skru-spana-multi meter-alat pemeteri-dll

  • 2Apa sahaja kerosakan yang selalu kita jumpa pada mesin basuh?-air tidak keluar.-air tidak masuk.-air keluar perlahan - lahan-air masuk perlahan - lahan-tidak boleh membasuh-tidak boleh mengeringkan-bunyi bising di waktu pengeringan-basuhan tidak bersih,kurang kuat daya pusingan.

    Getah pembuangan air

    1.Air tidak keluar.Ini disebabkan paip pembuangan airsudah tersumbat, biasanya akibatkotoran yang melekat disitu atautermasuk duit siling.Caranya periksa getah dekatan pangkalpaip saluran air keluar, keluarkankotaran atau duit siling yang melekatdisitu.

    Water Pump

    2.Air tidak masuk.Hidupkan mesin basuh dan periksavolt ac menggunakan multi meter padawater pam biasanya 230v ac, Jika ada,pam air harus diganti baru.

  • 33.Air keluar perlahan - lahan.Ini disebabkan paip pembuangan air

    sudah tersumbat, ini juga disebabkankotoran atau duit siling.

    4.air masuk perlahan - lahanAnda hanya perlu menukar pam airnya sahaja, ini karena ianya juga

    sudah tersumbat. Lihat contoh gambar di atas.

    5.Tidak boleh membasuhSelalunya terdapat beberapa sebab kenapa tidak boleh membasuh

    antaranya:-Alarm berbunyi ketika hendak membasuh. Ini selalunya disebabkan

    kerosakan pada suis pintu atau magnet pada pintu sudah hilang.

    Getah pada motor.

    getah pengikat pada motor...kalau anda lihat getah sudah terlalu longgar sebaiknyanya tukar dengam getah baru.

  • 4atau piring bahagian dalam sudah longgar,kekerapan membasuh akan menyebabkansemakin lama gigi pada piring menjadihaus atau batang besi sudah patah. Inikarena beban pakaian terlalu banyak.

    Level air

    Jika level air tidak berfungsi denganbaik untuk meyukat air, ini disebabkangetah sudah bocor. Jadi ianya tidakakan boleh membasuh..Getah iniselalunya ia terletak bahagian atasbelakang...ciri ciri nya terdapat 2 atau 3wayar dan terdapat saluran getah yangmenuju ke tamble bahagian bawah.

    6.Tidak boleh mengeringkan.Lihat bahagian bawah dekat paip air yang mula mula keluar, di situterdapat selenoid yang berfungsi untuk menarik getah supaya air dapatkeluar. Cuba hidupkan mesin basuh dan cuba spin, lihat adakah selenoidtersebut menarik getah?Jika tidak, periksa voltannya dan ia mesti pada 220v ac. Tukarkan selenoidtiada bacaan meter ditemui.Sewaktu anda menekan butang spin, alarmnya berbunyi, ini adalahmasalah pada magnet pintu atau suis pintu bukan selenoid.

  • 57.Bunyi bising sewaktu pengeringanIni berpunca dari bearing pada gearbox, selalunya lebih mudah anda

    tukarkan satu set tamble. Ini karena cara membukanya komponen initerlalu rumit dan memerlukan banyak masa.

    8.Basuhan tidak bersih atau kurangkuat daya pusingannya.

    Cuba periksa getah pada motormungkin ia sudah longgar.

    Jika ianya sudah longgar, tukardengan yang baru.

    atau piring bahagian dalam sudahlonggar, cuba buka dan lihat gigibahagian tengah tersebut.Adakah ianya sudah haus??

  • 6PETI SEJUK

    Membaiki peti sejuk memang memerlukan banyak modal bila kerosakantersebut melibatkan gas atau kompresor dan memerlukan pengalaman didalam bidang ini.Oleh itu, saya hanya akan membincangkan kerosakan ygbukan melibatkan dengan gas atau masalah elektronik. Ini kerana masalahelektronik memerlukan penelitian pada arus litarnya dan sukar untukdijangka. Jika anda ingin sila PM saya dan kirim kan foto jenis elektroniktersebut kepada saya.

    1.Peti kurang sejukPeti kurang sejuk bukan berati gas sudah habis,cuba lihat dahulu

    bahagian tempat beku (frezer) apakah dia terdapat ais di bahagian didingpeti?

    GLASS HEATER

    jika ya, berati gas tidak habis,tetapi heater nya tidak berfunggsi denganbaik,heater ada 2 bentuk pertama berbentuk kaca (glass heater) yang keduamelekat di dekat paip gas yang berbentuk paip almanium.untuk melihat heater tersebut berfungsi dengan baik atau tidak boleh kitacuba dengan tegangan 230v ac di kedua dua wayar tersebut

  • 7Contoh heater yang melekat pada paip gas

    Thermastat Heater

    thermostat heater berfunggsisebagai suis sejuk,ia akan secaraautomatic on bila ia di paras beku.selalu nya thermostat heater inirosak, bila ia sudah masuk airatau warna di dalam plastik nyasudah kelihatan kotor.

