Min semester i Småland Av Hilda

Av Hilda

Page 2: Hilda småland

Vi åkte till Småland

1. Vimmerby 2 dagar2. Gränna i 1 dag3. Glasbruket Skruf 1 dag4. High Chaparral 2 dagar5. Jönköping, CITY HOTEL och tändsticksmuseet 1

dag

Vi ska åka bil

Page 3: Hilda småland

Jag hade med mig........

• film att se i bilen• godis att äta i bilen• badkläder ifall vi badar• kläder att ha på mig• solkräm för att inte bränna mig• pyamas att sova i

Page 4: Hilda småland

Dag 1 i VimmerbyVi var på Astrid Lingrens värld i två dagar där bodde

vi i en stugby.Vi åkte karuseller och gick till Nils Karlsson pysslings

hus.Sen åt vi lunch. Jag och Edvin åt pannkaka och mamma

och pappa åt en sorts sallad.När vi ätit gick vi till Pippis hus. Där fanns det en massa

kul, bland annat fick man gå upp på Pippis spökvind.När vi var klara gick vi till stugan och åt middag. Vi åt

lax och potatis. Sen gick vi och la oss.

Page 5: Hilda småland

Dag 2 i VimmerbyNär vi vaknade åt vi frukost. Jag tog en syltmacka och Edvin en marmeladmacka. Pappa tog fil och müsli och

mamma en kopp kaffe. Efter frukosten åkte vi lite mer karuseller och sen gick vi

till Törnrosdalen och Körsbärsdalen. Sen gick vi och åt. Jag och Edvin åt pannkakor och mamma och pappa åt

hamburgare.Efter maten gick vi till Lilla Bråkmakargatan, Junibacken

och Kajsa Kavat. Efter ett tag gick vi till hotellet och packade. På kvällen åt vi Tacobuffé innan vi åkte vidare

till Gränna.

Page 6: Hilda småland

GrännaVi åkte först till Gränna vandrarhem och sov en natt.På morgonen åt vi en macka och innan vi gick vi ner till Grännagården och köpte massa polkagrisar.

När det var dags för lunch åt vi på enpå en resturang. Vi åt spagetti och köttfärssås och till efterrätt åt vi varsin polkagris.

Page 7: Hilda småland

Skrufs glasbruk

På kvällen åkte vi till Skrufs glasbruk där vi bodde på vandrarhem. När vi kom fram packade vi upp och

gick och la oss. Dagen efter fick vi en guidad tur i glasbruket. Vi fick se när dom gjorde glas och skulpterade. När det var

dags för lunch åt vi på ett fik i närheten. Vi åt smörgåstårta. När vi var mätta gick vi tillbaka till

glasbruket och köpte två glasfåglar och fyra värmeljushållare. När det blev mörkt åkte vi vidare till

Mc Donalds, på väg till High Chaparral.

Page 8: Hilda småland

High Chaparral dag 1När vi kom fram var det mörkt, klockan var tio.

Vi gick till incheckningen och fick reda på att vi skulle bo i rum 12. Vi gick till vårt rum och la oss direkt.När vi vaknade packade vi upp och åt frukost. Sen gick vi och utforskade området. Vi hittade ett ställe som kallades Lilla Vilda Westen där barn fick klättra

omkring på taken. Fast det stod en skylt att man inte fick kättra så fanns det flera ställen där dom hade

byggt vägar upp på taken. Det fanns brädor att gå på, och på vissa ställen fanns det stegar upp på taken.

När vi var på väg till lunchresturangen såg vi en skylt om en teater som skulle vara klockan 3.

Page 9: Hilda småland

Fortsättning High Chaparral dag 1

Efter lunch gick vi till teatern, den var jättebra. Dom sköt på varandra med lösa skott och det var en hel historia som började

med en rättegång. En man dömdes till döden och det slutade med att mannen räddade byn. Efter föreställningen var det en

person som hoppade från ett torn som var ungefär 20 meter högt.Efteråt gick vi och tittade lite i några affärer. Jag köpte en

knallpulverpistol och en cowboyhatt. Edvin köpte ett knallpulvergevär och en cowboyhatt han med.

Sen gick vi till resturangen och åt middag. Vi åt grillat. Där var det en show med massa tjejer som dansade i färglada fjäderdräkter.

När vi var trötta gick vi till rummet och la oss.

Page 10: Hilda småland

High chapparal dag 2När vi vaknade åt vi frukost. Jag åt flingor, Edvin åt en macka och mamma

och pappa åt gröt.Efteråt gick vi till Lilla Vilda Western och lekte.

När vi hade tröttnat gick vi till Indianbyn och såg på några som dansade en indiansk dans som var väldigt rolig. När det var dags för lunch gick vi förbi

skylten där det stod om teatern vi sett dagen innan, att den skulle gå samma tid idag så när vi hade ätit lunch gick vi och tittade på teatern igen .

Sen var det snart dags att börja packa för att åka till vårt sista resmål.Men innan dess hann vi åka ett tåg som gick i city. Man åkte en stund innan det kom rånare som rånade tåget. Efter det fortsatte tåget in i en liten skog

innan tåget kom till stationen. Efter turen gick vi till rummet och började packa.

Innan vi åkte vidare till Jönköping åt vi middag. Vi åt köttbullar och makaroner.

Page 11: Hilda småland

CITY HOTEL och Tändsticksmuseet

När vi var framme var det sent, Edvin hade somnat i bilen.Först checkade vi in på CITY HOTEL och bar upp väskorna. Sen gjorde vi

oss i ordning och la oss.På morgonen åt vi frukost. Jag och Edvin åt flingor och mamma och

pappa åt macka och drack kaffe.När vi hade ätit gjorde vi oss i ordning innan gick vi och såg oss omkring

i stan. Vi hittade ett museum som hette Tändsticksmuseet. Vi gick dit fast jag och Edvin inte ville. Det fanns bara en massa tändsticksaskar,

men det var ganska intressant hur dom uppfann tändstickan.Vi åt lunch på ett kafé i närheten. Vi åt en sorts sallad, precis som

mamma och pappa gjort i Vimmerby. Sen gick vi tillbaka till museet och köpte ett paket tändstickor innan gick vi tillbaka till hotellet och

checkade ut och fortsatte hemåt.