Top Banner
2,780 graduan cemerlang selurub Wegara ikuti Program Rintis SPP NSf If . %{-13 OLEH OLI CHONG olichong@newsabahtimes. com.my KOTA KINABALU : Seramai 2,780 grad- uan cemerlang dari beberapa ibu negeri dari seluruh negara telah mengikuti pro- gram rintis Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran (SPP). Graduan-graduan tersebut sama ada darf Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA) atau Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) telah berjaya ditawarkan surat pelantikan darf SPP. Program Penilaian Khas Graduan Cemer- lang Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Tahun 2012 itu berlangsung semenjak 19 Mac 2013 SIDANG MEDIA... Zulkurnain (tengah) semasa di sesi sidang media itu. SAMPAIKAN... Timbalan Pengerusi SPP, Dato' Hj Dangiran Hj Mustapa (kanan) menyampaikan surat pelantikan kepada salah seorang wakil peserta kumpulan masing-masing sambil diperhatikan oleh Setiausaha SPP, Sulaiman Wak (tengah). bermula di Kuching, Sarawak yang kemu- diannya telah ke enam buah negeri lagi dan berakhir di Sabah, kelmarin. Pengerusi Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran Tan Sri Dr.Zulkurnain Hj Awang yang ditemui dalam sidang media kelmarin berkata, program ini adalah projek rintis SPP yang dibuat dan para graduan yang layak ini terus mendapatsurat pelantikan. " Setakat ini, seramai 2,555 graduan telah berjaya dan ditawar suratpelantikan manakala baki calon seramai 225 graduantersebut akan melalui prosestemuduga seperti biasa kerana mereka mungkin tidak membawa doku- men-dokumen asal yang diperlukan dan lain-lain, " ujarnya. Katanya, pemilihan calon juga adalah berdasarkan kecemerlangan mereka dalam akademik dan ikhtisas iaitu yang memper- olehi Purata Nilai Gred Kumulatif (PNGK) 3.5 dan keatas dan sekurang-kurangnya kepu- tusanA- dalam Praktikum serta diperaku oleh IPTA dan IPGM masing-masing. "Usaha ini adalah selaras dengan hasrat kerajaan untuk meningkatkan profesion ke- guruan dengan mengambil calon-calon guru yang terbaik dari segi akademik dan ikhtisas, " katanya. "Dengan adanya program ini usaha untuk meningkatkan kualiti profesion keguruan da- pat direalisasikan selaras dengan Pelan Pem- bangunan Pendidikan 2013-2025, " jelas be- liau. Salah seorang graduan dari Universiti Malaysia Sabah(UMS), Khalil Sabu berkata, transformasi minda membantu beliau untuk membuat transformasi seterus- nya menyahut cabaran sebagai seorang pen- didik. Beliau yang berasal dari Sandakan kini ditempatkan di SMK Medamit,Limbang Sarawakberkatatranformasi itu adalahsangat penting bagi seorang pendidik terutamanya yang ditempatkan jauh di pedalaman dis- amping bersedia dari segi fizikal dan mental untuk berhadapanterutamanyaperbezaan bu- daya dan bahasa, katanya ketika ditemui me- dia.
1

2,780 graduan cemerlang selurub Wegara ikutieprints.ums.edu.my/5815/1/nc0000002769.pdf · 2017-10-24 · 2,780 graduan cemerlang selurub Wegara ikuti Program NSf If Rintis SPP . %{-13

Feb 05, 2020

Download

Documents

dariahiddleston
Welcome message from author
This document is posted to help you gain knowledge. Please leave a comment to let me know what you think about it! Share it to your friends and learn new things together.
Transcript
Page 1: 2,780 graduan cemerlang selurub Wegara ikutieprints.ums.edu.my/5815/1/nc0000002769.pdf · 2017-10-24 · 2,780 graduan cemerlang selurub Wegara ikuti Program NSf If Rintis SPP . %{-13

2,780 graduan cemerlang selurub Wegara ikuti Program Rintis SPP NSf If . %{-13 OLEH OLI CHONG olichong@newsabahtimes. com. my

KOTA KINABALU : Seramai 2,780 grad- uan cemerlang dari beberapa ibu negeri dari seluruh negara telah mengikuti pro- gram rintis Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran (SPP).

Graduan-graduan tersebut sama ada darf Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA) atau Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) telah berjaya ditawarkan surat pelantikan darf SPP.

Program Penilaian Khas Graduan Cemer- lang Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Tahun 2012 itu berlangsung semenjak 19 Mac 2013

SIDANG MEDIA... Zulkurnain (tengah) semasa di sesi sidang media itu.

SAMPAIKAN... Timbalan Pengerusi SPP, Dato' Hj Dangiran Hj Mustapa (kanan) menyampaikan surat pelantikan kepada salah seorang wakil peserta kumpulan

masing-masing sambil diperhatikan oleh Setiausaha SPP, Sulaiman Wak (tengah).

bermula di Kuching, Sarawak yang kemu- diannya telah ke enam buah negeri lagi dan berakhir di Sabah, kelmarin.

Pengerusi Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran Tan Sri Dr. Zulkurnain Hj Awang yang ditemui dalam sidang media kelmarin berkata, program ini adalah projek rintis SPP yang dibuat dan para graduan yang layak ini terus mendapat surat pelantikan.

" Setakat ini, seramai 2,555 graduan telah berjaya dan ditawar surat pelantikan manakala baki calon seramai 225 graduan tersebut akan melalui proses temuduga seperti biasa kerana mereka mungkin tidak membawa doku- men-dokumen asal yang diperlukan dan lain-lain, " ujarnya.

Katanya, pemilihan calon juga adalah berdasarkan kecemerlangan mereka dalam akademik dan ikhtisas iaitu yang memper- olehi Purata Nilai Gred Kumulatif (PNGK) 3.5 dan keatas dan sekurang-kurangnya kepu- tusan A- dalam Praktikum serta diperaku oleh IPTA dan IPGM masing-masing.

"Usaha ini adalah selaras dengan hasrat

kerajaan untuk meningkatkan profesion ke- guruan dengan mengambil calon-calon guru yang terbaik dari segi akademik dan ikhtisas, " katanya.

"Dengan adanya program ini usaha untuk meningkatkan kualiti profesion keguruan da- pat direalisasikan selaras dengan Pelan Pem- bangunan Pendidikan 2013-2025, " jelas be- liau.

Salah seorang graduan dari Universiti Malaysia Sabah (UMS), Khalil Sabu

berkata, transformasi minda membantu beliau untuk membuat transformasi seterus- nya menyahut cabaran sebagai seorang pen- didik.

Beliau yang berasal dari Sandakan kini ditempatkan di SMK Medamit, Limbang Sarawak berkata tranformasi itu adalah sangat penting bagi seorang pendidik terutamanya yang ditempatkan jauh di pedalaman dis- amping bersedia dari segi fizikal dan mental untuk berhadapan terutamanya perbezaan bu- daya dan bahasa, katanya ketika ditemui me- dia.