  • 8Timer

    Timer: ia berfunggsi untuk pembagi masa,oncompresor atau heater,kalau ia rosak dikedudukan heater maka compresor tidak akanhidup,dan sebalik nya.

  • 9Thermostat Temperature

    thermostat berfunggsi untuk pembatassuhu dan ianya boleh di ubah ubahsesuai dengan kehendakkita...selalunya kalau ia rosakcompresor tidak akan mati kecualitime on heater,dan ini salah satu penyebab elektrikboleh trip.

  • 10

    PENGHAWA DINGIN ( AIRCON )

    kompresor merupakan salah satu alat yang sangat penting untukmenyejukkan udara.karena ia berfunggsi untuk mengepam gas.selalu nya gas yang di gunakan adalah gas R22.

    beberapa barang yang ada di dalam autdoor ini yaitu:- kompresor-kondensor-kapasitor-fan (kipas)-gas

    berikut kerusakan kerusakan yang sering saya temui:

    kotoranjika kita rasa kurang sejuk cuba periksakotoran habuk yang melekat pada kipasindorr ini menyebabkan angin yang keluartidak begitu laju

  • 11

    dan jika kita sidah membersihkankipas dan angin tersebut juga tidakterlalu kuat,maka anda harusmenukar capasitor dan kalau tidakboleh juga maka fan motor harus diganti.

    Kipas autdoor tidak begitu kuat.jika kipas autdoor tidak begitu kuat atau langsung tidak menyala,ia akanmenyebabkan kompresor akan mati dengan sendirinya,ini karenakompresor sudah terlalu panas,caranya cuba ganti kapasitor yang bewarnahitam seperti contoh dibawah.kalau juga tdak laju,motor kipas harus diganti yang baru.

    Kapasitor

    cuba perhatikan dan dengarbaik ,apakah kompresor andasebentar on dan sebentar offtetapi kipas out door tetaphidup,selalu nya ini di sebabkanoleh kapasitor yang sudahrosak,cuba ganti dan test kembali.kapasitor yang warna putihseperti contoh di sebelah.

  • 12

    Errorsjika kita lihat pada display indorr dia di tulis ER,ini selalu nya sensortemperature dah rusak.

    Gasuntuk melihat gas cukup atau tidak kita boleh melihat dari udara yang kitarasakan, lihat di autdorr apakah udara yang keluar cukup panas,jika udaratersebut tidak cukup panas maka gas sudah berkurangan.

  • 13

    KIPAS SILING

    Kipas merupakan suatu keperluan di setiap rumah. Ia berfungsimenggerakan udara. Terdapat pelbagai jenis kipas siling di pasaran. Dizaman sekarang sudah ada kipas siling yang di kawal secara jauh(remotecontrol). Malah terdapat juga gabungan lampu hiasan padanya. Terpulangkepada keperluan mahupun kemampuan individu dalam memilih kipassiling. Sila ke kedai untuk mendapatkan yang terkini kerana MT kali iniingin berkongsi cara membaikinya sahaja. Jom kita troublrshootingbersama.

    Kipas tidak berfungsi

    Berkemungkinan alat perlindungan( Main suis, MCB, ELCB )terpelantik(Trip). Sila ON kan semula. Jika tiada bekalan juga. Sila semakbil TNB kot tak bayar lagi. Hehe gurau je, kes begini dah tak boleh di ubatilagi kerana motor telah rosak. Di nasihatkan tukar baru.

    Kipas berpusing tetapi slow

    Kebiasaanya kapasitor kipas tersebut telah rosak. Sila gantikan yang barumengikut kadaran yang sesuai. Bawa sampel ke kedai untuk lebih mudah.Tak kenal kapasitor? Dekat kipas tu ada tersembunyi dalam tudung bawahberwarna hitam mempunyai dua terminal.

  • 14

    capasitor

    Kipas berpusing lawan arah jam

    Ni kes kapasitor di pasang secara terbalik terminalnya. Just ubah je caramasuk kabel.

    Kipas berbunyi bising

    Mana leh tahan kan, cuba tengok bilah kipas takut ia bengkok. Kalau lehperbetulkan, bunyi bising mungkin boleh di kurangkan.Ada juga disebabkan rod penyangkuk telah longgar. Ketatkan bahagian

    ini. Lambat bertindak, kipas akan menghempap kepala tuannya

    Kelajuan tidak boleh dikawal

    Ini disebabkan alat control( regulator) telah bypass ataupun rosaksebahagian. Gantikan dengan yang elok. Jika regulator panas pun sama.Sila tukar baru.

    SELAMAT [email protected]


Related Documents